Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Titanfall 2

Titanfall 2

Vi fick klämma och känna på Respawns kommande mechskjutare och vi ville inte sluta spela..

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Den högt efterlängtade uppföljaren till en av de största exklusiviteterna till Xbox One var endast spelbart på Playstation 4 under EA Play i London. De lovade dock att anledningen till detta var endast för att verkligen visa att spelet kommer till Sonys konsol men det kommer vara precis lika bra till PC och Xbox One.

Och bra, det är det. Om det var någon som tvivlade. Inte bara flöt det på i underbara 60 bildrutor per sekund, omgivningarna var proppade med atmosfäriska effekter och urtjusig ljussättning.

Det var bara multiplayer vi fick prova och det nya spelläget Bounty, mer om det lite längre ner. Tyvärr ville ingen på plats dela med sig av någon information gällande själva kampanjen men det finns lyckligtvis massor att prata om ändå.

Det finns nu sex olika varianter av Titans, varav en fortfarande är hemlig. Scorch och Ion var de två vi fick operera i och Ion (som namnet antyder) har en laserkanon, sköld och möjligheten att sätta ut snubbeltråd. Scorch har en värmesköld, eldminor och kan sätta upp en eldvägg som skadar precis allt som försöker ta sig igenom. En häftig nyhet är att det nu går att laga sin Titan om den skulle råka ta för mycket stryk genom att plocka upp saker på kartan. Lagkamrater kan också hjälpa till att laga trasiga mechs genom att hoppa upp och kasta in ett battery pack manuellt. Detta gör att det känns mer lagbaserat och den nya engineer-klassen kommer vara expert på just detta.

Det finns fler olika typer av piloter att välja på, alla med olika och unika egenskaper går att se när de kutar omkring på slagfältet. Exempelvis så ser du den klassen som har en änterhake på ryggen och vet då att denne snabbt kan slunga sig till svårt nådda platser. En annan klass är utrustad med vad som kallas "Pulse Blade" och kan visa fiendernas positioner på kartan. Det finns också ett verktyg som kan lura bort fiender med ett hologram av spelaren själv. Vi spelade som den vanliga "Rifleman" vars specialité är änterhaken för att få en känsla av den nya rörligheten. Du var tvungen att vara kvicktänkt i det första Titanfall men det är ingenting jämfört med att springa på väggar och rakethoppa i jakten på nästa mech, du kommer glömma bort att andas. Givetvis finns det ett par nya vapen i Titanfall 2, en shotgun som är bra på längre avstånd, kallad The Mastiff och en variant på den gamla klassiska nailgun-puffran från Quake.

Titanfall 2Titanfall 2Titanfall 2

Nya spelläget, Bounty, påminner en hel del om Attrition. Ganska rättframt, med AI-botar för lite sköna multi-kills och gott självförtroende. Den största skillnaden är att det finns zoner som måste kontrolleras. Zonerna försvaras av botar och spelare, dödas alla botar kommer det en boss-Titan som har en bounty på sig. Decimera denne för sköna poäng och lägg sedan benen på ryggen.

Det som gör Bounty spännande är att spelarna måste fokusera på olika områden vilket förhindrar ensamvargarna från att köra ren deathmatch. Samarbete är ett måste och allas Titans behövs för att kunna plocka ner bossen. Detta öppnar möjligheten att ta ner fiende Titans medan de är fokuserade på annat håll för härliga rodeo-avrättningar. Det är riktigt intensivt.

Vi spelade Bounty på den enda kartan som fanns att tillgå, Boomtown. Det kändes verkligen som Titanfall med övergivna militäranläggningar att springa runt på. Det ser ut som att det en gång var en vanlig förort med vägspärrar och träd att klättra på. Det finns mega-turrets i vissa hörn på kartan, dessa kunde bara skjutas sönder och inte stängas av via kontrollpaneler som tidigare. Deras uppgift är att se till att fientliga spelare inte kommer i närheten av zonerna. Som sagt, allt känns väldigt Titanfall. Flaskhalsar i vägkorsningar och labyrintliknande innanmäten skapar kontrast med de stora, öppna platserna. Behovet av att röra på sig är konstant och du måste hela tiden anpassa dig mentalt i växlingarna mellan Pilot och Titan.

Titanfall 2 känns som en evolution, vilket är helt perfekt med tanke på hur banbrytande det första spelet var. Det säger också en hel del att det känns nytt och fräscht när det finns alternativ som Overwatch och kommande Battlefield 1 i periferin.

Titanfall 2

Relaterade texter

EA köper upp Titanfall-utvecklaren

EA köper upp Titanfall-utvecklaren

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Respawn Entertainment har jobbat med EA ända sedan utvecklaren grundades av Activision-avhoppare 2010. Sedan dess har de släppt två Titanfall-spel som fått mycket fint...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy