Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Vi fick nyligen chansen att delta i ett evenemang i Köpenhamn för att spela Deus Ex: Mankind Divided. Detta är våra intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Jag glömmer aldrig första gången originalspelet, Deus Ex, sattes in i skivläsaren hemma eller spelupplevelsen som följde. För första gången fick jag testa ett spel där alla val verkligen spelade roll och hade konsekvenser. Jag som spelare bestämde vart storyn skulle tas och världen ändrades baserat på mina beslut. Skulle jag spela Deus Ex som en förstapersonsskjutare eller var jag mer sugen på att smyga förbi konflikterna? Möjligheten fanns att till och med prata sig ur konflikter om spelaren hade tillräckliga talanger. Ett fantastisk stycke spelhistoria att få uppleva då som gjorde mig till det fan av serien jag är idag. Med dessa höga tankar i ryggen vore det en underdrift att säga att det kändes otroligt spännande när jag fick chansen att närvara under ett event i Köpenhamn där jag skulle få spela Deus Ex: Mankind Divided, spel nummer fyra i serien.

Deus Ex: Mankind Divided är en direkt uppföljare till Deus Ex: Human Revolution, som i sin tur var en så kallad "prequel" till de första två spelen i serien. Vi tar än en gång det stora klivet rakt in i rollen som Adam Jensen men välkomnas den här gången av en otroligt fientlig värld. Denna fientliga omgivning är en direkt konsekvens av "the aug incident", en mystisk händelse som ägde rum mellan de föregående spelen där mekaniskt förstärkta människor, som besatta, attackerade och dödade människor omkring dem. Ingen vet varför incidenten ägde rum, så människorna har goda anledningar att vara skeptiska mot folk som spelets huvudperson, Adam, vars metallarmar knappast döljer hans mekaniska förstärkningar.

Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex-serien är känd för sin spelarfrihet och Mankind Divided kommer utveckla den aspekten av serien ytterligare.
Detta är en annons:

Direkt när vi fick börja spela kastade jag mig in i det otroligt grymma tutorial-uppdraget, bara för att komma in i spelrytmen. Uppdraget var riktigt fint uppbyggt, då det gav nya spelare en chans att vänja sig vid kontrollschemat, samtidigt som veteranspelarna fick sin story-fix för att inte bli uttråkade. Uppdraget var dock rejält linjärt och trots att det är vad man förväntar sig av ett uppdrag designat för att lära spelaren exakt hur man spelar dök oron upp för vad som skulle komma härnäst, i det verkliga spelet. De kanske hade slopat idén om en öppen spelvärld? Efter att ha funderat över vad som möjligtvis skulle bli sämre kom jag fram till att det ändå vore en bättre idé att se optimistiskt på spelet jag ännu inte testat. Eidos Montreal har trots allt bevisat gång på gång att de vet hur man hanterar en populär serie för att få bästa möjliga respons från fansen.

Hela uppdraget tog plats i en form av actionsekvens, som jag dessvärre inte kan gå in på mycket mer än vad jag nyss gjorde då de strikta instruktionerna vi fått understryker att vi inte får gå in på storyelement. Vi kan dock avslöja att spelaren, även denna gång, formar spelet med sitt val av spelstil. Det finns även tillfällen under spelets gång där spelaren måste agera snabbt för att inte stirra på en "game over"-skärm sekunder senare.

Efter att ha klarat av tutorial-uppdraget kastades jag in i basspelet. Här fick jag ta kontroll över Adam i Prag och märkte genast, till min förtjusning, att oron över en möjligt linjär spelvärld var obefogad. Tvärtom så blev jag nästan överväldigad när jag insåg hur mycket det fanns att göra i staden utöver huvuduppdragen. Sidouppdrag fanns det otroligt mycket av och samtliga kändes passande för omgivningen. Några av dessa sidouppdrag var även otippat långa vilket var en god överraskning, speciellt med tanke på hur väldesignade och intressanta de var. Alla uppdrag gav även Adam gott om erfarenhetspoäng.

