Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Call of Duty: Modern Warfare 2

Call of Duty: Modern Warfare 2

Gamereactor åkte över till Infinity Ward i Los Angeles för att provspela deras superstekheta Call of Duty: Modern Warfare 2. Nu berättar vi allt du behöver veta och lite till...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Boom. Allt blir vitt och de där båda turbanförsedda motståndarna jag just mötte vid en enorm olje-pipline går inte längre att se. De tycks dock ha drabbats av exakt samma grej, för av någon mirakulös anledning lever jag fortfarande. Jag vet att jag bara har sekunder på mig och meddelar mina kamrater av jag har två "tangos" framför mig och var de är. Synen återvänder långsamt, först med ett dubbelseende och sakta tonar Afghanistans öken fram igen. Ser hur fienden med den rutiga turbanen försöker lokalisera sig efter att ha drabbats av samma flash-granat när han plötsligt rycker till, medan hans polare med snusnäsduk för ansiktet sekunden senare faller även han.

"Tango down" hör jag med en bred amerikansk dialekt i mitt headset, "Yiehaw". Jag tar ögonen från skärmen och ser en kille två stolar längre bort i mitt lag göra V-tecken i luften med fingrarna. Jag överlevde, var är den där förbaskade flaggan nudå, tänker jag för mig själv och spelar vidare. Jag är hos Activision, på plats i Los Angeles och spelar Call of Duty: Modern Warfare 2 där multiplayer visas för första gången, men låt oss spola tillbaka en timme, till den presentation man höll innan dödsmatcherna drog igång.

Vi vet ju alla hur en uppföljare brukar se ut. Större, bättre och vräkigare. Ni vet som Gears of Wars-producenten Cliff Bleszinski sade om uppföljaren, "Bigger, better and more badass". Exakt så säger Infionity Ward att de inte velat göra Modern Warfare 2. Istället har man slängt ut allt som redan var så vansinnigt bra i det första Modern Warfare, trots att det är de senaste årens mest populära online-spel, och gjort om allt igen. Tanken är att bjuda på en annorlunda spelupplevelse som tar konceptet vidare utan att tulla på allt det som var så bra.

Stora ord, men redan vid min första match inser jag att Infinity Ward har täckning för vad de säger. Man har gjort några radikala förändringar som helt omkullkastar vad vi vant oss vid från militära förstapersonsskjutare, utan att det för den sakens skull känns det minsta konstigt. Ett klockrent exempel på det är den glasfibersköld man numera kan utrusta sig med istället för ett vapen. Den gör att man inte längre kan skjuta, utan får helt enkelt finna sig vid att agera just sköld.

Detta är en annons:

Poäng får man istället genom att dra på sig eld och faktiskt bli skjuten. Sedan gäller det att ha extremt god kommunikation med de andra i truppen så de kan nyttja dig som en sorts rörlig vägg, vilket är perfekt om man vill avancera under brutal beskjutning. Vill du skjuta själv, kan man hänga skölden på ryggen och har därmed bra skydd bakifrån. Nackdelen är dock att man bara kan ha ett vapen när man bär sköld, så det gäller att prioritera.

Min första spelsession blir banan Highrise. Ett kontorskomplex på toppen av några skyskrapor där demolering får en helt ny innebörd. Jag ömsom gapar över hur nästan osannolikt snyggt det faktiskt är, ömsom över hur fruktansvärt snabbt Modern Warfare 2 är och ömsom hur fort det går att sugas in i all amerikansk militärporr. Inställningsmöjligheterna är snudd på omänskliga och alla nya perks som finns kastar radikalt om allt jag visste om Call of Duty. En favorit blir möjligheten att kunna stjäla andras klasser när någon spelare gör livet surt för mig för att enklare kunna ge tillbaka för alltför gammal ost.

Spelkontrollen är helt fantastiskt följsam (det är Xbox 360-versionen som visas, men Infinity Ward lovade att övriga versioner ska bli lika bra) och ingenstans märker man av några prestandaförluster trots att Call of Duty: Modern Warfare 2 är så ofattbart snyggt som det ändå är med otroligt följsamma 60 bilder per sekunder. Överallt smäller det, exploderar saker och det skriks konstant order från hobbyofficerare som snabbt vill ha hjälp där de stött på fiender. Krig är väl aldrig vackert, men i Call of Duty: Modern Warfare 2 låter jag mig helt uppslukas av allt som händer på skärmen och kan bara njuta av den sanslösa bergodalbana som varje runda är.

Även om Infinity Ward bara valde att visa tre banor vid testtillfället känns det redan nu som att jag vågar slå fast att även bandesignen fått sig ett rejält ryck uppåt. Även om titlar som Killzone 2, Gears of War 2 och Resistance 2 är roliga att spela online, har jag alltid varit av åsikten att de helt enkelt inte har haft den där riktigt mästerliga bandesignen som får spel som Counter-Strike och Halo 3 att spelas vidare i evigheternas evighet online. Det inkluderar även Call of Duty 4: Modern Warfare som heller aldrig kändes klockrent utan mer som banor med lite slumpvis utplacerade objekt.

