Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Link har blivit en överlevare i det nya, öppna Hyrule men Zelda-seriens traditionella charm genomsyrar Breath of the Wild. Läs allt om spelet i vår förhandstitt...

  • Text: David Caballero, GR ES (Översättning: Oliver Thulin)

Facebook
TwitterReddit

Ett överlevnadsspel i en öppen värld, Nintendo-style. Det har vi inte riktigt sett förut. Vi har visserligen sett företagets studios experimentera med bland annat resurshantering i deras spel förut. Nintendogs, Animal Crossing och Pikmin är tre av flera exempel, men sanningen är att fans bara har kunnat föreställa sig hur Nintendos vision av överlevnadskonceptet skulle kunna se ut. Nu när vi har spelat The Legend of Zelda: Breath of the Wild i nästan en timme på E3 kan vi se varför Hyrule och Link är den bästa kombinationen av värld och hjälte som Nintendo äger för ändamålet. Givetvis vill vi fortfarande ha, och förväntar oss att få se, några av de moderna konventionerna även här också (historieberättandet, knäppa karaktärer, unika bossar, livfulla byar och framförallt minnesvärda tempel) men nu återupptäcker vi hur det känns att vara ensam i ett Zelda-spel, samtidigt som vi lär oss hur man håller Link vid liv ute i vildmarken.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Spelet är fullt av referenser. Den första mannen du stöter på säger i princip "it's dangerous to go alone".

Demon som Nintendo visade upp i Los Angeles bestod av två delar. Den första var gameplay-centrerad och var tänkt att hjälpa spelaren komma in i de många nyheter i form av funktioner och föremål som Link behöver för att till fullo utforska "The Great Plateau", ett centralt område på kartan och det första du kommer stöta på i det färdiga spelet. Den andra var story-driven och gav några ledtrådar om karaktärer, nyckelpunkter i världen och den potentiella tidslinjen samtidigt som det ger en antydan om vilka typer av uppdrag vi kommer få ta oss an utöver "free roam"-upplevelsen. Men bortsett från några mellansekvenser från den andra delen var de båda demo-versionerna väldigt lika varandra och handlade i första hand om att ha kul i den nya världen (producenten Eiji Aonuma noterade själv att världen den här gången är objektet i spelets undertitel, som traditionellt hänvisat till karaktärer eller viktiga föremål).

Hyrule känns verkligen levande från första stund och det bjuder in spelaren till att utforska dennes valmöjligheter och vad som händer när valet har gjorts. Det finns massor av distraktioner och vi fann oss själva lämna vissa uppgifter olösta för att något annat fångat vår uppmärksamhet. Detta, tillsammans med en ny, mer komplex kontroll, var det som kändes mest annorlunda med våra första steg i det nya Zelda-spelet och vi fick en känsla av att vi inte hade hunnit skrapa på ytan ens.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Eftersom att du inte längre fyller på din livmätare med hjärtan behöver du jaga för mat.

Vi lärde oss snabbt att det är viktigt att man håller koll på de två nya mätarna i det nedre, högra hörnet av skärmen. Den ena är en termometer, för Link kommer stöta på områden i spelet med extrema temperaturer och om du inte klär dig ordentligt i ett kalls islandskap, exempelvis, kommer du snabbt börja tappa hälsa. Den andra nya mätaren är en ljudindikator som kommer väl till pass för de gånger då du kommer behöva smyga lite, som när du angriper fiendeläger, undviker ljudfällor eller när du ska tämja vilda djur - då Epona inte längre är ditt enda transportmedel.

Använder du för varma kläder i det soliga vädret? Visste du att brunt vatten innebär en säker död? Vi har sett regn, vind och stormar (vi har fått bekräftelse att vädret ändras slumpmässigt) och förutsättningarna ändras beroende på vilken tid på dygnet det är (en minut är en timme i spelet) och plötsliga miljöförändringar orsakade av spelaren eller fiender. Tänk om den där mech-spindeln vi sett i trailers skjuter sin laserstråle mot dig och råkar starta en brand i gräset? Tänk om det är du som startar branden genom att hålla din fackla för nära marken när du promenerar omkring? Alla dessa "tänk-om"-scenarion öppnar upp nya möjligheter för både pussel och strider.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Med den nya Wolf Link-amiibon kan du tillkalla Wolf Link för att hjälpa dig slåss mot fiender.

Nintendo har byggt vidare på systemet för uppgraderingsbara vapen och föremål som debuterade i Skyward Sword så ditt inventarium erbjuder numer ett brett spektrum av möjligheter. Sköldar, vapen och andra föremål kommer du enkelt åt med styrkorset. Vapnen innefattar allt från simpla pinnar till knivar, yxor och bredsvärd och alla kan gå sönder efter ett tag så ibland är det bästa alternativet att slänga ett snudd på trasigt vapen för att få ut största möjliga skada på fienden ur det. Pilbågar används också flitigt i spelet och vi kunde exempelvis tända eld på piltippen över en lägereld.

