Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Left 4 Dead 2

Left 4 Dead 2

Lagom till julhandeln är det återigen dags att samla tre vettskrämda polare för att försöka överleva mot omöjliga odds i uppföljaren till Valves samarbetshöjdare Left 4 Dead

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Inte för att vi var så överdrivet skeptiska: det är ju trots allt Valve det handlar om. Men ändå kändes Left 4 Dead innan premiären som ett intressant men onödigt spel som bara kom ivägen för Half-Life 2: Episode III. När vi hade spelat det ordentligt insåg vi däremot att lite hederlig zombieslakt i glada (och panikslagna) vänners lag är något av det roligaste man kan ägna sig åt. Det var vi inte ensamma om, för flera miljoner andra har köpt Left 4 Dead och på så sätt skapat en oväntad storsäljare.

Efter vårens efterlängtade gratisuppdatering har Valve slitit hårt med uppföljaren, som ska släppas redan i november, bara ett år efter det förra spelet. Grundkonceptet är precis samma som förut, det vill säga att ta sig från en säker plats till nästa på vägen till räddningen, medan man försöker värja sig mot tusentals anstormande zombier som inte vill något hellre än att käka upp innehållet i ditt huvud (eller, tja, rent formellt är Left 4 Deads zombier inte särskilt hungriga överhuvudtaget utan mest arga, men låt oss hålla oss till stereotypen). Inga större förändringar alltså. Som om det nu skulle vara en nackdel.

Medan det förra spelet utspelade sig i nordöstra USA någonstans, har del två en mer specifik miljö. Vi får besöka Louisiana och dess huvudstad New Orleans i den södraste södern. Staden som återhämtat sig efter översvämningen råkar nu ut för en om möjligt ännu värre naturkatastrof i form av oändliga mängder hungriga zombier. Fyra nya överlevare står på menyn, och precis som förut ska du antingen försöka överleva genom fem stora scenarion tillsammans med dina kamrater, eller i rollen som superzombie göra mos av de mänskliga i det intensiva flerspelarläget.

De fem gamla specialzombierna dyker upp även i Louisiana, men det finns förstås också nyheter som skapar fler möjligheter. Valve har noterat att rädda människor gärna tränger ihop sig i grupper när de känner sig hotade av, låt säga, trehundra hjärnätande odöda. Det beteendet kan de två nya superzombisarna utnyttja.

Detta är en annons:

Spittern påminner om den gamla Boomern men har en alldeles egen finess. Den kan spotta lättantändligt gojs över långa avstånd och på så sätt valla runt människorna dit den vill, eller splittra gruppen med en ogenomtränglig eldvägg (ogenomtränglig under förutsättning att personerna i fråga inte uppskattar att brinna, alltså). Den andra nykomlingen är Chargern, som inte helt oväntat kan springa ruggigt snabbt och som en välplacerad raket kan slänga folk åt alla håll för att sedan bulta sönder den stackaren som blir kvar.

Det kommer att dyka upp fler spelbara superzombier, men utöver dem och horderna av vanliga zombier finns också nya specialvarianter, anpassade efter de olika miljöerna. När du till exempel hamnar i ett träsk måste du kolla utkik efter särskilda träskzombier som kan röra sig under vattnet och som är ordentligt svåra att tända eld på.

För att kunna värja sig mot allt nytt otyg är överlevarna bättre rustade, med en rad nya vapen inklusive zombiedräparklassiker som motorsågar och slagträn. Explosiv och brinnande ammunition skapar förbättrade möjligheter att rensa upp i zombieträngseln. Det finns också nya fastmonterade vapen som gör anstormningarna aningen mer hanterbara, åtminstone tills ammunitionen tar slut.

Valve har fått en del kritik för att de matar ut ett nytt spel så snabbt istället för att fortsätta expandera originalet ett tag till. Vi har blandade känslor om det. Det hade förstås inte skadat att få ett till gratispaket (gratis är ju som bekant gott, även om det har en bismak av levande död), men samtidigt kan det vara svårt att lägga till riktigt omvälvande förbättringar i samma spel. Och så vill Valve förstås tjäna lite pengar också, inte att förglömma.

Detta är en annons:

Det kan vi nog acceptera i det här fallet, för allt talar för att Left 4 Dead 2, trots den småfåniga titeln, blir en riktig höjdare. De som har spelat sig less på originalets banor kommer att kasta sig över det här som, ja, hungriga zombier, och nyheterna kommer att skapa ett om möjligt ännu roligare flerspelarspel. Strax innan julkalendern i vinter blir det dags att öppna huvuden på löpande band istället, om man äger en Xbox 360 eller en hyfsad PC.

Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2
Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2Left 4 Dead 2

Relaterade texter

Left 4 Dead 2Score

Left 4 Dead 2

RECENSION. Skrivet av Daniel Steinholtz

En förnimmelse av utsatthet. Obehag. Panik. Men också lusten av att brista ut i gapskratt, och tacksamheten över att inte vara ensam. Gamereactor har recenserat Valves uppföljare...



Loading next content