Detta är en annons:

Det är helt borta nu, och på exempelvis brasilianska banan Favela möts man av en tät kåkstad med bakgårdar och lekplatser med precis lagom mycket översikt var man än går. Man känner sig aldrig säker någonstans och oavsett var jag sätter mig för att lurpassa på den lede fi har jag alltid tre-fyra vägar där någon kan nå mig utanför mitt synfält. Något som såklart bara gör det ännu viktigare att faktiskt spela som en grupp och täcka upp för vandra.

En av de största nyheterna är, som jag nämnde ovan, de kraftigt utökade möjligheterna att ställa in saker som man vill. Ett bra exempel på det är att man inte längre måste ha en fjuttig puffra som andravapen. Nej, nu kan man ta det vapen man tycker passar och en krypskytt behöver inte vara en dödens lammunge i närstrid utan kan utrusta sig med en hagelbrakare om han vill.

Ja, inte bara det. Både prickskyttegevär och hagelbrakaren kan dessutom tystas. Något som såklart gör skarpskyttarna farligare än de någonsin varit. Det är för övrigt en av mina få farhågor kring Call of Duty: Modern Warfare 2, just hur man ska balansera upp detta, för ska man springa över banorna och falla offer för ljudlösa kulor som är omöjliga och när man väl gör det ändå måste möta en person med gruvhagel, kan det faktiskt bli obalanserat.

Jag konfronterade Infinity Ward med detta som lugnande sade att all balansering inte var klar ännu. Och med det högre tempot och möjlighet att själv välja vilka killstreak-bonusar man vill ha, kanske det trots allt inte blir ett problem. Dessutom tycks man ha sneglat lite på Halo 3 och de föremål som Bungie lade till och själva gjort ett liknande system där granater numera kan bytas ut mot annat. Varför inte en kastkniv, till exempel. Dödlig och garanterat ljudlös.

Valmöjligheterna låter dig i övrigt att själv designa en egen Gamertag för just Call of Duty: Modern Warfare 2. Kanske förse den med en snygg kamouflagefärgad bakgrund, gradbeteckningar eller något helt annat som dödsbrickor och liknande. En funktion som kan tycker obetydlig som förmodligen kommer bli hutlöst populärt.

I takt med att man låser upp mer och mer saker kan man verkligen skapa den ultimata klassen. Vara precis den typen av krigare man vill vara inför varje batalj, något som otvivelaktigt kommer bli populärare än någonsin. Och faktorerna är också fler att ta hänsyn till nu, så det är riktigt svårt att inte få några akilleshälar hur man än bär sig åt. Bäst är att vara ett gäng polare man känner och bygga upp en genensam klan (vilket det också finns bra stöd för) och försöka vara beredd på varje typ av möte.

Även om man kanske inte kan tala om att Call of Duty: Modern Warfare 2 revolutionerar multiplayer online, känns det spontant ändå som att man sätter en ny sorts standard som alla spel kommer mätas mot under lång tid framöver. Det är så fruktansvärt välgjort, genomtänkt, ursnyggt, häftigt och finslipat samt proppat med innehåll och helt nya funktioner att det tveklöst kommer bli minst lika populärt som sin föregångare. Ett spel som efter två år fortfarande är det mest spelande actionspelet online.

Om vi hoppar fram den där timmen igen där jag slet så förbaskat för att leverera flaggan så lyckades vi faktiskt ta den. Flaggbäraren markeras föredömligt tydligt med en "Protect"-skylt och resten av truppen slöt snabbt upp för att assistera honom fram tills dit flaggan skulle lämnas. Det höll på att sluta illa dock då motståndarna kallade in ett helikopteranfall. Något en annan i truppen snabbt uppfattade och sköt ned den med en raket innan den hann regna ond bråd död över oss.

Något som fick Infinity Ward-killen i beige keps snett bakom mig att skina upp och peka på skärmen och säga: "Det är en av nyheterna i Call of Duty: Modern Warfare 2, allt går att kontra". Flaggan kunde därefter säkert levereras och jag var så uppspelt att jag var tvungen att hämta förfriskningar. Multiplayer i Call of Duty: Modern Warfare 2 är i en klass för sig och det spelar ingen roll hur många "tangos" som kommer i min väg i november, jag kommer nedkämpa dem alla för det här är ett spel man bara inte får missa.

HQ
Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2
Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2
Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2

Relaterade texter

Call of Duty: Modern Warfare 2Score

Call of Duty: Modern Warfare 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har dragit på oss vinterkamouflaget och begett till till Rysslands allra kallaste hålor för att skjuta prick på ilskna terrorister...

1
Det spökar i Modern Warfare 2

Det spökar i Modern Warfare 2

NYHET. Skrivet av Marcus Persson

Tror du på övernaturliga väsen? Gastar, spöken, demoner och annat sattyg från andra sidan? Om du är Modern Warfare 2-spelare får du i så fall se upp, för nu har det dykt...



Loading next content