Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
The Witcher 3: Wild Hunt

The Witcher 3: Blood and Wine

Geralt of Rivia får ett nytt område att utforska och nya förmågor, vi tar tempen på den kommande expansionen...

Den andra och sista expansionen till det smått fantastiska The Witcher 3: Wild Hunt har varit under utveckling länge nu. Enligt spelets utvecklare, CD Projekt Red, ska expansionen komma nu, under första halvan av 2016, men de vill inte berätta exakt när. Vi blev i alla fall inbjudna till Polens huvudstad Warszawa för att ta reda på hur historien om Geralt of Rivia kommer sluta.

The Witcher 3: Wild Hunt
Utvecklingskostnaden för The Witcher 3 låg på 670 miljoner kronor.

Geralt får ett ett jobb av ett par respektingivande herrar som råkar vara maffiga riddare, deras hemland är plågat av en uppsjö konstiga mord där alla spår pekar på att vem det nu är som utför dessa inte är av mänsklig härkomst. Efter en kort förhandling (en Witcher måste ha käk) så bär det av mot ett land proppat med vingårdar, monster och ett konstigt släkte människor, fint kallade Toussaint. Ett blodspår leder oss till ett gäng vampyrer, men ingenting är som det verkar i The Witcher och du finner dig snabbt i den vältalige vampyren Regis (som du säkert är bekant med om du har läst böckerna) sällskap och det försvårar såklart saker och ting.

The Witcher 3: Wild Hunt
Grafikmontorn bakom Witcher 3 är egenutvecklad och heter Red Engine 3.
The Witcher 3: Wild Hunt
CD Project Red har använt sig av "Umbra 3 Visibility Solution" för effekten som kallas "occlusion culling" som tillåter för lågnivårendering av objekt som inte syns.

Blood and Wine utspelar sig i ett helt nytt område och är hårt inspirerat av södra Frankrike, vilket betyder att utvecklarna har haft mer frihet att designa nya landskap, monster och städer. Själva storleken på kartan kan inte mäta sig med den i huvudspelet men det handlar mer om vad som finns på kartan, sett till innehåll, än den faktiska storleken.

Grafiskt ser det mycket bättre ut än vad jag minns, å andra sidan var det vi fick se på plats spelat från den bäst tänkbara PC-versionen som finns. Det som framgick tydligt var dock att modellering av olika karaktärers plyten har fått sig ett ansiktslyft (pun intended) och varje individ vi möter ser verkligt annorlunda ut från de andra. Musiken är av precis samma höga kvalité som vanligt och sätter stämningen perfekt, detsamma gäller röstskådespelarna.

The Witcher 3: Wild Hunt
Designen i The Witcher 3: Blood and Wine ser ibland ut som Alice i underlandet.

Enligt CD Projekt Red handlar det inte direkt om slutet på Geralts story utan snarare om ett nytt kapitel och en ny värld att utforska, kollar vi till siffrorna är det rätt imponerande. Expansionen innehåller 90 uppdrag, 40 nya platser och över 30 timmar av speltid. Dessutom finns det 30 nya vapen, 20 nya monster och över 100 delar av ny utrustning. Den nya level-gränsen när du spelar New Game+ är höjd från 70 till 100. Jag hade bara möjligheten att få smaka på en tre timmars portion av spelet, men av det jag fick se tror jag inte att utvecklarna överdriver det minsta.

The Witcher har alltid varit en upplevelse med fokus på story även fast dialogerna inte har varit lika långa och påtagliga som andra spel i genren. Situationer löses istället med brutalt våld eller genom så lite prat som möjligt. Detta ändras en aning i expansionen, det finns fler mellansekvenser och mycket (mycket) mer konversationer med karaktärer än tidigare. För mig, personligen, är det en välkommen nyhet men tyvärr är Geralts brottsplatsundersökningar precis lika tråkiga som vanligt. Den vänstra triggern aktiverar witcher vision, och du behöver bara trycka på en knapp i det området som markeras som rött för att Geralt ska mumla en monolog, sen raskt vidare med nästa del i storyn.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Blood and Wine släpps den 31:a maj.

Menyerna har fått sig en makeover också, att bläddra igenom sina föremål är smidigare än någonsin och har det har blivit lättare att faktiskt hitta det man letar efter. Sättet som kartan används på är också förfinat och gör det enklare för mig att förstå var jag är och vart jag ska. En av de största sakerna i The Witcher 3: Wild Hunt, när det kommer till karaktärsutveckling, var att leta reda på spelets master smiths som hjälpte till med att uppgradera vapen och utrustning. Crafting-systemet har också blivit uppdaterat, vilket kommer göra alla modelejon glada, jag färgade all min utrustning skrikigt rosa det första jag gjorde, med anledningen; varför inte?

