Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Riders of Icarus

Riders of Icarus

Vi fick chansen att testa WeMade Entertainments onlinerollspel Riders of Icarus och detta är våra intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Nyligen fick vi lov att testa det otroligt populära, koreanska onlinerollspelet Riders of Icarus. Efter att ha testat det för första gången fanns endast en önskning från vår sida: ge oss mer. Med kort tid kvar till ett officiellt beta-släpp (6 juli, testa nu!) fick vi våra önskningar uppfyllda, äntligen kunde vi utforska världen mer utförligt och se vad detta fantasy-onlinerollspel faktiskt hade att erbjuda.

Efter att ha valt en av fem klasser att spela som, skräddarsytt din alldeles egna avatar till den hunk du vill att denne ska vara så kastas du, med huvudet före, rakt in i finkan. Under tiden du försöker ta dig ur denna fängelsehåla introducerar spelet "The Crow", som leder dig till frihet och samtidigt lär dig diverse baskunskaper på vägen så som vapenhantering. Väl ute ur fängelsehålan får vi andas lite story och beger oss ut på det riktiga äventyret, där ingen håller dig i handen längre.

Riders of Icarus
Riders of Icarus är ett klassiskt onlinerollspel på många sätt. Den som gillar att förlora sig i en mytologisk värld och ta sig an quest på quest bör hålla ögonen på detta.

Spelets uppdrag fungerar som uppdrag brukar fungera i onlinerollspel, klara uppdrag, håva in XP, pengar och items från uppdragsgivaren, levla upp och sätt på dig dina nya kläder, inget nytt här. Huvuduppdraget leder dig till olika områden så du får som spelare utforska, inte bara kartan och världen du befinner dig i utan även spelets story via dessa. Sidouppdragen är inte nödvändiga för att komma vidare men är, som alltid, bra källor för XP.

Detta är en annons:

Utöver att ta dig an uppdrag kan du även samla på dig material du kan skapa items och gear med, byta skräp du inte vill ha mot godbitar, sälja gear på auktion och självklart, köpa in-gameprylar för riktiga pengar i sann MMORPG-anda. Vissa föremål och utstyrslar kostar absurda mängder in-gamepengar så gissningsvis krävs lika absurda mängder timmar spelade för att få ihop nog med dessa pengar att köpa items med. Är du villig att betala i kronor får du inte bara ihop gear snabbare, det verkar även som att karaktärer vars spelare spenderar riktiga pengar blir boostade en hel del. Vi kikar in i kristallkulan och siar om att uttrycket "Pay to win" lär användas en hel del. Ytterligare ett minus är att spelare inte kan tystas i chatten, det finns alltså ingen möjlighet att blocka användare så det finns extrema mängder, konstant, "köp guld här"-spam.

Vid första anblick är Riders of Icarus story rätt intetsägande, här finns inget nytt eller uppfriskande. De flesta av oss har år av träning när det kommer till att rädda vackra prinsessor och vi känner till det där stora hotet mot mänskligheten sedan tidigare. Känner du igen dig du med? Det är trots allt receptet för ett modernt rollspel - online eller inte. Med det sagt är en simpel story inte nödvändigtvis något dåligt - vi hade riktigt kul med faktumet att vi kunde hoppa rakt in i spelets action utan att behöva tänka för mycket på en invecklad story vi får reda på genom oändliga filmklipp och långa textdokument. Spelets simpla narrativ fungerar väl med fantasy-settingen och Riders of Icarus har bevisat att spel inte måste vara komplicerade för att vara uppslukande. Ha dock även i åtanke att storyn finns där om du är intresserad och nämnda story kommer att expandera med tiden, i sann MMO-anda.

Riders of Icarus
Världen i Riders of Icarus är färggrann och vacker.

Med onlinerollspelens standardaspekter så som quests, crafting och fiender med plan att utrota din värld, vad är det som får Riders of Icarus att stå ut bland sina många jämlikar?