HQ
Detta är en annons:

Hub-zonen, Prag, var riktigt intressant och spännande att utforska. Utöver de många sidouppdragen staden hade att erbjuda, var stadens atmosfär otroligt intensiv. Dyster och aggressiv om vartannat och det stod klart från första steget i den sprillans nya spelvärlden att människorna på gatorna var rädda och ständigt på sin vakt. Polisstyrkor syntes ständigt till, flertalet poliskontroller passerades och efter att ha hört arga rop och allmänhetens usla attityd riktad mot Adam kändes det tydligt att människor som Adam beskylldes för allt som gått fel. Allmänhetens intolerans irriterar till en början, tills du som spelare inser att det är så vår egen verklighet fungerar. Att rädsla föder intolerans och hat är inget nytt varken i verkliga eller virtuella världen. Deus Ex har, som serie, alltid lyckats få spelaren att tänka till och Deus Ex: Mankind Divided är inget undantag vad gäller detta.

Backa bandet en bit, jag berättade tidigare att vi inte får prata för mycket om spelets story. Det är riktigt svårt att skippa spelets absoluta höjdpunkt, speciellt med tanke på att vi blir lovade en av seriens bästa spelupplevelser. Låt oss prata gameplay som substitut, för även här imponerar Deus Ex: Mankind Divided.

Deus Ex: Mankind Divided
Det är en läcker men problematisk och ogästvänlig värld vi får utforska i Mankind Divided, som sig bör.

I sann Deus Ex-anda finns det fortfarande flertalet sätt att spela på. Det är helt upp till spelaren hur denne vill nå sitt mål, och sättet du spenderar dina färdighetspoäng spelar, även det, fortfarande stor roll. Likt Deus Ex: Human Revolution är Mankind Divideds färdighetssystem byggt kring "Praxis kits" som fås genom att gå upp i level, alternativt genom att hitta kit runtom i spelvärlden. Alla färdigheter från de tidigare spelen är tillbaka och den här gången får du till och med tillgång till några nya. Något helt nytt i spelets färdighetssystem är att spelaren måste hålla koll på Adams energinivåer då de nya färdigheterna kan suga åt sig Adams energi om de är igång i bakgrunden. I och med detta är det möjligt att aktivera och avaktivera köpta färdigheter när du vill. Denna frihet för Adam mycket mer flexibel och ger dig möjligheten att skräddarsy Adams krafter för specifika scenarion. Utvecklarna tog åt sig kritiken angående Adams färdigheter och begränsningarna som följde och har gjort färdighetssystemet otroligt mycket bättre. När vi ändå talar om förbättringar från föregångarna kan vi meddela att bosstrider kommer att kunna hanteras på flera olika sätt. Du måste alltså inte rusa in och skjuta vilt omkring dig utan har fler möjligheter i Deus Ex: Mankind Divided, vilket är uppskattat.

Det finns så mycket vi skulle vilja prata om vad gäller Deus Ex: Mankind Divided, inte minst spelets uppslukande story, men vi kan dessvärre inte prata mer om storyn än vad vi redan gjort ovan. Detta är dock troligtvis något bra då spelet verkligen bör upplevas hemma framför Tv:n utan att ha läst delar av storyn innan spelet startas. Är du ett fan av serien har du definitivt något att se fram emot i Deus Ex: Mankind Divided. För de av er som inte spelat något av de tidigare spelen rekommenderar vi att ni åtminstone spelar igenom Deus Ex: Human Revolution medan ni väntar på uppföljaren då händelserna är mer kraftfulla om du upplevt föregångarna själv. Vi ser fram emot releasen den 23 augusti och tror fansen tar emot seriens nykomling med öppna armar när det släpps.

HQ

Relaterade texter

Deus Ex: Mankind DividedScore

Deus Ex: Mankind Divided

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Adam Jensen är tillbaka med tillhörande inbyggda solbrillor och kroppsförbättringar. Kim har ålat i fler ventilationstrummor än vad han kan räkna till..



Loading next content