Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Borderlands

Borderlands

Gearbox Software verkar nu äntligen snart bli klara med sitt ambitiösa storprojekt Borderlands och komplett med en helt ny stil ser det bättre ut än någonsin


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Borderlands dök upp som en ordentlig överraskning när det visades för första gången för ett par år sedan. Öppet, massivt actionspel på en utomjordisk planet där vapen slumpades fram på samma sätt som i Diablo, dessutom med fordon. Känns som en högintressant mix, men ska sanningen fram var jag aldrig speciellt intresserad av spelet från Gearbox. Även om det var tekniskt snyggt och såg bra ut, var det något som saknades, min hjärna ville helt enkelt inte acceptera ett öppet, maffigt förstapersonsskjutarrollspel.

Men så hände något och jag antar att Gearbox själva hade samma tankar som jag hade då det ett tag blev helt tyst kring Borderlands och när det dök upp igen hade de fixat det enda problemet som jag ansåg fanns. Istället för en högupplöst och tekniskt väldigt bra grafiksti, hade de bytt ut den mot något helt annat. Den gamla tråkiga stilen var vips utbytt mot en variant som får Borderlands att se ut som en mer handritad version av sitt gamla jag, komplett med kraftiga konturlinjer.

Även om stilen på Borderlands är ny, betyder inte detta att det har gjorts några ändringar i hur spelet fungerar. Randy Pitchford sade under E3 att Borderlands mer eller mindre är exakt samma spel som förut, men den stora skillnaden att grafiken ser helt och hållet annorlunda ut. På bild ser det läckert ut, men i rörelse ser det fullkomligt underbart ut.

Om du inte hängt med i exakt vad Borderlands här, kommer här en snabbkurs. Den mindre gästvänliga planeten Pandora har börjat befolkas av kolonisatörer som är på jakt efter en ny planet att slå sig till ro på. Dock visar det sig att Pandora är befolkat av en mängd sura varelser som har skaffat fritidsintresset att äta människor. Många tröttnar dock på den otrevliga stenklumpen och beger sig därifrån. De som stannar kvar arbetar i gruvor eller försöker försörja sig på mer elakartade sätt. Efter en tid mynnar allt ut i ett samhälle fyllt till bredden av kaos och anarki.

Fyra olika karaktärer agerar som klasser och under spelets gång får man möjlighet att utveckla färdigheter och talanger och därmed skräddarsy sin egna hjälte. De fyra karaktärerna är utspridda över grundläggande färdigheter såsom helning, distansskytte, närstrid och så vidare. Tyvärr ser det inte ut som att vi kommer att få bestämma utseendet på hjältarna, utan vi får helt enkelt vara till freds med de fyra karaktärer vi får.

Under strid fylls skärmen allt som oftast av information i sann rollspelsstil. Om man avlossar en salva mot en fiende ser man hur pass mycket skada skotten gör i form av siffror som sprutar omkring fienden. Föremål som tappas på marken markeras med en informationsruta som på skärmen, något som gör det mer eller mindre omöjligt att missa saker. Mitt under allt tungt actionröj är ändå rollspelsinslagen närvarande, något som känns både trevligt och praktiskt.

Förutom att man kan samla på sig poäng att spendera på nya färdigheter eller förbättra de man redan finns det ett vapensystem som är något utöver det vanliga. Vapnen sätts ihop av ett flertal olika faktorer och medan det tidigare skulle kunna gå att ha runt 600 000 vapen, kommer det nu att finna miljontals olika skjutdon i olika konfigureringar. När man avrättar fiender släpper de olika typer av föremål och vapen. Precis som i spel som Diablo och Hellgate: London slumpas vapen fram med olika attribut, egenskaper och kvalitetsnivåer och tanken är att man aldrig ska behöva uppleva exakt samma vapen flera gånger.

Under årets E3-mässa har vi även fått veta att det kommer att bli slumpmässigt genererade fiender. Allehanda utomjordiska varelser kan därmed få sina färdigheter korsade. Detta ska garantera att även om man träffar på en bekant fiende som man känner igen, kan den ha helt andra färdigheter än samma fiende som du träffade för en timme sedan.

Med sin storlek, mångsidighet och dödsläckra stil är jag otroligt peppad inför Borderlands. Jag tror att Gearbox här har en riktig succé och om blir lika bra som det verkar bli kan det bara bli riktigt riktigt bra. Jag längtar efter att få skjuta skiten ur invånarna på planeten Pandora, tack vare den nya stilen känns Borderlands äntligen intressant och visuellt lär det inte finnas någon chans att det försvinner i mängden.

Borderlands
Borderlands
Borderlands
Borderlands
Borderlands
Borderlands
Borderlands
Borderlands
Borderlands
Borderlands
Borderlands
Borderlands
Borderlands
Borderlands