Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Lego Star Wars: The Force Awakens

Lego Star Wars: The Force Awakens

För inte alls länge sedan i en galax långt, långt borta (beroende på vart du bor) fick vi chansen att spela Lego Star Wars: The Force Awakens...

  • Text: Eirik Hyldbakk Furu, GR EU (Översättning: Andreas Blom)

Kylo Ren och Darth Vader i samma rum som oss? Samtidigt som mitt nördhjärta höll på att både koka över och explodera på samma gång, kunde jag knappt bärga oss för det som komma skulle. Jag skulle få provspela Lego Star Wars: The Force Awakens och prata med spelets producent Tim Wileman och dennes kollega Graham Goring (manusförfattare).

Allt började med en halvtimmes lång presentation där Goring spelade genom de två nivåerna vi senare skulle få testa själva. Goring pekade omsorgsfullt ut små detaljer på skärmen framför sig, med betoning på Lego-varianten av Luggabeasten och några fiender som, medan de väntade på att hoppa in i hetluften, solbadade en bit ifrån oss. Han tillade: "Med så många Star Wars-fans hos denna studio hade vi inga problem att fylla upp spelet med små påskägg och roliga detaljer."

För inbitna Star Wars-fans så kommer det här att bjuda på tonvis av detaljer (och vissa kommer säkerligen passera obemärkta), under vår genomspelning hände det flera gånger att vi drog på smilbanden åt TT Fusions tolkningar av vissa scener. Och om du fruktar att du inte kommer att få spela som din favoritkaraktär så kan du nog ta det lugnt, med 200 spelbara karaktärer och 40 varelser från Star Wars-universumet så är bokstavligen det mesta täckt. De som var med i filmen och syntes i över fem sekunder, dyker med all sannolikhet upp även i Lego-form.

Lego Star Wars: The Force Awakens
Tre glada lirare från Lego Star Wars: The Force Awakens.

Referenser, tolkningar och Lego-kopior av våra favoriter till trots, hur känns hela galejet att spela då? Som du säkert noterat blir varje ny del i TT Fusions allt bredare Lego-serie bättre och bättre. Inte några enorma steg, men man märker finslipandet titel för titel, och The Force Awakens är inget undantag. Seriens vana trogen har mycket fokus lagts på striderna med andra plastklossar. Barnvänligt som allting är så går dina fiender itu vid kontakt med lasersvärdet och den här gången kan du, för sammanhangets skull nyttja lite extra kraft. Bredvid din livmätare finns nu ytterligare en som fylls i takt med att du kämpar. När denna är full kan du väcka kraften (Force Awakens, kul va!) och göra slut på motståndet tämligen effektivt. Använder du den på maxnivå gäller attacken inte bara fienden framför dig utan alla inom en viss radie. En trevlig detalj som ger fightingen lite variation.

En annan sak som diskuterades medan jag spelade var "blaster battles". För första gången kan du nu ta ordentligt skydd istället för att enbart ställa dig bakom ett hörn eller ett tillräckligt högt objekt, vilket har underlättat för TT Fusion i skapandet av mera komplexa och avancerade sekvenser. Vilket kanske är bra med tanke på att det inte bara är du som kan bygga improviserade turrets på slagfälten, och dessa är det av erfarenhet bäst att hålla sig gömd ifrån. I alla fall från pipan. Som så mycket annat i spelet så kommer även skydden beroende på natur gå att förstöra, och detta görs med bland annat änterhakar.

När vi ändå pratar nyheter så ruvar Lego Star Wars: The Force Awakens på ytterligare en som är helt ny för serien. Ställ dig frågan - hur många gånger förr har du kunnat bygga ett specifikt objekt med hjälp av Lego? Aldrig. Nu kan du, med hjälp av styrspakarna och en meny välja vilket objekt du vill bygga i en specifik situation. Efter att du har valt ett objekt kan du sedan slå sönder det för att bygga andra varianter av bitarna som blir kvar. Under vår tid med demot hade vi att göra med objekt som tydligt var avsedda för speciella passager och scenarion, men tanken är god. Meningen med att bygga olika varianter av ett objekt kan vara olika saker. Antingen för att hitta en gömd hemlighet, eller lösa ett pussel... Ett nytt sätt att lösa pussel på som vi tror kommer utmana spelare även över 12 år.

