Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
MAG

MAG: Massive Action Game

Massiv action online, det är receptet i Zipper Interactives nya actionfest, det är slut med Socom för deras del och istället vankas det onlinekrig som aldrig förr


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

MAG? Vad är egentligen MAG?

MAG är Zipper Interactives nya onlineshooter där två lag med upp till 128 spelare per lag kan slåss om herravälde! Zipper Interactive känner vi igen vid det här laget, det är ju gänget bakom de tidigare Socom-spelen som ju som bekant var väldigt populära online. Nu blir det andra bullar och istället för topptrimmade elitsoldater och terrorister handlar det om tre olika privatarméer som utövar krig mot varandra om vitala resurser på den globala scenen. Dessa tre arméer är den europeiska, högteknologiska och polerade Raven. Amerikanska, lite opolerade, men effektiva Valor och östblock-kollektivet S.V.E.R. som med små medel och guerillataktiker försöker skapa sig ett namn på den internationella marknaden.

Som spelare väljer du vilken privatarmé du vill tillhöra och efter det handlar det om att välja nuna till din karaktär och även ställa upp det antal utrustning och vapenkonfigurationer som du önskar. Till en början är utbudet starkt begränsat till ett krypskyttegevär, en automatkarbin och ett maskingevär, lite olika granater och alternativ mellan reparationsutrustning eller hälsoinjektorer. Sedan är det bara att ge sig in i striden och göra sitt för den goda saken.

Hur är det att dra ut i krig i MAG då?

Ska jag dra liknelser vid något så är det dels Enemy Territory: Quake Wars och onlinedelen i Call of Duty: Modern Warfare, fast inte alls lika bra. Personligen har jag lite betänkligheter vid hur vissa saker fungerar och det faktum att slagfältet tenderar att bli väldigt väldigt rörig om folk inte samarbetar. Rent generellt är spelet uppbyggt på ett sätt som går ut att olika grupper utför olika saker. Du ingår i en enhet med upp till åtta soldater.

Din enhet får löpande order om var ni ska göra och det är ett förbannade jobb att utföra det till punkt och pricka. Än så länge har jag inte deltagit i något större onlinekrig men i större sammandragningar kommer fyra enheter att bilda en pluton och fyra pluton bildar en bataljon. I dessa större krig kommer det mer att handla om att varje enhet jobbar mot sitt mål för att hela bataljonen ska kunna vinna striden.

Men hur vet man vad man ska göra då?

På skärmen visas konstant ikoner åt det håll du ska ta dig. Det kan handla om att du ska försvara ditt lags artillerikanoner eller befästa en viss position till att snatta lastbilar från fienden eller sabotera en blockering i vägen eller slå ut en stridsvagn. Hela tiden får du nya order och stundtals kan det bli väldigt hektiskt och faktiskt lite rörigt då man konstant blir matad av information om fiendens inkommande bombplan och spärrelden från artilleri. Lägg här till att det fullkomligt kryllar av fiender som gömmer sig i småhörn och alkover, för att inte nämna alla krypskyttesvin som ligger fyra busshållplatser bort och svinar ihjäl dig så fort du kliver ut i dagsljuset.

Hur vet man vilken enhet man tillhör?

Här har Zipper varit lite smarta. Innan matchen börjar ser man hur de olika enheterna är konstruerade av olika soldater av olika rang. Ju högre rang man har, desto större chans har man att bli ledare för sin enhet. Men i verkligheten kan vi ju omöjligt hålla reda på vilka spelare man ska röra sig med... Speciellt med tanke på den rådande namntrenden online, att man helst ska heta zcullkrakka942 och Car3b3arSture och allt vad det är. Här har Zipper gjort det så att man ser sina egna enhetskollegor med namn, lysa genom byggnader och andra fasta objekt. Detta gör att du snabbt kan se åt vilket väderstreck de rör sig och därmed kan du ta dig till dem och assistera i ert gemensamma uppdrag.

Ljud och grafik då? Kommer vi att bli hänförda av grafikporr?

Om man ser till det faktum att det ska fungera med upp till 256 spelare samtidigt på stora banor, med öppna vidder, massor av fordon, explosioner och annat otäckt är det såklart något som får stryka på foten. Grafiken är funktionell men inte speciellt snygg. Det är dock aldrig några problem med att se vad man skjuter på och miljöerna ser godkänt ut, utan att briljera dock. Värre är det dock med ljudet, samtliga vapen låter fjösiga och mesiga och man tror mer att man skjuter med ärtbössor än hårda, manliga dödsverktyg av komposit och fläckig metall.

Vågar vi få upp våra förhoppningar på denna massiva onlineshooter?

Nja, jag är personligen inte helt övertygad än. Även om MAG kommer att roa många spelare under lång tid är jag själv inte överdrivet entusiastisk än så länge. Personligen hoppas jag att saker och ting kommer att bli mer strömlinjeformade samt att ljudet kommer att biffas upp ordentligt. För även om MAG inte är ett dåligt spel i dagsläget, känns det utan tvekan som att något saknas. personligen hoppas jag på ett mer polerat och utvecklat spel när vi ser det igen i Januari.

MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG