Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Battlefield 1943

Battlefield 1943

Gamereactor hälsade på hemma hos Digital Illusion och provspelade det kommande Battlefield 1943 som är tänkt att erbjuda stora slag för lite pengar. En kombination vi gillar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det spelar ingen roll hur man än vänder och vrider på det: Multiplayer blir inte mycket roligare än i Battlefield 1942. Digital Illusion gjorde exakt allt rätt och än idag loggar folk in varje dag för att skjuta lite i den gamla klassikern. Därför känns det som ett logiskt val när EA avslöjar att de tänker ta sin multiplayer-serie till konsolerna.

Nu har visserligen flera delar släppts tidigare och förra året kom Battlefield: Bad Company. Men det har varit lite annorlunda spelupplevelser. Därför känns det kul att man nu äntligen återvänder till grunderna som gjorde Battlefield 1942 så populärt, stuvar om lite, stramar till, utvecklar, byter namn till Battlefield 1943 och släpper det som nedladdningsbart spel till både PSN och Xbox Live Arcade.

Jag träffar producenten Gordon van Dyke på Digital Illusions kontor i Stockholm. Han berättar att de återigen använder sin egna Frostbite-motor men att den setts över lite för att lyfta den grafiska nivån på Battlefield 1943. Trots att det är ett riktigt snyggt spel för att vara nedladdningsbart ser det i dagsläget ut att landa på ynka 350 megabyte i färdigt skick.

Då finns det ändå minst tre enorma banor att spela på, bland annat en förlagd till Iwo Jima. Alla konsolspelare som missat Battlefield till PC (skämmes) lär tappa hakorna rejält. Här snackar vi vidsträckta områden som verkligen tar tid att åka över och som är tänkta att inhysa upp till 24 personer. De som har spelat Battlefield lär istället snarast förvånas lite över att banorna istället krympt från PC-spelen. Digital Illusion har nämligen gjort sin konsolläxa och vet att man inte kan göra spel till de båda på samma sätt.

Detta är en annons:

Därför har man medvetet gjort banorna lite mindre. Flyttat spawn-punkterna så man snabbare ska kunna nå stridens hetta och överhuvudtaget förenklat, strömlinjeformat och på det hela taget gjort spelet mer njutbart. Mer action, rätt och slätt, och det fungerar faktiskt utmärkt. Battlefield 1943 kommer uteslutande handla om multiplayer och kampanjer och liknande saknas helt. Man har även renodlat spelsätten med motiveringen att man hellre har lite färre varianter som folk verkligen vill spela än bara satsa på kvantiteten för dess egen skull.

Överallt på banorna kryllar det av fordon. Vi snackar båtar, flygplan, jeepar, tanks med mera. Ofta finns även stativmonterade kulsprutor och det är även möjligt att kalla in förstärkningar i form av bombflyg för att ge fienden på tafsen. Fordon går enkelt att styra ur ett tredjepersonsperspektiv och med ett enkelt knapptryck flyttar man sig mellan förarsäte, passagerardito, kulspruta och liknande.

Alla fordon är extremt väl matchade mot varandra och inte ens i ett flygplan högt upp i skyn känner man sig helt säker. Att pricka en ensam soldat bland byggnader är lättare sagt än gjort när man sitter bland molnen. Nej, då är det lättare att ge sig på tröga tanks eller kanske en jeep. Eller varför inte bara ha sköna dog fights däruppe med en klarblå och vacker himmel som fond för att rama in stridigheterna.

Vill du snabbt ned kan du bara rycka i fallskärmssnöret, hålla tummarna för att du överlever färden ner, ta en båt alternativt leka infanterist ett tag. Det går snabbt, det händer saker hela tiden och striderna ser riktigt maffiga ut när alla drabbar samman. Allt du ser är dessutom fullt förstörbart, och då snackar vi inte att man enbart kan göra hål i icke bärande väggar, utan att man faktiskt kan jämna hus med marken (nåja, inte bunkrar och liknande). Även marken blir gropig av allt bombardemang och efter en runda ser världen bokstavligt talat ut som en schweizerost. Fast rykande. Ja, och inte gul heller.

Detta är en annons:

Något som lär glädja alla spelare som tycker att spelbranschen blir alltmer mainstream är att Digital Illusion med Battlefield 1943 helt siktar på den så kallade hardcore-publiken. Det vill säga de som spelar en hel del och snabbt kan ta till sig de olika soldattyperna man kan spela som och som direkt fattar galoppen när man snabbt slussas ut i ett brinnande krig mellan japanska kejserliga armén och US Marines.

Jag fick själv tillfälle att prova på spelet och förvånades över hur smidigt löst allting var, med tanke på att PC-spel till konsol alltför ofta bara handlar om förenklade och försämrade spelupplevelser. Spelkontrollen är väldigt följsam och snabbt var jag som uppslukad av att ta mark, hissa flaggor och smyga omkring för att plocka fienden i lömska kniptångsmanövrer, och tvinga in dem i tvåfrontskrig. Det mesta man kan göra i Battlefield 1943 gick även att göra i Battlefield 1942, men som Gordon van Dyke tillägger har man jobbat hårt med tempot för att göra det lite högre och mer frenetiskt.

Något man lyckas bra med, och det är sällan man känner sig lugn även efter att ha spawnat i säkerhet. Striden är aldrig långt borta och fiendens plan cirkulerar högt uppe i himlen. Man kan spela som scout utrustad med prickskyttegevär, riflemen som liksom namnet antyder har ett gevär och kan strida på lite distans samt min egen favorit, infanteristen. Han startar med en kulspruta och en hygglig bazooka. Något som gör att man på egen hand kan slå ut större fordon och även sänka övermodiga piloter som lågsniffar i ett tappert försök att sänka dig med en stadig kulkärve.

Ännu så länge är spelet bara i alpha-stadiet, men det märks att det finns en hel del potential och att man fyller ett viktigt tomrum till Microsofts och Sonys nedladdningstjänster. Lite finputsning finns dock kvar att göra ännu. Exempelvis är flygplanen knöliga att styra i förstaperson men det är betydligt lättare att sikta med denna vy, medan man förvandlas till Biggles i tredjeperson men får hopplöst svårt att pricka ens ett enormt stillastående hangarfartyg istället.

Battlefield 1943 släpps någon gång nu i sommar. Även om inget är planerat i dagsläget stödjer det expansioner så det ska kunna byggas på allt eftersom. Det finns även en klanliknande funktion som kallas Team Support. Tiden är definitivt mogen för ett riktigt bra multiplayer-spel för en billig penning till konsolerna och det märks att Digital Illusion förstått vad som skiljer ett PC-spel från ett konsoldito. Något som lovar gott inför sommarens stenhårda bataljer.

HQ
Battlefield 1943Battlefield 1943Battlefield 1943Battlefield 1943
Battlefield 1943Battlefield 1943Battlefield 1943Battlefield 1943

Relaterade texter

Battlefield 1943Score

Battlefield 1943

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Petter Hegevall har spenderat ett par heldagar tillsammans med Digital Illusions slimmade mini-Battlefield



Loading next content