Jag är så vansinnigt glad över att Batman: Arkham City inte hade någon multiplayer. Ett tag kändes det som att inte ens gamle Batman skulle klara sig undan rudimentära dödsmatcher och capture the flag-lägen. Med risk för att spekulera så verkar det dock inte som att Warner Bros ändå inte försökte kittla fram ett flerspelarläge ur utvecklarna Rocksteady. Som då verkar ha sagt blankt nej.
Så istället gav Warner då jobbet till en annan utvecklare, Monolith Production (Condemned, F.E.A.R), och släpper nu multiplayern som en egen separat nedladdningsbar titel, Gotham City Impostors. Vilket så här på förhand känns som det bättre valet för alla parter.
Där Batman: Arkham City inriktade sig på den svartare svärtan hos den mörke riddaren, så ser Gotham City Impostors snarare ut att rikta blicken åt det glada 60-talets Batman TV-serie med Adam West. I spelet tar du rollen som en bedragare på antingen Batman eller Jokerns sida av lagen för att sedan brakar samman i Team Fortress 2-doftande multiplayermatcher med dina rivaler.
Arsenalen består av allt från dödliga skämtartiklar och rullskridskor, till hagelgevär och bataranger. Banuppdragen av att exempelvis aktivera skrattgas eller köttätande fladdermös. Även fast luften är full av bly, blod och död är det en betydligt lättsammare upplevelse än det ångesttyngda Arkham City. Vilket förstås känns som en kul och frisk idé. Hela designen från spelelementen till den färgglada grafiken och humorn doftar camp och ljuvlig lättsamhet.
När det kommer till själva grundbultarna för resten av spelandet så är den ganska tydligt kalkylerad från Call of Dutys-dito. För att inte säga direkt kopierad. Vilket förstår känns billigt och en smula trist. Fast så här på förhand verkar det ändå som att Gotham City Impostors kommer att ta med tillräckligt många egna bra idéer till formeln för att berättiga sin existens. Här finns nog potentialen för en riktig härligt multiplayerfest.
De olika spelelementen av änterhakar, glidflygningar, fjäderskor, rollskridskor och hederlig paintballaction fungerar förvånansvärt bra ihop. Vilket förhoppningsvis kan ge spelandet i Gotham City Imposters den unika karaktär som behövs för att det inte ska trilla ner i vare sig gimmickträsket eller högen av Call of Duty-kopior. I januari vet vi svaret.