Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
God of War

God of War

Kratos är tillbaka, har odlat skägg, flyttat till kalla Skandinavien och skaffat sig en son. Och han ser ut att vara brutalare än nånsin...

  • Text: David Caballero, GR ES (Översättning: Kristian Kask)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Även om du inte är ett stort fan av God of War-serien, är det ändå svårt att inte tycka att demot av God of War som Sonys Santa Monica studio visade upp bakom stängda dörrar på E3 var något av det mest imponerande under mässan. Efter att ha fått en djupare syn på spelet måste vi erkänna att nya God of War absolut är ett av de spel vi mest ser framemot att spela på Playstation 4 (när den väl släpps, än så länge är ingen planerad lanseringsdatum meddelat).

Det var varken den gåshudsframkallande orkestern under Sonys E3-konferens, eller Kratos som steg fram ur skuggorna och grymtade "jag är hungrig, mata oss" som lämnade de mest positiva intrycken på oss. Det var själva spelandet, med sin kombination av hisnande miljöer, smidiga och slagkraftiga strider, och en enkel, användarvänlig design.

Precis som med Days Gone (Sonys då outannonserade spel A, med God of War som B), fick vi se en förlängd version av den tio minuter långa gameplay-videon du kan se här ovan. Santa Monica Studio passade då på att ta lite längre tid med att titta runt i omgivningen, provade på lite andra tricks i striderna, och förklarade sina mål med denna återkomst för serien.

Spelets handling är knuten till de tidigare spelen i serien, men vi har ännu inte fått höra vad som hänt under tiden som passerat, varför Kratos bestämde sig för att resa så långt, och hur hans sons mor dog. Det verkar som Kratos vill lämna sitt förflutna bakom sig, och han verkar inte vara värst öppen med att dela med sig av ledtrådar, precis som utvecklarna vi talade med.

God of War
Grafiken är av högsta kvalitet. Effekterna i miljön, art directionen och trollets ansikte fick oss att tappa hakan.

Det vi vet är dock att den nya nordiska miljön verkar vara ett perfekt val, inte bara för att den för med sig nya monster, gudar och fantasier baserade på asatron och nordisk mytologi, utan även för att den innebär en effektfull kontrast mellan de fantastiska naturen och den blodiga råhet som serien är känd för, denna gång förverkligad med högre detaljrikedom än någonsin tidigare. Den nya stilen är mycket mer elegant, och mer vuxen från en konstnärlig synpunkt.

Som i de flesta andra moderna spel i genren, så är kameran nu placerad mycket närmare Kratos axel, något som får allt att kännas mycket mer intimt och ger spelaren större möjlighet att känna alla inkommande och utgående slag. Du som är van vi det bredare perspektivet från tidigare delar i serien, och de stora öppna striderna som medföljde, behöver inte vara oroad; stridsdesignen och regin, och några av de nya verktygen och funktionerna, föreslår redan att spelet inte kommer dra ner på skalan på striderna - snarare det motsatta.

Ta den nya yxan som ett exempel. Den är det enda vapnet Kratos använder i demon (utvecklarna ville visa upp denna sida av striderna), och den har en hel del häftiga funktioner för närstrid och för att handskas med fiender på avstånd. Den är en hänsynslös kombostartare, brutal som avslutningsvapen, och riktigt bra som kastvapen. Du kan till exempel hålla fiender på avstånd genom att nagla fast dem i väggar, använda dina stenhårda knytnävar för att handskas med angripare på nära håll, för att sen återkalla yxan för att avsluta det hela. Vi fick sen en del attacker i luften i den förlängda demon som var så pass imponerande att vi tror att fansen gärna hade betalat Sony för att se dem i den allmänna gameplay-videon.

God of War
God of War påminner, lite otippat, ganska mycket om The Last of Us. Inte minst tack vare dess vackra mijöer och intima kamera men kanske mest för att Kratos nu har en son som följer med honom genom spelet, likt Ellie följer Joel.

Ikonerna för knapparna och quick-time-events är mycket mer diskreta denna gång, i rad med spelets nya renare och mer filmiska presentation. Nya set-pieces introduceras sömlöst, med lite slow motion och passande kameravinklar. Trots att spelets mer arkadiga element är lite mer dolda nu, så fyller du fortfarande up din Spartan Rage-mätare, som du kan släppa lös genom att klicka ner båda spakar när du är redo för ett nytt blodbad.

Utöver allt detta, som trots allt det nya kan verka något bekant när det gäller gameplay, har Santa Monica Studio utlovat några nya funktioner som kan bli väldigt intressanta. Först ut har studion lagt till flera olika vägar igenom varje bana. Det går självklart att utforska dessa fritt, men utvecklaren har påpekat att det inte rör sig om ett open world-spel. Utforskandet är knutet till ett "kunskapssystem" som belönar spelaren när denne upptäcker nya områden och hemligheter. Studion vill att "handlingen ska utspelas runt spelaren".

God of War
Vi vet väldigt lite om omständigheterna kring storyn i God of War men räknar med att få mer svar om hur Kratos hamnade där han är och mer när spelet är närmare release.

Sen har vi ju Kratos son. Vi skulle satsa på att han kommer vara spelbar under senare delar av spelet, ungefär som i The Last of Us och inte bara i korta träningsmoment, men än så länge har utvecklarna bara bekräftat att Kratos son får erfarenhet och att både hans styrka och vapen går att uppgraderas tillsammans med pappans under spelets gång. Grabben kommer vara en aktiv deltagare i striderna och det finns en "sonknapp", en av riktningarna på styrkorset, som du kan trycka på för att beordra honom att anfalla med i rätt tillfälle.

Detta var emellertid bara en liten aptitretare. Santa Monica Studio har inte avslöjat så värst mycket mer än, men trots att det var ett kort demo lämnade vi Sonys privata rum övertygade. God of War verkar nämligen mekaniskt stabilt, vackert förverkligat, lätt att lära sig och trogen seriens anda. Om de inte klantar sig med sonen, och om de kan bygga upp ett fängslande system för karaktärsutveckling vid sidan av en bra och varierad story, kan detta mycket väl vara en gammal guds återfödsel.