Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Final Fantasy XII

Final Fantasy XII - efter E3

Vi berättar om Square-Enixs kommande storspel helt utan att nämna story eller karaktärer. Vi garanterar dock inte att inte bilderna avslöjar något

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

I och med del tolv av den så kallade slutgiltiga fantasin är det verkligen inte mycket som är sig likt. Nya utvecklare, nytt stridssystem, ny musik och ny design. Folk som klagar på att alla spel i serien är precis likadana har aldrig haft mer fel, men frågan kvarstår: är detta Final Fantasy XII eller Vagrant Story 2?

Det är nämligen Yasumi Matsuno som bestämmer hur spelet ska se ut, och detta är mannen som en gång gjorde Ogre Battle och Tactics Ogre, såväl som Final Fantasy Tactics, Final Fantasy Tactics Advance och, just det, Vagrant Story. Då är det inte konstigt att stridssystemet kommer att bli helt annorlunda. Visst är det lite bittert att inte ännu en gång få ställa upp sina tre figurer i en rad och sedan överösa motståndet med ont, men samtidigt är det faktiskt föråldrat så det räcker och blir över.

Nu blir striderna istället något som liknar Knights of the Old Republic. Du styr en figur i taget i realtid och springer dit du vill, väljer att anfalla och sköter sedan specialattacker, hantering av föremål och sånt, medan dina två medhjälpare slåss på egen hand. Skulle du vilja det kan du förstås pausa spelet för bättre överblick, byta figur och ge nya order. Liksom i Squares äldre klassiker Chrono Trigger går det också att göra kombinerade superattacker. Inte alls som det Final Fantasy vi är vana vid alltså, men inte nödvändigtvis dåligt. Eftersom alla strider sker direkt i spelvärlden utan någon krossad TV-ruta och inzoomning i ett stridsområde kan du också undvika att ge dig i strid med fienderna helt och hållet. Hittills har fem huvudpersoner visats upp (nej, jag tänker inte berätta om dem, ta det lugnt), men det lär dyka upp ännu några fler. Med hjälp av vad som kallas "gambits" kan du få tillgång till olika uppsättningar taktiker och färdigheter i strid. På så sätt kan du välja att ge dina krigare mer magi eller andra färdigheter om du så önskar.

Rent grafiskt påminner spelet om en blandning mellan Vagrant Story (återigen), Final Fantasy IX samt Star Wars: The Phantom Menace. Nej, det blir inga stjälkögda utomjordingar, men känslan från de enorma masscenerna och några pampiga militärparader, samt de evigt närvarande luftskeppen påminner faktiskt lite om Lucas gamla värld. Om vi bortser från de sedvanligt übertjusiga filmsekvenserna är också själva spelet ruggigt snyggt. Framför allt är animationen otrolig. Varenda liten gest eller ansiktsrörelse är noggrant definierad. Kameran följer nu också huvudpersonen och du kan välja att se dig omkring, även detta en stor skillnad jämfört med tidigare spel. Vi är bara lite oroliga för att spelet kommer att kräva lika mycket barnvaktande av kameran som i många andra spel i genren.

Musiken komponeras av Hitoshi Sakimoto som samarbetat med Matsuno på nästan samtliga av dennes projekt, samt Breath of Fire: Dragon Quarter, Legaia 2 och Bloody Roar. Kanske inte riktigt de meriter vi vill se. Lite tragiskt är det att Nobuo Uematsu nu praktiskt taget är borta från utvecklingen. Den gamle musikgurun bidrar den här gången bara med ett enda stycke. Visserligen huvudtemat (motsvarande "Suteki da ne" eller "Melodies of Life" i de tidigare spelen), men ändå. Därför lär vi inte heller få höra någon ny variant av de klassiska chocobo-melodierna, den vackra Prelude eller det pampiga Final Fantasy Main Theme. Kanske tyckte Square att det inte gick att göra detta stycke bättre än i Final Fantasy VIII. Kanske är det bara jag som är obotlig musiknostalgiker. Kanske borde jag avsluta det här stycket innan det spårar ur fullständigt. Jo, jag gör nog det.

Trots alla förändringar verkar Final Fantasy XII bli ett sedvanligt genomarbetat Square-äventyr med produktionsvärden som slår det mesta. Vi gillar det vi har sett hittills, särskilt några av huvudkaraktärerna. Kommer det att vara ett riktigt Final Fantasy utan Hironobu Sakaguchi, Tetsuya Nomura och Nobuo Uematsu? Vi får väl se.

Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
Final Fantasy XII
View comments

Relaterade texter

Final Fantasy XIIScore

Final Fantasy XII

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Del tolv är en nystart för den gamla serien och det bästa Final Fantasy-spelet på tio år. Mikael har njutit av varje sekund i Square-Enix efterlängtade supertitel

Rykte: Final Fantasy XII-remake på väg

Rykte: Final Fantasy XII-remake på väg

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Under en Distant Worlds-konsert i Pittsburgh, Pennsylvania, råkade dirigenten Arnie Roth avslöja att en Final Fantasy XII-remake är under utveckling och att den dessutom...

Loading next content