Detta är en annons:

Det första som verkligen står ut är spelets fantastiskt välgjorda öppna värld. Det står tidigt klart att skaparna har använt CryEngine 3 till dess fulla potential för att kunna ge spelarna en så imponerande värld att röra sig i. Spelets vackra, fantasy-rika setting och dess varelser imponerar starkt även de. Även om spelets story inte fångar och håvar in alla som testar det kan spelvärlden ändå vara värd att utforska. Tråkigt nog kan spelaren bara spela som människa, vilket känns riktigt trist när man träffar alla möjliga raser under spelets gång som samtliga verkar intressanta.

En punkt där Riders of Icarus verkligen imponerar är spelets besttämjarfunktion. Just dessa varelser överträffar till och med spelets fantastiska setting och tar plats högst upp på prispallen för höjdpunkter. Om du inte köpte ett av spelets Founder Packs som gav dig fräcka, exklusiva mounts redan vid spelets start, kommer din första mount-kompanjon att vara en enhörning som du måste tämja. Börjar du med en enhörning finns garanterat tuffare bestar att tämja längre fram.

Riders of Icarus
En av våra favoritaspekter av spelet är förmågan att tämja bestar och använda dem som riddjur.

Alla djur du kan tämja, den ena mer spektakulär än den andra, kan hjälpa dig på olika sätt genom äventyrets gång. Först och främst så kan du använda dem som mounts och ta dig till dina destinationer snabbare än alternativet men du kan även transformera din mount till en gammal hederlig kompanjon. Kompanjonen blir en mini-version av sig själv och hjälper dig i strid. Är du inte intresserad av en kompanjon finns även möjligheten att absorbera (och därmed ta död på) den tämjda bestens krafter för att göra din gear bättre.

Varelserna är uppdelade i tre olika stadier och genom att föra muspekaren över dem får du reda på om denna best är en vanlig best (en stjärna), en elite (två stjärnor) eller en rare heroic (tre stjärnor... ja, ni fattar). I din Bestiary, en loggbok som enkelt kikas på genom ett lätt tryck på Y, finns massor av information om djuren. Här finns även en lista över vilka djur som går att tämja.

Likt din egna karaktär, levlar dina kompanjoner upp. För att de ska kunna levla måste du ha dem vid din sida, bara av att vara med dig ger dem XP. Med det sagt kan inte dina mounts levla över din karaktärs level, så hade du tänkt lämna datorn över natten med din kompanjon vid din sida i hopp om att denne skulle nått max level när du vaknade kommer du att bli varse om att du endast ödslat tid.

En vacker setting kanske inte är nog för att fånga spelares intresse men spelets kompanjonsystem i Pokémon-stuk är en riktigt rolig och intressant idé. Det är den här innovativa aspekten som knuffar spelet till en högre höjd och får Riders of Icarus att verkligen stå ut. Än mer intressant är att alla bestar har sin egen lore.

HQ

Likt dunderhitten Pokémons Pokedex ger spelet dig information om dess varelser genom guideböcker. Stats, bakgrundshistoria, temperament och beteende. Några av dem är inspirerade av verkliga djur (spindlar, kängurur, och så vidare) medan andra är helt påhittade varelser som favoriten - den flygande sjöhästliknande draken. Djurens beteende och ekosystem är även de extremt välgjorda. Oavsett vart du är, i en öde öken eller högt ovan molnen, finns varelser som verkligen passar in. Kort sagt är variationen när det gäller djur i Riders of Icarus en otroligt uppfriskande del av spelet som helhet och vi håller tummarna för ännu större fiendeflora i framtida expansioner.

Trots att det ofta är en dålig idé att ta en questpaus i XP-drivna spel kommer du definitivt undan med det i Riders of Icarus. Vi vandrade omkring i den stora öppna världen bara för att utforska flera gånger i spelandet, så oavsett om du gillar utforskandet, uppdragstagandet eller samlandet har Riders of Icarus allt du kan vilja ha ut av ett onlinerollspel.

Med mounts som fokus i spelet är det kanske ingen överraskning för dig att höra att strid på hästrygg (eller mount-rygg?) också tar stor plats. Att rida omkring på den enorma kartan och ha möjligheten att attackera fiender i farten gav oss samma känsla av frihet som Red Dead Redemption en gång gav oss (med mindre banditer och expansions-zombies). Förutom landbaserade mounts finns även luftburna sådana och med dessa kommer strider ovan molnen. Riders of Icarus tar striderna till helt nya nivåer med allt från raids till draktämjning i skyarna.

Riders of Icarus
Vi gillar verkligen striderna i spelet, då de är både roliga att spela och snygga att se på.

Även om spelaren enkelt kunde lägga timmar på att enbart samla på sig kompanjoner, finns massvis av intressanta strider att vara en del av och bossar att klå. Likt konkurrerande titlar har Riders of Icarus dungeons och raids där spelarna har chans att visa sina intensiva skills - om spelaren lyckas bli tillräckligt bra för att kunna visa upp nämnda skills; stridsmekaniken tar tid att komma in i då den består av en mix av olika siktesstilar. Stridsmekaniken känns helt olik till exempel Blizzards hit World of Warcraft. Efter en hel del träning (och en hel del tragiska attacker på fel individ), kände vi oss nog bekväma med systemet. Det vore dock härligt att få möjligheten att få kameran att följa musens rörelser.

Likt resterande delar av spelet är striderna fantastiskt vackra, speciellt de som tar plats i skyarna. Spelar du som magiker kan din karaktär höras när hon eller han frammanar trollformler. Spelar du istället en närstridsklass svingar din karaktär graciöst sitt svärd för att skära igenom kött och ben. Karaktärernas och varelsernas rörelser, såsom vapen och utrustning är realistiskt representerade. Detta ger striderna en mer autentisk känsla. Istället för att stå stilla och spamma knappar för att stå som segrare i strid (som i många andra onlinerollspel) är det i Riders of Icarus rekommenderat att röra på sig så mycket man kan, speciellt när det gäller luftstriderna.

När det kommer till färdigheter blir du dock inte överröst med möjligheter. Istället för att bombardera spelarna med fler färdigheter och skills att fylla skärmen med börjar spelaren med några få som levlar upp med din karaktär. Det finns självklart fler attacker och vapenmöjligheter allt eftersom du levlar upp men du låser inte upp hela levelträd varje level. Detta gör levelsystemet lätt att komma in i och lätt att förstå.

Riders of Icarus
Berättelsen i Riders of Icarus är väldigt traditionell och erbjuder få överraskningar i sin premiss.

Eftersom Riders of Icarus trots allt är ett onlinerollspel är den sociala sidan av spelet naturligtvis en av de viktigaste. Bortsett från möjligheten att skapa Guilds, strida tillsammans i ett party och raids, är PvP på väg till Riders of Icarus. Vi får till en början ett smakprov i form av 1v1-dueller men spelarna kommer så småningom att kunna sätta samman lag och möta andra lag i arenan. Vi hade tyvärr inte möjligheten att testa arena-PvP:n men utvecklarna har berättat att slagfälts/arena-systemet snart går att testa i den öppna betan. En annan detalj vi hoppas förbättras är servrarna. Vi blev flertalet gånger frånkopplade under spelsessionens gång och trodde först att det var hos oss något var fel, men efter att ha läst i chatten verkade det som att vi inte var de enda med problem.

Rör ihop alla ingredienser som behövs för att skapa ett bra onlinerollspel med det där lilla extra som är monsterfångst och fantastiskt majestätiska drakar så har du ett otroligt spel. Nivåtaket är just nu på 25 men Nexus och WeMade har redan nu sagt att mer material kommer att släppas med jämna mellanrum, med fler områden att utforska, alla med nya dungeons och ekosystem fyllda med nya varelser att tämja. Riders of Icarus gav oss, för andra gången mersmak inför spelets faktiska släpp och vi väntar spänt på det slutgiltiga resultatet, det har alla möjligheter att bli fantastiskt.

HQ
Riders of IcarusRiders of IcarusRiders of IcarusRiders of Icarus
Riders of IcarusRiders of IcarusRiders of IcarusRiders of Icarus

Relaterade texter



Loading next content