Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Destiny

Destiny

Med Destiny vill Bungie ta actionspelet till nästa nivå men kan de återuppfinna hjulet på första försöket? I vår förhandstitt läser du allt om vad som lär bli ett av årets största spel...


Utan Bungie hade den konsolanpassade förstapersonsupplevelsen mest troligt sett väldigt annorlunda ut idag. Det går att diskutera arvet som Halo: Combat Evolved lämnade efter sig och vad det betyder för sitt medium i oändlighet men det är omöjligt att neka dess betydelse. Bungie skapade Halo-spel åt Microsoft under den större delen av ett decennium men det är nu dags att gå vidare, blicka upp mot nya horisonter. Destiny är enligt folket bakom Halo nästa stora grej och jag har tillbringat en vecka tillsammans med betan.

Destiny är ett spel som lever i något sorts gränsland mellan olika genrer. Bungie själva har alltid varit noga med att poängtera att det är ett actionspel och även om man snabbt finner element från rollspel och onlinerollspel i det är Destiny fundamentalt i allra högsta actionorienterat. Det har av väldigt många beskrivits som en blandning mellan Borderlands och Halo, vilket inte är helt orättvist. Salta och peppra med en nypa World of Warcraft och du har en hyfsat träffsäker bild av vad som väntar dig nästa månad.

Destiny
Detta är en Sparrow, en Star Wars-doftande speeder som man kan trolla fram och hoppa på när som helst så länge terrängen tillåter det.

Det första spelaren får i uppgift när Destiny startas upp är att välja en av tre existerande klasser. Alla tre har sina egna förmågor och varianter på grundläggande funktioner som exempelvis hopp och närstridsattack, som sig bör. Det finns inga restriktioner sett till vilka vapen man får använda då alla klasser hanterar alla typer av vapen på samma sätt. Vi tyckte att samtliga klasser hade sina egna för- och nackdelar och hade väldigt roligt med alla tre så valet av klass kan bli rätt svårt när spelet väl släpps. Direkt efter det får man skräddarsy sin karaktärs utseende där man får välja mellan tre raser och om man vill vara man eller kvinna.

Först och främst har vi Huntern vars förmågor känns perfekt anpassade för de spelare som föredrar att hålla sig på avstånd när striderna oundvikligen börjar. Hunterns superattack är guldrevolvern som kan fälla de flesta fiender på bara ett skott. Warlocken är istället det närmsta Destiny har till den klassiska magikern och hans superattack, novabomben, är förödande för alla som råkar befinna sig inom dess effektarea. Titanen är spelets tank och de spelare som föredrar att befinna sig mitt i kaoset lär dras till denna klass inte minst tack vare hans superattack som låter honom i bästa Hulk-manér drämma nävarna i marken och utplåna alla levande ting som har oturen att befinna sig för nära.

Destiny
Destiny är ett färgglatt actionspel. Rent tekniskt är det inte det snyggaste spelet vi sett men det kompenserar med skala och läcker design.

När din karaktär är skapad lämnas du åt ditt öde i spelets värld men du är väldigt sällan ensam. Världarna är nästan alltid befolkade av andra spelare som är upptagna med sina egna prövningar och det ger en verkligen känslan av att det är en levande plats man precis hamnat i. Det är en häftig känsla att vandra omkring på Bungies version av hur Ryssland kommer se ut i deras fiktiva framtid, bara för att få meddelandet om att en boss kommer dyka upp på banan varpå fem totala främlingar enas för att ta hand om den gemensamma fienden.

Det finns tre olika typer av uppdrag att döma av vad vi hittills sett av Destiny. Dels har vi huvuduppdragen och de fungerar som man förväntar sig. Man startar det från huvudmenyn som i Destiny kallas "the orbit" och det är i dessa uppdrag spelets primära handling kommer ta plats. Du kan spela dessa själv eller tillsammans med upp till två vänner i vad som kallas ett "fire team". Sen har vi "strike"-uppdragen som i princip fungerar som instanserna i ett onlinerollspel. Målet med dessa är mer simpla då det oftast gäller att helt enkelt ta sig fram genom mängder av fiender och ett par bossar. Sist ut har vi "Raids" där upp till sex spelare ansluter sig för att ta sig an vad som verkar bli de tyngsta utmaningarna i Destiny.

