Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Ridge Racer Unbounded

Ridge Racer Unbounded

Med Ridge Racer Unbounded ska finska Bugbear göra en Burnout-liknande krockfest där explosioner och turbos är lika viktiga som själva körandet. Elfving har tagit en hyggligt underhållande åktur hos Namco...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

När vår racingtokige chefredaktör besökte Namco i Dubai i somras kom han hem med en rapport om ett väldigt annorlunda Ridge Racer. Bilarna var annorlunda, upplägget helt omgjort och utvecklingen nu överlämnad till finska Flatout-skaparna Bugbear Entertainment. Att de karakteristiska supersladdarna eventuellt skulle vara borta pressade också fram en tår i chefredaktörens öga.

Men drifting blir det, det kan jag lova. Efter en testrunda hos Namco i Stockholm har jag sladdat mig genom så många kurvor att jag nästan behövt åksjuketabletter.

Ridge Racer Unbounded

Bugbears Joonas Laakso har två O i sitt förnamn, en Xbox 360-kontroll i högernäven och en Dumle Pepparkaka i den vänstra när han börjar sin presentation av Ridge Racer Unbounded.

- Detta är inte Ridge Racer 8, utan en spin-off på serien. Det är mer arkadigt än vad vi gjort tidigare. Det ska vara "in your face". Om det är en enskild sak vi tar till bordet denna gång, så är det förstörelse.

Inom kort får jag välja bil till en multiplayer-match mot fem andra speljournalister och vi ska bränna gummi i en urban miljö i Domination-spelläget. Först till mållinjen vinner förstås, men på vägen dit finns fullt av galna genvägar och möjligheten att ramma varandra till brinnande plåthögar.

Med B-knappen på Xbox-kontrollen aktiveras driften och den är oumbärlig i de skarpa kurvorna. Jag märker att man bör sätta igång sin sladd ganska långt innan själva svängen och till slut får jag kläm på det.

Ridge Racer Unbounded

Lite varstans på banan finns saker att förstöra, som bensinbilar, fönster eller hela polisstationer som alla märks ut med tydliga cirklar. Genom att boosta sig in i dessa mål bjuds vi på rejäla explosioner och en påfylld turbomätare. Tricket är att hålla igång en så långvarig kedja av turboskapande manövrar som möjligt, och samtidigt vara vaksam vad konkurrenterna håller på med.

Det går nämligen även att boosta sig in i motståndarnas bilar, som efter några rejäla smällar börjar brinna och sedan sprängas helt, vilket leder till några sekunders frånvaro på banan. Ridge Racer Unbounded påminner onekligen mycket om Burnout-serien och andra spel och jag frågar Jonas Laakso vad som kommer få Ridge Racer Unbounded att sticka ut från konkurrenterna.

- Vi tror att vår förstörelse är bättre, helt enkelt. De små sakerna, detaljer i gameplay, fungerar bättre här. Vi bygger gameplay kring destruction, vi lägger inte bara in stora explosioner som i Motorstorm Apocalypse. Visst, vi är rätt nära Burnout men vi tycker det finns plats för mer än ett spel i genren.

Jag vinner inte loppet (men blir inte heller sist) och går vidare till Unboundeds baneditor, City Creator. Här har Bugbear skapat ett extremt lättillgängligt läge där vi i ett simpelt rutnät placerar ut våra vägar. Det går att skapa en fullfjädrad bana på ett kick, och även om du väljer vägdelar med Chinatown- eller hamnområde-look fogas klossarna samman sömlöst när du väl är på banan.

Ridge Racer Unbounded

- I City Creator ska du kunna bygga med Lego-liknande klossar och göra en bana på en minut. Vi ville verkligen göra det simpelt, något som bara fungerar, men som ändå ser snyggt ut när det är klart, berättar Joonas Laakso.

Laakso visar upp en bana som bara består av två block i City Creator, en enda raksträcka vars fogar av någon anledning markeras med dinosaurier. Han förklarar att även om man gjort något väldigt simpelt kan man sedan använda en mer avancerad editor, som fyller banorna med pappkartonger, ramper, loopar, alternativa vägar och explosiva tunnor. Jag testar detta själv, skapar banan/staden "Sundsvall" och det är föredömligt enkelt upplagt utan att bli tråkigt.

Jag utforskar senare några fler spellägen i singleplayer-läget. Först ut är Drift Attack, ett Time Attack-liknande påfund där du med konstant sladdande ska hålla dig levande utan att tiden tickar ned till noll. Snygga sladdar ger dig några extra sekunder. Ett helt okej spelläge för den som vill sätta nya high scores eller bara öva på sina sladd-skills inför multiplayer-rundor.

Ridge Racer Unbounded

I vanliga fall får man som sagt en ny chans efter att ens bil har sprängts till kaffeved, men i Survival får du inte totalkrascha en enda gång. Detta kräver att man angriper banorna med en annan strategi och ha järnkoll på när ens motspelare har sin fatala turbo redo.

I Frag Attack får jag ratta en stor och trög lastbil, med vilken jag ska tillintetgöra så många polisbilar som möjligt. För att få godkänt krävs 10 krockade snutkärror och när kaoset börjar påminner det om något från Blues Brothers. Frag Attack känns som det där läget man ger sig på när man bara vill koppla av och se galenskap utspela sig på skärmen.

Det som talar för Ridge Racer Unbounded är den arkadiga känslan, det kaotiska i multiplayern och den genialt enkla baneditorn. Här finns dock orosmoln som att spelet sneglat väldigt mycket på konkurrenterna, och att körkänslan inte riktigt är helt hundra - åtminstone inte i detta skede. I början av 2012 får vi se om denna spin-off-satsning är en skön twist eller bara en urspårning.

Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded
Ridge Racer Unbounded