Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
FIFA 12

FIFA 12

Vi skickade det danskaste vi har, Carsten, till Vancouver för att krama ur varenda droppe information om FIFA 12 från EA Sports. Besöket var inte förgäves. Läs och lär mer om det kommande fotbollsspelet som bland annat introducerar en helt ny fysikmotor...

  • Text: Carsten Odgaard, GR DK (Översättning: Christofer Olsson)

Facebook
TwitterReddit

EA Sports Aaron McHardy, Gameplay Producer i FIFA-serien är närmast oförmögen att sluta prata om FIFA när han väl har börjat. Han är så engagerad och hela hans väsen bubblar av fotboll - ja, han har faktiskt själv spelat på relativt hög nivå. Så mannen vet vad han talar om - och prata, det kan han. Som journalist är det bara att slänga ur sig ett nyckelord, så kör han på därifrån. Leendet är brett, vänligt och smittande, och han talar med hela kroppen när han ska lyfta fram och förklara alla nya finesser vi kommer att få se i FIFA 12 - det bästa spelet hittills i serien, säger leendet.

Han har faktiskt all anledning att le. McHardy står bakom några av de centrala spelmässiga förändringar som på senare år gjort serien stark och nästan totaldominant på marknaden för fotbollsspel. Även inbitna Pro Evolution Soccer-fans har fått medge att FIFA 10 var ett jättekliv framåt i jämförelse med FIFA 09. FIFA 11, i sin tur, introducerade Personality Plus, ett av många McHardy-påfund, och som vi kommer att se mycket mer av i årets FIFA.

Alla spel får naturligtvis ta emot viss del kritik och synpunkter, men oavsett hur man känner inför spelserien är det svårt att argumentera med de faktiska siffrorna: 11 miljoner sålda exemplar av FIFA 11 och en marknadsandel på 75% av fotbollsspelen. EA Sports slår sig därför för bröstet och hävdar att FIFA är världens största sportserie. Det är lätt att förstå varför Aaron McHardy ler.

FIFA 12

Med hela kroppen säger han att nyckeln till FIFA:s framgångar finns i att det är "ett spel som både kan tillfredsställa såväl hardcorespelare som casualspelare. Som i alla spel finns en inlärningskurva som måste bestigas innan djupet presenterar sig på allvar, men det betyder samtidigt att man kan spela det på många olika nivåer", säger Aaron. Så också i FIFA 12, som inför en rad förändringar i spelmekaniken, som sätter fokus på timing och taktiska överväganden.

"Ett problem med de tidigare FIFA-spelen har varit att vi inte riktigt har lyckats göra det roligt att försvara. När man förlorade bollen fanns därför en tendens att man bara höll försvarsknappen intryckt för att närma sig bollhållaren som psykotisk tysk libero. När man sedan hade återerövrat bollen tog det verkliga spelet vid igen. Det ändrar vi i och med FIFA 12, där ambitionen har varit att göra det lika skoj att försvara som att anfalla", berättar McHardy. Stort leende.

Rubriken för nästa spel i fotbollssagan är "Revolution. Inte evolution."

Den smarta rubriken syftar till att man i 12:an introducerar en helt ny fysikmotor. EA Sports har arbetat med den ett par år och själva menar de att den är den största och mest fundamentala förändring serien upplevt sedan FIFA 07, som den nuvarande spelmotorn baseras på. Bakgrunden till förändringen finns till viss del i det Aaron sagt tidigare. Efter en tid gav det gamla systemet nämligen fler begränsningar än möjligheter, i förhållande till de ambitioner man haft med spelet.

FIFA 12

Låt oss bli lite mer konkreta och titta på vilka förändringar och nytillskott EA Sports visade pressen i Vancouver. Som vi har varit inne på tillkommer förändringar för sättet man försvarar på. EA gav inte så många detaljer, men vi kan konstatera att sättet man tidigare styrde sin försvarare rakt emot bollhållaren är borttaget. Dessutom har man infört ett timinginslag i tacklingarna, så att dessa innehåller ännu ett skicklighetsmoment. Målet är alltså att ge den försvarande spelaren fler verktyg än en enstaka knapp att arbeta med. Vi kan bara hålla med om att det låter väldigt förnuftigt. Knappen-i-botten-försvar har aldrig varit vår kopp te. Byte för det systemet, genast. Tack.

Men det är inte bara försvaret som får nya leksaker. Även anfallsspelet har en radda mycket intressanta saker på sitt ritbord. Viktigast av allt har varit att uppmuntra till kreativitet i delar av planen som tidigare varit lite "döda". Alla FIFA-kännare vet att det är ganska svårt att hålla bollen strax utanför straffområdet, trots att det är ett område där mycket av spelet äger rum i verklig fotboll.

Sättet man löser detta på är att införa ännu en löphastighet. Man har nu möjligheten att springa långsammare, vilket öppnar för fler val: I ett långsamt tempo kan du hålla bollen tätt intill kroppen, vilket gör det lättare att dribbla medan du stänger ute motståndaren. Sedan ger det också möjligheten att dra isär försvaret med snabba tempoväxlingar från långsam dribbling till spurt. Ett fantastiskt nytillskott som vi ser fram emot att få testa.

