Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
F.E.A.R. 3

F.E.A.R. 3

Day 1 Studios har försökt sig på något lite annorlunda i den senaste delen i F.E.A.R.-serien. Fyra nya multiplayer-lägen har gett en skön twist på skräcken och vi har testat dessa

  • Text: Lorenzo Mosna, GR EU (Översättning: Jonas Elfving)

Facebook
TwitterReddit

För knappt ett år sedan fick vi kika på F.E.A.R. 3 för första gången. I ett strikt "hands-off"-event visade utvecklaren vad man tror ska bli spelets främsta egenskap: samarbetsläget.

Detta är inget nytt för spelvärlden, men definitivt nytt för F.E.A.R.-universumet, och som väntat har spelläget fått en egen twist som påverkat titeln. Två bröder, skiljda åt av liv och död, attackerar med de enda vapen de kan använda: pistoler respektive övernaturliga krafter.

Den klara uppdelningen bröderna emellan, och begränsningen av att bara kunna använda en åt gången, verkar innebära stor potential för multiplayern. Vi blev därför inte förvånade att det första F.E.A.R-eventet i Milano fokuserade enbart på det. Efter en två timmar lång session fick vi till slut en bättre bild av vad som väntar oss i det färdiga spelet.

I multiplayer finns fyra spellägen. Det första kallas "Fu**ing Run!", och vi har även 'Contractions', 'Soul Survivor' och 'Soul King'.

Fu**ing Run!

F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3
F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3

Fu**ing Run var förmodligen det spelläge som gjorde folk mest entusiastiska på eventet. Målet är enkelt: spring. Fort. Utan att titta bakåt. Spelarna jagas av en dödlig vägg, fantasifullt kallad Wall of Death, som gradvis äter upp hela nivån och sväljer alla som inte lyckats ta sig vidare. Om en spelare fångas av väggen är spelet slut för alla. Naturligtvis är din väg kantad av fiender vilket tvingar dig att strategiskt använda dödligt våld för att rensa vägen, och inte sinkas av utdragna eldstrider.

Teamwork är A och O. Väggen rör sig sakta men säkert och nedslagna spelare måste återupplivas fort av en lagkamrat. Det finns en utgång, även om den är en jädra lång väg bort, och den tar dig till nästa oundvikliga språngmarsch. F**ing Run är som en blandning av Running Man, Crystal Maze och Nightmare. Om väggen kommer för nära börjar skärmen bli suddig och färgerna tappa mättnad. Paniken som åtföljer varje omgång är riktigt imponerande.

Contractions

F.E.A.R. 3
F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3

Contractions är det klassiska Horde-läget, men lägger till en udda ingrediens. När vi tar oss an de totalt 20 horderna av fiender kryper en dimma sig på slagfältet. Detta begränsar spelarnas sikt och tvingar en att fortsätta med nästintill perfekt koordination för att kunna överleva.

Soul Survivor

F.E.A.R. 3
F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3

I Soul Survivor hittar vi den första kooperativa delen i multiplayerutbudet. Till en början är läget helt inriktat på samarbete, men Alma kan infektera spelare vilket gör dem till fiender. Denna soldat har då en tidsgräns för att själv infektera andra i laget. Det är Infection blandat med Horde, men med twisten att den sista spelaren vid liv vinner rundan. Det finns mycket utrymme för att förråda folk i sista sekunden och att använda lömsk taktik.

Soul King

F.E.A.R. 3
F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3

Sista spelläget kallades Soul King och var den enda tävlingsinriktade multiplayerdelen vi hade chans att spela på eventet. Upplägget består av insamlandet av själar: den som har mest av dessa när tiden är slut vinner. Matcherna börjar med att spelaren tar ett spökes roll. Spöket kan ta över kropparna hos beväpnade fiender för att döda andra, AI-kontrollerade fiender. Varje fiende du dödar ger fler själar. Genom att döda en fiende kontrollerad av en människa snor du hälften av de själar den personen skrapat ihop. De mänskliga fienderna är på så sätt det mest attraktiva målet och den som är i ledning får alltså passa sig. Konstanta förändringar i topplistan är att vänta.

Med sitt stora fokus på samarbete var multiplayern i F.E.A.R. 3 riktigt fräsch och underhållande. Naturligtvis är koordination allt så lokal multiplayer lär leda till högljudda taktikdiskussioner. Det återstår att se huruvida det kommer att lyckas frambringa samma hektiska karaktär online, där de flesta spelare medvetet undviker headsets.

Det finns också några frågetecken kring bandesignen och tekniken under spelets huv. Här fanns några visuella buggar och dålig kartdesign, och det sistnämnda var extra tydligt i Fu**ing Run-läget där orienteringsförmåga är essentiellt för att lyckas. Men överlag är fyra väldigt unika multiplayer-lägen lovande för F.E.A.R. 3 som släpps den 24 juni.