Sett till striderna i sig såg det ut att vara ganska likt systemet vi fann i Skyward Sword (bortsett från den rörelsekänsliga aspekten då, givetvis) om än något smidigare och mer responsivt. Det finns en cool slow motion-dodge som spelare med bra sinne för tajming kan utnyttja för att bryta en fiendes gard - vilket sedan ger dig chansen till att göra nådastöten. Med det sagt hade vi kanske hoppats på något lite mer avancerat i det här avseendet.

Specialföremål, som sedan Ocarina of Time har använts med flera knappar, är nu bundna till L. Bland dessa, som numera bygger på Sheikah-teknologi snarare än mer klassisk magi, gillade vi särskilt de nya bomberna. En av dem är kubformad och kommer väl till pass i speciella pussel men vår favorit är den som du kan spränga med fjärrkontroll. En av de mer uppfinningsrika föremålen är "the Magnesis" som är en stor U-formad magnet som kan flytta stora metalldelar och den används som bäst när du behöver bygga nya plattformar eller broar.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Du kan hålla alla ingredienserna du har i ditt inventarium och sen släppa ner dem i en stekpanna för bästa möjliga måltid.

Dessa påminde oss om de tempelspecifika föremålen som hittades i tidigare spel men Aonuma och hans team gör sig av med den gamla dungeon-strukturen. Vi förväntar oss att få besöka några stora tempel i Breath of the Wild också men sättet du äntrar dem, verktygen som krävs där inne och i vilken ordning du söker upp dem kan komma att variera den här gången. De enda byggnader vi har fått se hittills, för övrigt, är så kallade "Shrines"; imponerande torn som växer från marken när de låses upp och kan användas för fast travel. Det finns mer än hundra Shrines och dessa kan inbegripa intrikata pussel med dungeon-element.

Det finns även gott om förbrukningsbara föremål och ett exempel på detta är hur vi behövde flinta för att kunna göra eld, och då behövde vi ju även ved (vilket kan skaffas genom att hugga ner träd). Och eftersom att vi inte längre kommer hitta hjärtan i gräs eller krukor kommer vi i Breath of the Wild behöva äta mat för att få tillbaka förlorad hälsa. Djur kan jagas, svampar kan plockas och såvida du inte vill äta allt rått (vilket ger mindre liv) så får du använda en stekpanna för att tillaga allting.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Både kartan och det nya föremålet Sheikah Slate är starkt kopplat till Wii U Gamepaden. Kan vi därför förvänta oss att Nintendo NX har en andra skärm också? Eller är Gamepaden bakåtkompatibel?

Stamina-mätaren återvänder från Skyward Sword och den används till lite allt möjligt. Överraskningsvis kan vi i det här spelet med X-knappen hoppa, för första gången (nåja) i seriens historia. Faktum är att vi nu kan klättra upp för vilken yta som helst och det enda som begränsar oss är att stamina-mätaren tickar ner medan vi klättrar. Med funktioner som dessa, och fler att bekräftas i framtiden, kommer du vara redo för att tackla terrängen i Hyrule. Kartan i sig kan visa sig vara viktigare än förut i och med världens storlek och vi fann stamp-funktionen vara användbar, då de kan användas för att markera ut nyckelpunkter på kartan så som fiendeläger och Shrines som du ännu inte nått fram till.

En liten fågel kvittrade för oss att dessa E3-demos hade trimmats ner sett till dess innehåll. De avlägsnade NPC:er och potentiella uppdrag som kommer dyka upp i den slutgiltiga produkten så att de skulle vara mer fokuserade (och kanske även mindre spoiler-fyllda) för oss. Story-mässigt vet vi fortfarande väldigt lite. Link vaknar upp efter 100 år av sömn och vi antar att det är prinsessan Zelda som levererar seriens första röstskådespel. Oavsett vem det är så ber hon vår hjälte - "the light" - att återlämna "ljuset till riket". Det är väldigt kryptiskt i dagsläget. Till slut kom vi fram till en kyrka som har sett bättre dagar och det visade sig vara Temple of Time. Inuti hittade vi The Statue of the Goddess, som såg ut precis som den gjorde i Skyward Sword och där inne fick vi även lära oss om en uråldrig ondska i form av ett svin.

Vi vill att hela upplevelsen ska kännas och se lite mer välpolerad ut och att inventariehandlingar ska fungera snabbare och smidigare men hittills har allting känts fräscht och roligt och det fängslade oss. Det kan inte ha varit lätt att ta dessa två femtonminuters bitar av spelet och gjort dem till E3-demos. Förut, när spelen var mer fokuserade och även lite mer linjära fungerade det utmärkt men nu - när Hyrule är så massivt och dess möjligheter så många - hade inte ens två timmar räckt. Med det sagt så lyckas båda demos med att förmedla nödvändigheten av överlevnad genom att använda ett urval av kul och intressanta nya funktioner (som presenteras här med samma humoristiska charm som serien är känd för) och en uppdaterad känsla av helt fri utforskning som faktiskt påminner om hur vi kände när vi spelade det allra första spelet, för alla dessa år sedan. Vi är förväntansfulla inför att få se hur allting går i lås när spelet släpps nästa år.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild