Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Human Revolution

Åtta år efter Invisible War är Deus Ex äntligen tillbaka. Kan det leva upp till alla våra löjligt högt ställda förväntningar? Chrille har dykt in i en trovärdig och fascinerande framtid med näsan först och vill dela med sig av alla intryck


Facebook
TwitterReddit

Jag har lite dålig koll, vill du vara snäll och kortfattat beskriva vad Deus Ex: Human Revolution går ut på?
Självklart vill jag det, det är därför jag är här! Jag skulle kunna beskriva det som något kärleksbarnet till Hideo Kojima och Ridley Scott kunnat koka ihop. Metal Gear Solid möter Bladerunner alltså. Kärnan i berättelsen kretsar kring hur människan i en närbelägen framtid kommit långt i tekniker som teknologiskt och mekaniskt förbättrar hjärnans och musklernas funktioner. Detta leder till såväl moraliska kontroverser som storpolitisk maktkamp. Spelarens roll blir att anamma ett slags agentroll och hantera illasinnade med vapen, list och tekniskt kunnande.

Okej, du har mig på kroken. Men jag har inte spelat föregångarna, kommer jag hänga med i handlingen?
Absolut, du hänger med. Men föregångarna, och då särskilt ettan, ses inte för inte som något av det allra bästa som någonsin släppts. Så det finns egentligen inga ursäkter alls för att inte genast skaffa sig ett exemplar. Berättandet i Human Revolution är på sätt och vis helt fristående och helt och hållet njutningsbart i sin egen prakt, men då det också fungerar som en prequel till de klassiska spelen finns det massor med godis för den som kan sitt Deus Ex.

Själva namnet intresserar mig, kan du berätta mer om det?
Givetvis. Det fullständiga uttrycket, Deus ex machina, är en latinsk version av ett grekiskt uttryck och betyder ordagrant "Gud ur maskinen". Ursprunget finns i antik teaterkonst då en trängd karaktär mirakulöst kan räddas från en till synes omöjlig situation av en nedhissad gudomlig figur. Än idag är det flitigt använt inom dramaturgi för lösningar som tycks bryta mot berättelsens interna logik, ofta till synes efter att en manusförfattare målat in sig i ett hörn. I spelets fall syftar namnet också på hur de framtida superföretagen manipulerar naturens gång och blir mäktiga som gudar. Dessutom låter det ju ballt.

Deus Ex: Human Revolution

Teknologin låter häftig, vill du berätta mer om den?
För de som med gott minne vet hur det gick till i tidigare spel kan den bioteknik som förekommer tyckas nästan lite primitiv. Men för oss som inte växt upp på 2050-talet är mekaniskt förstärka leder, augmented reality-implantat i ögon och rena uppgraderingar av hjärnan en kittlande bekantskap. Det är naturligtvis coolt med dessa förstärkningar, men vilka följder får det, både för den enskilda människan och för samhället i stort? Det förstnämnda får vi uppleva på nära håll då vår karaktär, Adam Jensen, bestyckas med en rad implantat efter spelets prolog. De mer globala och filosofiska effekterna av denna modifiering av naturen formar hela spelets atmosfär.

Hur menar du nu, hur är egentligen stämningen i framtiden, känner man igen sig?
Man gör ju det. Världen har hunnit förändras en hel del till spelets 2030-tal, men som i all god science fiction så är helhetsbilden trovärdig. Den nya teknologin gillas inte av alla. Världen är därför full av såväl småförakt som rena terrorister, som strider mot "augs", de förstärkta. Det känns helt enkelt som en väldigt trovärdig motreaktion. En invändning är dock att den framtida Jorden, hur lättköpt konceptet än är, framställs som en så mörk plats. Jag har visserligen bara sett en av de fem städerna, nämligen Detroit. Men det stället är fullt av kontraster mellan superteknologi och hemlösa prostituerade i mörka gränder. Kanske utspelar sig ett kapitel dock i någon trevlig alpby för att göra det hela mindre klyschigt.

Deus Ex: Human Revolution

Berätta mer om huvudkaraktären, vem är Adam Jensen?
Han är inte bara före detta insatspolis och nuvarande säkerhetsansvarig på forskningsföretaget Sarif Industries, han har haft Clint Eastwood som talpedagog också. Genom sin position på Sarif får han ta itu med allehanda kontroverser. När vi kommer in i handlingen utsätts han för en särskilt hård prövning som han överlever tack vare oändlig tur och tillgång till spetsteknologi. Hur han hanterar efterspelet är till stor del upp till oss. Klart är att spelupplevelsen blir en balansgång mellan plikt, personlig hämnd och politik.

Okej, nu har jag hört nog om bakgrunden. Jag vill slåss, mot vem och hur slåss jag?
Du slåss mot alla som kommer i din väg. Om du vill. Oftast finns nämligen alternativa vägar att gå. En ensam patrullerande vakt kan alltid skjutas ihjäl. Men vill man inte dra till sig onödig uppmärksamhet är smygande ett bättre alternativ. Väl framme i rygg kan du antingen oskadliggöra personen för stunden, eller mer permanent med utfällbara knivar som skulle få Crocodile Dundee att tappa hakan. Ofta finns mer kreativa lösningar också att tillgå. Beroende på vilka färdigheter Adam getts kan hackning eller krypande i ventilationstrummor vara exempel på bra, fredliga metoder.

Deus Ex: Human Revolution

Hur utvecklas Adam under spelets gång, är det genom levlande?
På sätt och vis. Vår käre säkerhetschef har fiffigt nog en stor uppsättning implantat som ännu inte aktiverats. För att inte chockera kroppen och hjärnan med överbelastning, får vi veta. Dessa implantat aktiveras under spelets gång med speciella paket, som kan fås på lite olika sätt. Variationen i de artificiella förbättringarna sträcker sig från att förstärka vår radar, minimera upptäcktsrisken vid hackande, minska rekylen från skjutvapnen till mycket annat. I den ofärdiga versionen jag spelat känns upplägget redan genomtänkt, med en rad möjliga vågar att gå, som inte bara är olika alternativ på papperet, utan som verkligen låter oss lösa problem på väldigt olika vis.

Prata om grafiken! Är Deus Ex: Human Revolution snyggt?
Den övergripande designen tilltalar mig, som aldrig varit något större fan av science fiction. Det är snyggt, men inte överdrivet dystopiskt, samt fullt med kontraster mellan skitig vardagsrealism och svulstig futurism. Något jag upplever som ett större problem är istället hur alla viktiga föremål väldigt tydligt ljusmarkeras i konturerna, för att man inte ska missa något viktigt. I spel med högre tempo, exempelvis Diablo, gillar jag den här typen av hjälpmedel. Men när smygande och planering är viktiga delar av taktiken kan det vara störande att veta exakt veta vad som ska göras i ett rum efter att endast ha kastat in en hastig blick.

Så sammanfattningsvis, hur mycket längtar du efter den slutgiltiga versionen?
Ganska mycket. Deus Ex: Human Revolution har inte särskilt många rent speltekniska inslag som särskiljer det från konkurrensen, så väldigt mycket hänger på stämningen och att berättandet räcker hela vägen. Dessutom behöver striderna kryddas med lite fler och mer varierade vapen än det standardsortiment som hittills visats upp, samt att fiendesoldaterna blir lite mer taktiskt drillade och blir bättre på att sätta press när man återhämtar sig genom att smyga undan och självläka.

Deus Ex: Human Revolution
Deus Ex: Human Revolution