Lego Star Wars: The Force Awakens
Den här gången kan du faktiskt fritt bygga Lego som du vill.

TT Fusion har i skapandet av Lego Star Wars: The Force Awakens tagit sig en och annan artistisk frihet, vilket gjorde att det inte tog lång tid innan jag fick flyga Millennium Falcon trots att jag just haft första mötet med droiden BB8. På tal om Millennium Falcon så är flygkontrollerna mycket bättre den här gången. Jag fick exempelvis manövrera skeppet under flykten från Jakku, och just den sekvensen hade en mycket mer arkadig känsla över sig och rörelserna var begränsade. Här har vi ytterligare en nyhet - för att göra dessa delar mera attraktiva för omspel har TT Fusion valt att implementera ett challenge-system. Exempelvis fick jag belöningar för att förstöra alla fyra broar på vägen, vilket är lättare sagt än gjort beroende på vilka andra som blandar sig i.

Ett annat tillfälle där den nya kraftmätaren nyttjas (ni vet den som är i ny i slagsmålen, som nämndes ovan) är då man flyger. Vi fick möjlighet att ge några Tie Fighters på nöten, 15 för att vara exakt. Medan gjorde vi loopar, halvloopar och störtdykningar som om vi aldrig gjort annat fylldes mätaren som, när den blev full, kan nyttjas för att sända ett flertal fiender mot en... låt oss kalla det dematerialiserad död. Här kommer säkerligen co-op in i bilden också, där en spelare styr skeppet och en annan hanterar vapnen.

Lego Star Wars: The Force Awakens
Det bjuds på härlig arkadkänsla i rymdskepsstriderna.

Både Wileman och Goring pratade väldigt mycket om finputs och att hålla sig trogen serien. Och det märks kan jag säga dig, för mängden detaljer och humor som de har lyckats få in här saknar motstycke och är av absolut toppklass. Att se BB8:s pricksäkra animationer, små överraskningar och TT Games klassiska pajaskonster i bakgrunden gör det svårt att hålla leendet tillbaka. Om du är ett inbitet Star Wars-fan märker du säkert att pergamentrullandet innan varje uppdrag är precis i rätt storlek och typsnitt, att skådespelarna från filmen varit med och spelat in dialog till uppdragen, och inte minst John Williams familjära toner. TT Fusion har slängt in förbättringar och det gör att, om du uppskattar det komiska, lättsamma och minst sagt plastiga konceptet som är Lego-spel, borde hålla utkik efter det här.

Andra detaljer som framkom av vår intervju, men som inte röde just Lego Star Wars: The Force Awakens, var följande:

• Wileman skulle, enligt honom själv vilja att sätta igång med ett nytt Lego City Undercover och ett nytt Ghostbusters-spel, om han själv fick välja. Lego City Undercover för att han älskade att jobba med en stad och karaktärer de hade skapat helt själva, och Ghostbusters för att han älskar filmerna.

• Lucasarts och Disney var förvånansvärt öppna och berättade att de hade fått tonvis med idéer och storydetaljer från filmen, samtidigt som de inte var fullt så tysta om TT Fusions inblandning som på förhand fruktat.

• En sak de var tysta om var dock huruvida Luke Skywalker skulle dyka upp som spelbar karaktär eller inte. Men "i teorin" skulle vi kanske äntligen få höra hans röst, eller i alla fall stön. Det var allt vi fick veta.

Lego Star Wars: The Force Awakens
Lego Star Wars: The Force Awakens släpps till det mesta du kan spela spel på.