Destiny
I "the orbit" - Destinys huvudmeny - kan du bjuda in vänner till din grupp och välja destination samt svårighetsgrad. Här kan du även visa upp ditt nyinköpta skepp för vännerna.

Man känner sig väldigt fri i Destiny, inte bara sett till banornas öppna struktur utan även i hur man rör sig. Man hoppar väldigt högt och det finns många upphöjda plattformar att utnyttja som utkikspunkt i strider. Vapnen känns responsiva och spelet är duktigt på att tala om för spelaren när han träffar en fiende i dess svaga punkt och så vidare. De tre olika klasserna kompletterar varandra väldigt bra och det är sällan man känner att man är den enda som gör nytta på slagfältet. Destiny är också ett oerhört lekfullt spel som uppmuntrar lek och skoj mer än något annat. Med hjälp av styrkorset kan du vinka, peka, sätta dig ner på marken och dansa - vår favorit - och vi har gjort det till lite av en prioritet att dansa efter varje lyckad bosstrid.

Vi är dock lite oroliga över storyn i Destiny. Det är fortfarande tidigt att uttala sig om saken men hittills har vi inte fått se eller spela något som verkligen fångar oss i berättelsen. Vi upplevde det många gånger svårt att hänga med i vad i hela världen det var som hände i uppdragen vi spelade. Det känns i detta skedet som att det enda som för berättelsen vidare är de oräkneliga gånger man tvingas stanna upp för att aktivera en kontrollpanel eller låta den lilla flygande roboten, spelad av Peter Dinklage, analysera något för dig. Vi vill och lär behöva se mer än så för att verkligen dras in i storyn.

Destiny
I Destiny finns det tre typer av vapen; primärt vapen, specialvapen och tungt vapen. Olivers favorituppsättning är handkanon, hagelgevär och tung maskingevär.

När du inte är ute på fältet och äventyrar kan du ta en tripp till "The Tower" där du i tredje person kan beundra utsikten, dansa med likasinnade eller köpa nya vapen, rustningar, skepp och mycket annat. Det är ditt "home away from home" som man kallar det. Bara att börja dansa på ett trappräcke för att se hur många som kommer och ansluta sig till festen (en gång lyckades vi ena en danstrupp på åtta främlingar) är faktiskt ett bra sätt att fördriva tiden när du väntar på att en vän ska bli klar på andra håll.

Sist men absolut inte minst är multiplayer-läget som i Destiny kallas "The Crucible" och det är här vi misstänker att vi kommer lägga mest av vår tid. Bungie vet hur man bygger roliga och givande flerspelarlägen och Destiny är inget undantag i det avseendet. I spelläget vi testat - Control - gäller det att ta över och hålla tre olika zoner på banan. Konceptet är inte nytt på något sätt men medan lagens poäng är strikt bundet till hur väl man kontrollerar zonerna i andra spel ger du ditt lag poäng i precis allt du gör. Allt ifrån att få en assist till att återta en zon tar ditt lag ett steg närmare vinsten och det är av den anledningen väldigt flexibelt sett till hur spelet låter just dig spela.

Destiny
Det finns oändliga möjligheter till att skräddarsy just din Guardian för att se ut precis som du vill.

Alla dina vapen, alla dina rustningsdelar och alla dina upplåsta förmågor som du kommit över i spelets uppdrag förs över till multiplayern vilket betyder att din karaktär är samma karaktär oavsett vad du gör i Destiny. Eftersom att alla spelare har olika utrustning är det inte alltid lätt att överväga ens chanser i varje given situation som det är i exempelvis Halo 3 men det blir å andra sidan väldigt olika matcher som följd.

Även om vi nu har fått se väldigt mycket av spelet och fått en mycket klarare bild av vad Destiny i sin kärna är finns det fortfarande mycket att bevisa för Bungie. Våra förväntningar på Destiny är skyhöga och har varit det ända sedan det först avtäcktes och det kommer krävas mycket för att de ska infrias, trots att det vi hittills sett lovar gott. Oavsett hur det blir ser vi fram emot att få lägga vantarna på den fulla produkten i september.