Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege

Vi fick chansen att spela Rainbow Six: Siege och desarmera bomber under E3-mässan. Här är våra intryck...

Men bara fyra månader kvar till den kraftigt försenade lanseringen av Rainbow Six: Siege, har vi äntligen fått veta mer om Ubisofts planer för singleplayeraspekterna samt kampanjen, och dessutom återvänder Terrhunt för alla som är sugna på co-op. I Rainbow Six: Siege handlar det om jakten på en fiendegrupp som kallar sig White Mask under ledning av Six (gestaltad av Angela Basset).

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Terrohunt erbjuder nästan samma intensitet som multiplayer och har till och med samma system där ingen spawnar tillbaka efter att ha dött. Annars är bestraffningarna generellt något mildare (såvida du inte skruvar upp svårighetsgraden) och fungerar därför som en bra grogrund för nybörjare som ska upptäcka det speciella spelsättet som tillämpas i Siege. Vi har provspelat och är imponerad av hur väl multiplayerupplevelsen överförts till co-op.

- Vi vill att det ska vara en annorlunda upplevelse, men med samma DNA, säger game designer Andrew Witts när vi frågar honom om likheterna. Han fortsätter: Det är därför det bara väller fram fiender nu medan du spelar Disarm Bombs.

Grundidén är att skapa en rad olika beståndsdelar som när de kombineras med slumpmässigt skapade skydd och spawn-punkter för fienden (och fiendesorter) samt avancerad artificiell intelligens - gör att du aldrig någonsin ska behöva spela samma identiska upplägg. Det finns elvs banor som kan spelas under olika tider på dygnet, alla har olika ingångar samt fyra spellägen (där "Disarm Bomb" var det vi fick testa) och utifrån detta väljer du innehåll varpå ditt uppdrag sedan skapas.

Rainbow Six: Siege
Det var länge seda ett spel i serien släpptes. Rainbow 6: Patriots lades ner för något år sedan och en del av det återanvändes och blev det som idag är Rainbow Six: Siege, från grunden byggt för de nya konsolerna.

Det intressanta med Disarm Bombs är annars att det har multipla scenarion. Du börjar med att välja din loadout, där utvecklarna satsade på en försiktigare inriktning med drönare som hjälper till att hitta bomben utan att behöva bli upptäckt. Vi själva körde mer aggressivt och utrustade oss med sprängmedel för att kunna gå genom väggar och låsta dörrar.

Sedan du hittat bomben gäller det att desarmera den. Det tar 60 sekunder och här byter spelet karaktär, där mängder av fiender på smarta positioner kastar sig fram för att stoppa oss och spränga bomben. Det vankas två rundor, så misslyckas du med den ena så får du ett nytt försök.

En av huvudattraktionerna Ubisoft ville visa oss var hur avancerad spelets artificiella intelligens är. Men om vi ska vara helt ärliga fanns det ingen tid att notera just detta. De flesta möten med fiender är över på en sekund, så intensivt är Siege. Vi märkte dock hur det artificiella intelligensen gav oss olika utmaningar under den defensiva delen av bombdesarmerandet, där din uppgift är att hålla rent framför bomben. Witts berättar:

- Den artificiella intelligensen är extra utmanande denna gång. De kan ta sig genom väggar och dörrar, de kan fixa förstärkningar och så vidare. Utifrån alla dessa förmågor har vi sedan försökt skapa en taktisk och intressant artificiell intelligens som verkligen sätter spelarna på prov samt överraskar.

Under de 60 sekunder det tar att desarmera bomben (du startar denna procedur själv, så det gör att göra förberedelser), kommer alltså horder av fiender och attackerar från alla håll, inklusive eventuella öppningar du själv skapat såsom fönster med mera. På detta sätt får du alltså både vara den som attackerar och försvarar under samma runda, och det i sin tur ger spännande möjligheter och kräver att du planerar ditt spelande. Vilken utrustning ska du ha med, hur ska fällor hanteras, bör eventuella skydd skjutas bort? Allt detta medan du planerar för bombdesarmerandet då du själv är på defensiven och blir offer för dina egna tidigare beslut. Att till exempel slå ut en vägg gör det kanske betydligt lättare att nå bomben, men halvt omöjligt att försvara den sedan.

Det snudd på Horde-liknande upplägget vid bombdesarmerandet kanske skulle kunna bli aningen förutsägbart med tiden, men med tanke på att det finns flera andra spellägen, väldigt varierade banor och flera platser för bomben, så tror jag att det finns variation så det räcker. Och det fanns tillfällen då den artificiella intelligensen inte alls briljerade utan kunde brassa en salva rakt in i närmsta vägg, men å andra sidan är det nog långt bort till lansering för att det ska hinna finputsas.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
De som köper Rainbow Six: Siege till Xbox One får med både Rainbow Six: Vegas och uppföljaren på köpet.

Ett spelläge som inte visades, men väl berättades om var Protect Hostage. Det påminner om Rescue Hostage PvP, men här handlar det istället om att skydda gisslan mot horder av fiender. Att vara ensam i Terrohunt kommer vara väldigt svårt, precis som sig bör. Det är trots allt så att ingen säkerhetstjänst skickar in en ensam lirare för att ta hand om flera terrorister och desarmera bomber samt rädda gisslan. Witts tillägger:

<i>- Det är som en extra svårighetsgrad, om du så vill. Så om du vill vara en ensamvarg och gå in för att slå ut ett band livsfarliga terrorister, så kan du göra det. Det här handlar annars om lagspel och det har aldrig varit lättare att hitta andra att slå följe med, men vill du ändå hellre vara själv, så kör hårt.

Rainbow Six: Siege släpps till PC, Playstation 4 och Xbox One i oktober. En sluten beta kommer att köras med start 24 september, vilket visserligen bara är tre veckor innan premiären, men ger ändå Ubisoft chansen att testa servrarna.

Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege