Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege

Gisslandrama för fulla muggar med snabba beslut, intensiva eldstrider och förstörbara miljöer är anledningen nog för att vi ska titta närmare på Ubisofts kommande spel...

En grupp med maskerade busar har tagit en kvinna gisslan på övervåningen av ett hus i ett pittoreskt bostadsområde någonstans. Det är ett storslaget gisslandrama som är på väg att spelas upp framför våra ögon. Och det är upp till oss att rädda henne. Eller att hålla henne fånge.

Rainbow Six: Siege
Att kunna lita på sina kamrater är självfallet livsviktigt.

Det verkar högst troligt att Rainbow Six: Siege är spelet vi får nöja oss med, då Rainbow 6: Patriots verkar ha vandrat till de sälla jaktmarkerna för gott. Även fast det känns tråkigt så känner vi oss självfallet rätt så pigga ändå då Rainbow Six: Siegeser ganska så fenomenalt ut. Täta, intensiva eldstrider varvat med noggrann planering och strategiskt utfört samarbete spelare emellan låter ju verkligen inte helt fel i våra öron. Att spelet sedan ser riktigt, riktigt fräscht ut med förstörbara miljöer och nya generationens grafik gör inte saken sämre precis. Vi ska dock nämna att den speltrailer Ubisoft levererade på E3 var "pre-alpha footage" och att det lätt kan komma att bli förändringar i den slutgiltiga produkten. Men håller utvecklarna Ubisoft Montreal samma stadiga stil som de nu visat upp så känns det som att det räcker gott och väl.

Rainbow Six: Siege
Rappellering och bomber verkar gå väl hand i hand.

Multiplayer-läget, som är det enda läget vi vet något om i detta nu, utgår i varje fall från att fem medlemmar ur insatsstyrkan ska ta sig in i ett hus som hålls av fem gisslantagarna och frige, just det, gisslan. Motståndarlaget ska självfallet se till att gisslan inte rör sig en meter. Så klart. Med hjälp av inslag som radiostyrda kamerarobotar, rappellering ned längs väggar och strategiskt användande av ritningar till byggnaderna (så man vet vilken väg man som grupp ska välja att forcera) är det upp till insatsstyrkan att få ut gisslan i livet medan gisslantagarna verkar kunna forcera huset från insidan (täcka över fönster och dörrar)och sätta ut fällor likt taggtråd och bomber. Inget av detta må vara några storslagna nyheter men det verkar som att utvecklarna Ubisoft Montreal lagt ned ordentligt med tid till att få upp ett intensivt och vanebildande spelläge. Efter att allt det strategiska är ur vägen erbjuds man snabb och stenhård eldstrid som inte lämnar mycket stående. Inte mycket alls faktiskt. Detta beror främst på de förstörbara miljöer som är en av spelets viktigaste stommar. För att komma in i huset är ju mer eller mindre A och O om elakingarna inte vill komma ut.

I Rainbow Six: Siege är detta en av de viktigaste aspekterna för att komma vinnande ut ur striden. Öppna upp "dörrar" i väggar, tak och golv med hjälp av lite sprängdeg och genom ett litet knapptryck är det en helt ny bana som vi ser, som kräver en helt ny strategi. Men det är inte endast spräng och bomber som har effekt på banorna. Spelets pistoler och automatkarbiner gör stor skada de med på de stackars väggarna och taken. Öppna upp barrikaderade fönster så att lagets krypskytt kan få in en perfekt fullträff till skott på fiendelaget eller kolla igenom grannrummet med kameraroboten efter fiender för att sedan blåsa rakt igenom väggen på det ovetande patrasket. Det vi sett av den förstörbara miljön i Rainbow Six: Siege får oss att se ett sådant spel där allt kan vända i det hastigaste av ögonblicket och där en självklar förlust kan bli en storslagen seger. Allt med en liten smäll eller två.

Rainbow Six: Siege
I brist på riktiga dörrar så får man helt enkelt skapa sina egna.

Att Rainbow Six som serie oftast hållit sig någorlunda realistisk är ingen lögn. I de flesta av spelen räcker det med ett skott för att du ska vara ute ur leken och det verkar inte som att formeln ändrat sig nämnvärt. Om det händer att någon i laget blir skadad finns det dock chans till att hjälpa henne/honom upp på fötter som i så många andra moderna multiplayer-spel. Men man får akta sig då gisslan också är mottaglig för skada och lätt kan komma att hamna i korselden. Båda lagen måste alltså ha tungan rätt i munnen när situationen börjar bli mer och mer rörig.

Rainbow Six: Siege
Vi ser fram emot att få veta mer om "terroristernas" färdigheter.

Självfallet är det många frågor som fortfarande snurrar i huvudet. Hur kommer singleplayer-kampanjen att vara om det nu finns en sådan, hur kommer det funka med arsenal och olika kits, hur förbereder man sig innan match beroende på om man är försvar eller anfall? Allt detta, och förhoppningsvis ännu mer, kommer utan tvekan att dyka upp under 2014 och vi ser fram emot att få lägga labbarna på Rainbow Six: Siege någon gång under 2015. Så länge det inte följer en oroväckande trend och blir försenat självfallet.

Relaterade texter



Loading next content