Andra uppdateringar till själva karaktärsutvecklingen innefattar möjligheten att fler mutationer aktiverade samtidigt, och ett djupare system för dessa som kräver att du levlar upp ordentligt mycket. Det är helt klart designat för alla som är inne på New Game+ då det kräver riktigt mycket erfarenhetspoäng för att låsa upp allt. Utvecklarna försökte lära pressen hur alla dessa nya funktioner skulle användas men jag kunde inte riktigt greppa själva grunden under vår presentation. Det verkar som om de vet om att det är komplicerat, för varför skulle de annars lägga tid på försöka lära pressen hur det nya systemet fungerar? Som tur är har du sällan bråttom när du spelar The Witcher 3: Wild Hunt och du kommer kunna lära dig allt detta i din egen takt.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: kammade under 2015 hem mer än 250 stycken "Game of the Year"-priser och står sig som ett av de mest kritikerhyllade rollspelen genom alla tider.

Beroende på vad tycker så är det antingen bra eller dåligt att stridsystemet är praktiskt taget oförändrat. Du borde fortfarande använda oljor på ditt silversvärd för att dänga monster och striderna blir oftast lättare om du använder dina witcher signs på rätt sätt. All denna information finns fortfarande kvar i spelets bestiary.

Enligt utvecklarna själva har det tagits extra hänsyn till att göra bossfighter varierade och intressanta. Under min tid med spelet mötte jag en jätte som var stor som ett hus och ett par vampyrer som alla hade olika rörelsemönster. Det ser alltså ut som om du måste använda dig av olika taktiker baserat på vilket motstånd du möter och anpassa dig snabbt. Bortsett från bossarna finns det en intressant mekanik som gör att så fort du har rensat ett läger på banditer, kommer området vara mindre befolkat av mänskligt motstånd överlag, men husera fler monster istället.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher (1) var CD Projects första spel. Sedan dess har de alltså släppt två uppföljare och gått från en relativt liten och okänd studio till en av världens högst aktade.

Den sista expansionen låter den gamla, ärrade Geralt of Rivia få smiska runt på ett och samma ställe, istället för att resa land och rike. I början av Blood and Wine ärver vår hjälte en vingård, som är i fruktansvärt dåligt skick på grund av att ingen har tagit hand om den. Det betyder att den professionella monster-slaktaren inte har något annat val än att anställa lite folk och börja tillverka sitt eget vin, klyftigt kallat; Butcher of Blaviken. I praktiken betyder det att du nu har en hembas som du kan utveckla åt det hållet du vill. Självklart kräver det en massa kosing men i utbyte mot det har du ett ställe att förvara utrustning och vapen på. Att uppgradera sin gård ska tydligen ge fördelar i form av färdigheter för Geralt och jag blev personligen exalterad av få bygga ett eget bibliotek. På samma gång känns det här som någonting som bör ha funnits med i spelet från början, men jag antar att det är ett sätt att mana på spelare att starta ett New Game+.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

The Witcher 3: Wild Hunts sista expansion, Blood and Wine, ser ut att leverera vad den bör och känns som en riktigt, gammaldags, expansion. Med ett helt nytt ställe att utforska och i princip varenda mekanik i spelet är uppdaterad. Att äga en egen vingård passar inte in på Geralts karaktär, överhuvudtaget, men det är ett grymt tillägg och ger bra spelmässiga förändringar. Att bekanta sig med den nya karaktärsutvecklingen och lära sig allt om det nya mutationerna tar sin tid men kommer säkerligen vara väl värt besväret. Det är också värt att notera att om du vill nyttja alla dessa funktioner fullt ut så kräver det att du är inne på New Game+, men om du bara vill avnjuta Blood and Wine så går det utmärkt utan att starta om. Sommaren 2016 ser ut att bli Geralts sommar.

Relaterade texter

The Witcher 3: Wild Hunt (Switch)Score

The Witcher 3: Wild Hunt (Switch)

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Att CD Projekt Red fått grafiktunga The Witcher 3 att flyta på en Nintendo Switch är såklart en smärre bedrift i sig, men är det verkligen roligt i bantat skick?



Loading next content