FIFA 12

En av de viktigaste nyheterna i FIFA 11 var Personality Plus, som bidrog till att särskilja spelarnas styrkor bättre. Ett bra initiativ, som dock var tydligare på pappret än i praktiken. För spelade det verkligen någon roll att Peter Crouch var längre än alla andra? Nja, det gjorde nog inte det - annat än rent visuellt, eftersom man tydligare kunde skilja spelarna från varandra. I version två av Personality Plus, som nu är omdöpt till Pro Player Intelligence, kommer såväl Peter Crouch som hans lagkamrater märka tydligare fördelarna som kommer med hans längd. De resliga spelarna kommer att försöka göra sig spelbara med huvudet och lagkamraterna blir mer benägna att testa långa inkast mot hans position i straffområdet.

Det låter nästan för bra för att vara sant. Betyder detta slutet för vilsna lagkamrater som lallar runt på måfå mitt under brinnande anfall? Det låter som sagt för bra för att vara sant, och vi såg heller inga gameplay-exempel på just det. Men det låter definitivt som ett av de mest intressanta påfunden i FIFA någonsin. Finns det någonting som kan få mig att kasta ur mig en harang svordomar, Alex Ferguson style, så är det när spelare är helt oförmögna att följa med i spelet.

EA Sports försöker alltså att trycka in mer intelligens i skallen på spelarna så att ett medvetande om andra spelares styrkor och svagheter spelar in i de beslut som fattas ute på planen. En annan följd av detta "medvetande" hos spelare låter också stjärnspelare se bortom de uppenbara möjligheter som övriga spelare ser. Stjärnspelare har därför markant större synfält, eller "vision", som EA Sports kallar det. Föga överraskande är Xavi, Kaká och Fabregas exempel på spelare med större synfält än andra. Därigenom ska de kunna överraska mer i form av oväntade instick och långskott, eftersom de läser spelet så bra.

FIFA 12

Pro Player Intelligence kommer också vara djupt integrerat i karriärdelen, där ens Virtual Pro självklart utvecklar sig vad gäller medvetande och synfält. Nytillskott i klubben inverkar också på hur resten av laget spelar, eftersom det nu finns ett nytt "medvetande" på banan.

När samtalet gled in på dribblingar och tacklingar blev McHardy begeistrad på allvar och gestikulerade vilt med hela kroppen. I varje aspekt av spelet finns en ny "impact engine" integrerad, berättar Aaron, och den möjliggör många fler händelser och mer flyt i spelet. Denna motor kan hämta information från många fler områden och sammanhang än tidigare: bland annat från olika kroppsdelar. Där sammanhanget tidigare förstod utifrån hur en specifik bildruta såg ut sker allt numer i realtid. Konkret betyder det att dribblingar, motlägg och kollisioner ritas upp mer precist än tidigare. Grafikbuggar i stil med kroppsdelar som far igenom andra spelare kommer således inte dyka upp lika ofta.

Den utökade noggrannheten betyder också att skador nu kan avläsas och uppstå på helt nya vis. Man kan dra i och knuffa på andra spelare, hålla dem på avstånd medan man dribblar, liksom att skada sin egen spelare! Information som skadorna lagras så att de, precis som på riktigt, kan bli till återkommande besvär. Så om Zlatan vaggar runt med en skadad ljumske är detta hela tiden med i beräkningarna, så att en ny skada lättare kan uppstå om denna svaga punkt sätts under press. Detta leder till nya överväganden i karriärläget, där man måste tänka igenom hur hårt man vill pressa sina spelare, om de ska räcka säsongen ut.

FIFA 11 introducerade många nya grafiska detaljer, som man utvecklar vidare i FIFA 12, men samtidigt introducerar man också ett helt nytt menysystem och presentation av själva spelet. Vi pratade med Mike Day, som är Art Director på FIFA, och han berättade att hans största utmaning har varit att få presentationen att kännas rätt. Grafiska detaljer är lättare, eftersom det bara handlar om att finputsa detaljer och göra dem tydligare. Presentation handlar mer om att lyckas fånga själva essensen i spelet och matcherna.

FIFA 12

"Med den nya menystrukturen och presentationen av själva matcherna vill vi ge hela FIFA-serien en frisk fläkt. Den nuvarande menystrukturen har funnits där i flera år, och vi tänkte att tiden var mogen att testa något nytt. Då stod vi inför utmaningen att det helt enkelt var för mycket information på skärmen på en och samma gång. Så det fanns ett behov av att organisera om utrymmet på skärmen. Det ledde till att vi gjorde navigationen vertikal istället för horisontell, vilket ger menyn en helt ny look och känsla."

Mike Day visade en preliminär version av den nya strukturen, och den är verkligen helt annorlunda. FIFA-veteraner kommer antagligen behöva en stund med det nya för att vänja sig, för den känns verkligen klart annorlunda mot nuvarande. Å andra sidan finns det en poäng i att förnya och omorganisera presentationen av information. Det är ju som bekant inte alltid helt lätt att hitta det man finner i de proppfyllda undermenyerna. Vi är klart positiva.

Förhoppningsvis framgår det av artikeln att FIFA 12 blir smäckfullt av nya inslag och påhitt. Klart mest angeläget är att få veta om den nya fysikmotorn håller måttet. På papperet låter alltsammans nästan för bra för att vara sant; det finns hur mycket godis som helst! Men pressinformation och slutgiltig produkt är självfallet inte samma sak, så det återstår att se hur bra allt blir i slutändan. FIFA-serien är dock så ofattbart viktig för EA Sports att vi är säkra på att de plockar hem scudetton i år.

FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12