Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Transformers: Dark of the Moon

Transformers: Dark of the Moon

Transfomers är tillbaka, igen! Den här gången med ett filmlicensspel baserat på sommarens kommande blockbuster-film. Kan det vara något att ha? Viktor har grävt efter svar

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Nä, men! Ett filmlicensspel. Det blir nog bra! Hö, hö, hö?

Ja, på förhand känns det inte direkt som att Transformers: Dark of the Moon har mycket för sig. Baserat på en film som är universellt hatad av fansen redan innan den släppts och med en utvecklingstid på en dryg eftermiddag. Däremot är det ju High Moon Studios som gör det.

Va? Är det High Moon Studios som gör det? Då finns det väl en chans att det blir bra?

Vi skulle nog inte få några större förväntningar av det hela. Men visst vill man hoppas lite när det trots allt är utvecklarna av Transformers: War for Cybertron som håller i spakarna. Transformers: War for Cybertron var ju en riktigt fin bit underhållning och mottogs väl av både kritiker och fans. Det är ju förstås också därför som utgivaren Activision givit uppdraget till just High Moon Studios. För att de har redan grunden klar.

Transformers: Dark of the Moon
Utöver klassiska Transformers som Optimus Prime och Bumblebee går det även bra att göra sin egen hybridmaskin.

Kommer alltså de båda spelen bli väldigt lika?

Förmodligen så kommer de att bli ganska så spöklika på många punkter. Spelbarheten i Transformers: Dark of the Moon skall fungera på exakt samma sätt, i form av en tredjepersonsskjutare där du fritt kan förvandla dig till ditt utvalda fordon när som helst. Däremot skall vi nog inte räkna med att det nya spelet kommer få lika mycket polering som sin föregångare. Såvida inte High Moon Studios tandemutvecklat Transformers: Dark of the Moon samtidigt som de gjorde Transformers: War for Cybertron, så kommer utvecklingstiden vara alldeles för kort för att göra ett riktigt bra spel. Med War for Cybertron hade de både mer tid och frihet att göra vad de ville. De skrev historien själv, utformade spelsystemet med tid för att göra fel, göra om och göra rätt. Några sådana marginaler finns inte den här gången.

Blir det några nyheter då?

Jo, visst blir det lite nyheter. Eller i alla fall en. I form av något utvecklarna kallar för "Stealth Force". Ett hybridläge där du kombinerar rörligheten hos fordonet du spelar med delar av vapenarsenalen från din Autobot eller Decepticons ursprungsform. Vilket kan resultera i saker som en Mustang med missilramp och helikopterkulsprutor.

Transformers: Dark of the Moon
Nintendo-versionerna av spelet utvecklas av Behaviour Interactive vars senaste spel var Naughy Bear (nej, på riktigt!).

Varför suger filmlicensspel så ofta?

För att filmlicensspel sällan har ambitionen av att vara bra. Detta är tyvärr inte något antagande. Utan något som är baserat på fakta. Studion har en film som den tror stenhårt på. Licensen är värd massor av pengar så självklart skall den doppas i så många pajer som det bara är möjligt. Leksaker, kläder, spinoff-filmer, serietidningar och TV-spel skall alla lanseras under samma tidsram och marknadsföra och sälja varandra för att maximera vinsten. På många sätt är det därför inte ett spel som vi ser när vi tittar på något som exempelvis Transformers: Dark of the Moon. Utan en liten del i en mosaik som när vi väl zoomar ut, bildar ett finstämt kapitalistiskt urverk i fullt arbete.

Activision har i det här fallet licensen från filmstudion. De ger High Moon Studios uppdraget som i princip är "Gör något som kan tas för ett spel." Vilket de vet att de klarar eftersom de precis gjort Transformers: War for Cybertron. Det räcker. För sen räknar de att sälja enbart på sin licens och inte på spelets kvalitéer. För de förväntar sig inte att spelet skall ha några sådana. Ingen som helst skugga skall dock falla på High Moon Studios. De flesta kvalitetsspel har en utvecklingstid på 2-5 år. Filmlicensspelen har oftast en utvecklingstid på under ett år. Det spelar ingen roll om så Bungie hade fått det uppdraget. Ett år är på tok för lite. I bästa fall kan det resultera i ett halvfärdigt spel med några få ljusa stunder som det ändå tyvärr är alldeles för långt mellan för att någon skall behöva betala 600 kronor för det.

Transformers: Dark of the Moon
Transformers: Dark of the Moon
Transformers: Dark of the Moon