Svenska
Gamereactor
förhandstittar
One Piece: Burning Blood

One Piece: Burning Blood

Spike Chunsoft och Bandai Namco har gjort ett lagbaserat fightingspel baserat på One Piece och vi har tagit reda på om de är på rätt väg med sitt Burning Blood...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det finns några ofrånkomliga utmaningar när du ska göra ett fightingspel baserat på en actionfylld manga eller animé, och det är att du självklart måste behålla de sanslösa specialattacker och förmågor alla figurer behärskar. Det behövs för att fansen ska känna igen sig och för att spelet ska vara förlagan trogen, men leder ofrånkomligen till en viss obalans.

Utvecklaren Spike Chunsoft och utgivaren Bandai Namco har dock ett par idéer om hur detta ska kunna kringgås i One Piece: Burning Blood, för att alla kämpar ska kännas "rätt" och huvudfigurerna få behålla sina övermäktiga attacker. I One Piece är det nämligen bara några figurer som har förmågor påverkade av Devilfruit och Haki, och därför får du välja dig ett helt lag om tre karaktärer som kompletterar varandra. Till det kommer sedan ytterligare två supportfigurer som ger ytterligare tricks till dina lagkamrater.

Vi fick chansen att prata med producenten Koji Nakajima som sade:

"Karaktärer som har Devilfruit-attacker kan inte så lätt slå de med Haki, och därför är ett möte en mot en inte en lämplig variant. Men om du har flera karaktärer så kan du rotera dem och hitta en passande kombination."

One Piece: Burning BloodOne Piece: Burning Blood
Vissa figurer kan förvandla sig när mätare fyllts, här är exempelvis Franky och Drake.

Det här märks direkt när vi började spela, detta är ett spel för fans av One Piece, inte ett nödvändigtvis designat för att tilltala fightingfans. Därmed inte sagt att sistnämnda inte kan ha kul med spelet, för Guard Break-systemet, det taktiska djupet med vilka figurer och vilken support du väljer, gör detta till mer än bara ett animéspel. Däremot finns det inte samma typ av djup som du hittar i genrens giganter. En bättre spelare kommer såklart ha övertaget, men kunskap om figurerna och hur deras attacker kan kopplas samman lär kunna utjämna gapet i spelskicklighet.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Som en mer knappdödarvänlig spelare ger jag mig direkt på de större och starkare karaktärerna med mindre krav på fingerfärdig skicklighet, såsom Whitebeard och Franky. Franky har även förmågan att kunna anta en mer kraftfull form (Shogun), vilket visade sig vara kalas mot den artificiella intelligensen. Mot mänskligt motstånd lär dock de smidigare karaktärerna vara bättre, men jag förmodar att det kommer finnas en del spelmässiga obalanser som det måste jobbas på efter lansering.

Nakajima kommenterar detta och säger

"Under utvecklingsprocessen har även vi märkt att, okej, detta är för kraftfullt eller att denna kombination av tre karaktärer och support blir för oslagbara och varit tvungna att agera. Vi har faktiskt tagit bort flera sådana kombinationer, men förmodar att fansen kommer hitta fler efter spelets lansering. "

One Piece: Burning Blood
Ace ger Crocodile vad han tål.

Utöver fighting tre mot tre, finns även något kallat Paramount Wars där vi får följa fyra karaktärer - Ace, Whitebeard, Akainu och Luffy - under Marineford-striderna. Det som är intressant med detta upplägg är att det utöver narrativ och singleplayeräventyr, även skänker spelmässig variation. I Paramount Wars blir det nämligen inte bara strider tre mot tre, utan alla möjliga konstellationer såsom en mot tre, en mot två, en mot en, två mot två och så vidare - allt beroende på vad storyn kräver.

One Piece: Burning Blood utvecklas främst till de nya konsolerna, men kommer även till Steam och PS Vita. Sistnämnda blev naturligtvis en rejäl utmaning för utvecklarna, och game director Hiroyuki Kaneko berättar:

"Grafiken var det mest utmanande. Vi ville att det skulle se ut som till Playstation 4 och Xbox One även till PS Vita. Det var hårt och mödosamt arbete, men vi tycker att vi har lyckats med den biten. Storleken på spelet var en annan utmaning, men vi har nu lyckats komprimera spelet så du ska kunna njuta av det till PS Vita."

One Piece: Burning Blood
Hiroyuki Kaneko är producent och game director hos Spike Chunsoft (vänster), medan Koji Nakajima är producent hos Bandai Namco (höger).

För att summera tycks One Piece: Burning Blood erbjuda fler fräscha idéer och roliga concept än du kanske väntat dig från ett fightingspel baserat på en manga. Demo vi spelade hade 21 valbara figurer och med 35 karaktärer utannonserade och fler på gång, tycks det inte vara någon risk för brist på valmöjligheter. Med tre kämpar per lag och två supportfigurer öppnas såklart snudd på oändlig variation och detta ser ut att bli en riktig fest för One Piece-fans.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood
One Piece: Burning Blood

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy