Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Destiny

Destiny: The Taken King

Gamereactors meste Destiny-expert reste till Seattle för att utplåna motståndet i den kommande expansionen The Taken King...

  • Text: Andreas Bjørnbekk, GR NO (Översättning: Jonas Mäki)

Ett distinkt ljud ekade första gången jag lyckades ta poäng. Min första, låt oss kalla det slamdunk, gjordes inte med någon vanlig boll, utan mer ett lysande klot. Jag hade lyckats forsla den över hela banan i Destinys nya multiplayerläge Rift och kände adrenalinet rusa genom kroppen. Detta hade redan gett mersmak och jag ville spela mer.

Spelläget är en av nyheterna i den kommande expansionen The Taken King, som Gamereactor bjudits in till Bungie för att provspela, där just detta Crusible-tillägg var huvudnummer. Här varieras spelets gameplay till att vara mer än att bara skjuta på motståndarlaget, och kan väl bäst beskrivas som ett inverterat Capture the Flag-läge. Målet är att komma över "the spark", det ovan nämnda lysande klote. Oftast ligger det mitt emellan båda lagen, vilket gör det till ett race att nå fram så fort som möjligt. När du kommit över föremålet gäller det sedan att ta med det till motståndarnas bas och få in den genom en portal (eller... ja... en Rift). Tricket är såklart att de ska kämpa för att göra samma sak mot dig.

DestinyDestiny
Gamereactor hälsade på hos Bungie i Seattle.

Det är med andra ord ett slags amerikansk fotboll där ni spelar mot varandra och försöker göra så många mål som möjligt. Det ger ett dynamiskt spel och ett roligt avbräck till Control eller Rumble, där det hela tiden är viktigt att vara vaken och röra på sig.

Därmed inte sagt att exempelvis Control skulle vara stillastående, men där finns åtminstone möjligheten att bara stå vakt hela matchen om du så önskar. I Rift är det vansinne och stillastående kommer ofelbart leda till att ditt lag förlorar. Alla behövs för att föra den lysande globen framåt, annars kommer det andra laget skoningslöst hindra anfallet och själva kontra. Det finns även ett härligt taktiskt element i att avgöra när det är dags att ta bollen för att ge sig på motståndarna.

Varje mål du gör belönas givetvis med poäng, och på detta sätt avgörs vem som vinner. Det kan bli allt från noll till flera per runda, precis som i vanlig amerikansk fotboll. Det belönas dock även att vara offensiv och vara bollbärare, vilket ger något som kallas Carry Bonus samt Distance Gained Bonus. Dessutom ges ytterligare bonus till den som faktiskt gör målen och i samband med att du för in bollen i portalen skickas även en energivåg ut som dräper alla närvarande fiender för lite extra poäng. Som bäst lyckades jag samla ihop 1825 poäng i en enda slamdunk, vilket såklart var väldigt trevligt.

Tillsammans med det nya spelläget vankas även tillhörande banor som alla är designade för att erbjuda bäraren av bollen alternativa rutter. Samtidigt är de så kompakta att det alltid uppstår börjande och spännande strider, och spontant verkar de alla hyggligt välbalanserade.

DestinyDestinyDestiny
Den 15 september är det premiär för The Taken King till Playstation 3 och 4 samt Xbox 360 och Xbox one.

Rift känns därför som ett välkommet Crucible-tillskott. Destiny-spelare kan utöver detta se fram emot något kallat Mayhem i The Taken King-expansionen, men det var tyvärr inget vi fick se under vårt besök i Seattle. Bungie förklarade dock att Mayhem handlar om strider med dramatiskt minskade cooldown-tider för supercharge-attacker, vilket rimligen borde leda till explosivt roliga matcher. Jag ser fram emot det och jag ser även fram emot att få spela mer Rift så snart expansionen lanserats. Framtiden för Destiny ser ljus ut och jag älsakr att spelare mot spelare (PvP) byggs ut även under spelets andra år på marknaden.

DestinyDestinyDestinyDestiny