Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Battlefield återvänder i höst med tjuvar, poliser och fallande skyskrapor. Vi har spelat och samlat våra tankar...


Att leka tjuv och polis är hett igen. Kanske tände svenska Payday 2 gnistan på nytt förra året, för nu hakar Battlefield på. Att spelserien återvänder med en spin-off känns helt rätt i tiden och vi var minst sagt hoppfulla inför presentationen under E3. Med facit i hand är redaktionen eniga om att den inte riktigt infriade våra förväntningar och att vi gärna hade sett att ett annat tillvägagångssätt hade tillämpats för spelet multiplayerläge, för som det är nu tycker vi inte att det nya konceptet går hand i hand med det i överkant svulstiga skyskrapefallandet som visades upp.

EA släppte loss Hardline i en beta-version för spelare att ta del av strax efter mässvisningen och vad som finns tillgängligt att spela är den Downtown Los Angeles-förlagda kartan "High Tension" (som också visades under den bisarrt explosiva E3-presentationen) samt de för Battlefield nya spellägena "Blood Money" och "Heist". I det första måste de båda lagen möta sina avtryckarfingrar över en stor samling kosing i banans mitt, medan det i Heist föga förvånande handlar om att, för rånarna, utföra den perfekta stöten och för poliserna att göra stöten till något misslyckat och skamset.

Battlefield: Hardline
Enspelarkampanjen, snickrad av Visceral Games, kommer att utforska båda sidor av ett rån - tjuvar och poliser.

Vi på Gamereactor har givetvis spelat multiplayerläget och är inte särskilt imponerad i nuläget. Det ska poängteras att Battlefield: Hardline på förhand känns alldeles för likt Battlefield 4 i sin struktur och spelkänsla. Till och med gränssnittet är i stort sett helt taget rakt av från sin föregångare, vilket känns både snopet och billigt. Hela konceptet med tjuv och polis vill gärna vara anonymt när matcherna väl drar igång och om vi inte hade polisbilarna eller några av de nya vapnen kunde detta lika gärna vara Battlefield 4, igen. Fokus är centrerat på det bombastiska och storslagna, vilket inte undertecknad trodde skulle vara fallet när spelet först utannonserades. Hur mycket vi än älskar multiplayerläget i fyran tycker vi fortfarande att en intimare och lågmäldare upplevelse hade varit ett klart bättre val, men det verkar inte gälla alls. Att introducera civila att ta hänsyn till hade varit ett mycket rimligt och välkommet grepp som hade gett liv åt Los Angeles och Miami i höst under multiplayersessionerna, men tyvärr verkar de stå som tomma spökstäder. Istället prioritas massiva fallande lyftkranar (som krossar skyskrapor) i detta bankrånedrama, vilket åtminstone vi tycker känns lite snett. Visceral Games funderade på att ha icke-spelbara karaktärer i matcherna, men att det i slutändan kom i kläm för deras vision (om fallande lyftkranar).

Medan multiplayerläget verkar bli Battlefield 4 ännu en gång lägger vi större nyfikenhet på enspelarkampanjen, som enligt Viscerals vicepresident Steve Papoutsis kommer att innehålla en story som inte bara är markant annorlunda mot tidigare installationer i serien utan även alla andra förstapersonsskjutare på marknaden. Överglorifierat PR-snack eller ej - detta skapar givetvis omedelbara ögonbrynshöjningar. Steve pratar om att kampanjen kommer att vara uppdelad i "episoder" där varje del öppnas med en i spelet TV-sänd nyhetssekvens som förklarar hur situationen med det aktuella bankrånet råder. För första gången har DICE lämnat över ansvaret helt på en annan studio att förvalta Battlefield-licensen på och det i form av duktiga och erfarna Visceral Games, som tidigare legat bakom bland andra Dead Space-serien och Dante's Inferno.

Battlefield: Hardline
Multiplayerläget är explosivt och storslaget - precis som vi vant oss vid i Battlefield.

Förhoppningsvis kommer enspelaräventyret att utnyttja den nya inriktningen till en hel del fräscha grepp och resultera i en bättre upplevelse än vad de två tidigare spelen lyckades med. För första gången med ett Battlefield-spel ser vi fram emot enspelardelen mer än multiplayerpaketet; här finns verkligen chansen att erbjuda en upplevelse som skiljer sig rent spelmässigt från sina föregångare. Vi hoppas på färre explosioner signerade Michael Bay och mer taktiskt tänkande, gärna i stil med Rainbow Six. Möjligheten att spela som både polis och rånare finns redan med i kampanjen, vilket är bra, men vi hoppas också att alternativet finns att planera våra stötar på detailjnivå och att verktygen för att bygga smarta strategier för detta kommer att ges. Ian Milham, creative director, har uttalat sig om att det kommer att finnas mer att göra vid sidan av själva skjutandet, så våra spekulationer är förhoppningsvis inte helt galna. Med tanke på studions tidigare verk känner vi oss hoppfullt optimistiska till enspelardelen, men informationen är i detta skede såklart mycket knapphändig.

Även om flerspelarläget mer känns som en expansion än ett regelrätt nytt spel kommer det utan tvekan att ge mycket underhållning om det tas för vad det är. Battlefield: Hardline markerar istället seriens på förhand mest ambitiösa enspelarkampanj och det, om något, är anledning att skruva upp hypemätarna...

Battlefield: Hardline
Vi kan nu använda ziplines samt ratta motorcyklar.
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline