Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
For Honor

For Honor

Viking, riddare eller samuraj? Du behöver inte välja den ena eller andra då For Honor låter dig leva rövare som allihop...

  • Text: Bengt Lemne, GR EU (Översättning: Oliver Thulin)

Det visades först upp på förra årets upplaga av E3 och sedan dess har det varit oroväckande tyst kring spelet. Men sedan stormade vikingar Ubisofts presskonferens på årets E3 och fulländade den heliga treenigheten som Ubisoft lovat oss; riddare, samuraj och viking. Tydligen har dessa tre olika sorters krigare (eller plundrare som i vikingarnas fall) varit i blodig konflikt med varandra i tusentals år. Så vi kan bara dra slutsatsen att For Honor inte kommer vara ett sådant där historiskt korrekt spel.

I konfliktens hjärta har vi Apollyon, en krigsherre och mästare inom manipulation som du kommer behöva övervinna för att kunna sätta ett stopp för det konstanta kriget. Kampanjen är delad i tre delar där du spelar som antingen Kensei (samuraj), Raider (viking) eller Warden (riddare). Vi förväntar oss att kollisioner mellan de tre fraktionerna kommer förekomma men att det hela kommer sluta med att de kommer ha en gemensam, större fiende, att störta. Det är åtminstone det som allt pekar mot just nu.

På många sätt framstår For Honor som spelet som Cryteks Ryse: Son of Rome kunde ha varit. Det är stort och episkt och frossar i brutaliteten i dess närstridsvåld. Samtidigt finns det så mycket mer att hämta i dess gameplay och det tar ett tag för dig att skaka loss slarviga vanor du har dragit på dig medan du spelat andra, mer förlåtande hack n' slash-spel. Här behöver du tajma dina attacker och använda list för att segra i vad som mer eller mindre är en serie av ihopsydda dueller medan du klubbar ner mindre fiender mellan de mer substantiella fajterna.

Som du säkert sett i gameplay-klippen från E3 kommer attacker från tre riktningar och du behöver matcha dem för att blocka. Fiender tenderar att attackera i förbestämda mönster, så när du har lärt dig dessa blir spelets action mer flytande. Det finns även en "guard break"-move och den låter dig, som namnet antyder, bryta en motståndares försvarshållning och plocka upp denne. Om det sen finns ett stup eller kanske några vassa pikar att knuffa in fienden i kan du göra dig av med honom på det sättet. Det ger ett extra lager i striderna och står för några riktigt tillfredsställande ögonblick. Det kräver inte jättemycket skicklighet men det känns ändå bra att utföra.

For Honor
Om du alltid velat se riddare, vikingar och samurajer i samma spel kan For Honor vara just din kopp te.

De indikatorer som visar vilken riktning en attack kommer ifrån kan stängas av, varpå du kommer behöva lära dig att tyda spelets animationer för att avgöra vad nästa slag kommer komma ifrån. Det bäddar för en mycket bättre upplevelse, dock, då det lämnar dig fri till att verkligen absorbera vad som händer på skärmen snarare än att fokusera på en indikator. Vi kände också att de gjorde oss lite väl avslappnade och slarviga, men så behöver inte vara fallet för alla.

En annan intressant aspekt som vi bara skrapade ytan på är pick-ups och förmågor. Vi plockade upp hälsobrygder, vars användningsområde är tämligen uppenbart, men vi hade också en "revenge"-förmåga som laddades upp och tillät oss dela ut mer stryk än vanligt under en begränsad tid. Förhoppningsvis kommer det finnas fler av dessa förmågor för att hjälpa till att röra om i grytan lite för en upplevelse som annars löper risk att bli lite monoton i längden.

For Honor
Vi hoppas att Ubisoft lyckas få till en bra story i For Honor, då det lär bli en viktig nyckel till framgång för dem.

Det visuella är naturligtvis ett stort säljargument här, men för att vara helt ärliga kände vi att grafiken kanske inte levererade som vi hade hoppats när vi fick se det på nära håll. Det finns absolut tid för att polera det hela mellan nu och release så kanske är det inte en sak vi behöver oroa oss över. Men med ett spel som är så fokuserat på inzoomade strider som väldigt sällan öppnas upp för mer expansiva områden hade man lätt kunnat förvänta sig grafik som blåser en ur stolen, men vi blev inte bortblåsta - helt enkelt.

Efter att ha fått oss en titt på det grundläggande gameplayet på förra årets E3 med multiplayer och riddarna i fokus blev det i år tydligt att Ubisoft lägger mycket energi på For Honor. Kampanjen är spelbar både för den ensamme spelaren och i co-op för två spelare och multiplayern utlovas fortfarande vara en viktig del av paketet, med planer för både alpha-, och beta-tester när spelet äntrar de sista stadierna av dess utveckling. Vi är fortfarande osäkra på hur vi känner angående For Honors fiktion; det låter verkligen som en standardmässig actionmatiné, men sådana kan vara episka på alla de rätta sätten om det levereras med elegans och stil. Om Ubisoft Paris verkligen får till utförandet och får oss att bry oss om storyn kan vi ha en framtida klassiker att göra med. Och om inte kan det glömmas bort lika snabbt som Ryse: Son of Rome.

For Honor
For Honor