Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Metroid Prime: Federation Force

Metroid Prime: Federation Force

Var de starkt negativa reaktionerna på Metroid Prime: Federation Force berättigade? Vi har testat spelet och det här är våra intryck...

  • Text: Sergio Figueroa, GR ES (Översättning: Oliver Thulin)

Sällan har en utannonsering av ett spel varit så illa mottagen som den blev i fallet Metroid Prime: Federation Force. När Nintendo först visade upp denna Next Level Games-titel på E3 2015 var fansens reaktioner skoningslösa. De ville ju ha Samus Arans storartade comeback i en ny, fläskig, fullgod Metroid-titel. Inte vad Nintendo nu erbjöd med Federation Force. Synen av storhövdade actionfigurer som definierade spelets grafiska stil satte det i stark kontrast till vad man förväntade sig att Retro Studios skulle komma med, och det hela hjälptes inte av att atmosfären hos Nintendo-entusiaster hade förgiftats av den rådande bristen på spel att spela. Det startades till och med en namninsamling för att få spelet nedlagt.

Men i Kyoto har de alltid försvarat denna produkt och arbetet som dess utvecklare lagt ner på det. "Folk behöver bara testa det själva för att inse att det har goda kvalitéer", har representanter upprepat gång på gång. Och det är precis vad vi gjort. Inte den gamla demon utan en nästan slutgiltig version kapabel till att rättvist reflektera vad denna titel, som faktiskt är mycket mer av ett äventyr än en shooter, går för. Det är förvisso ett multiplayerfokuserat spel, men det är inte den onlineshooter som de fick oss att tro till en början.

Metroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation Force
Federation Force visar sig ha mer äventyr i sig än vi från början hade väntat oss.

Det är sant att kontrollerna är väldigt likartade med andra actiontitlar. Det fungerar ungefär som vilket annat FPS som helst, en spak kontrollerar karaktären och den andra är för att sikta. Därför krävs antingen C-spaken som finns på de nyare 3DS-modellerna eller "frankenspak"-tillägget för att spelet ska fungera ordentligt. Det andra alternativet är att försöka sikta med gyron. Oavsett vad du väljer kommer du till en början få genomgå ett par tutorials för att testa känsligheten och responsiviteten i din kanon. Dina skott färdas i en båge och tappar höjd vid avfyrning, så du kan inte förlita dig för mycket på hårkorset. Det finns dock fortfarande möjlighet att låsa fast siktet på en fiende med en axelknapp, som i resten av Prime-serien.

Den här gången är vi inte prisjägare, utan välutrustade federationsoldater inuti tvåbenta robotar. Innan varje uppdrag behöver vi ställa in och skräddarsy våra mech-dräkter och fylla på de tre olika chip-utrymmena med händiga perks som bättre pansar, stärkta föremål, mer laserkraft, och så vidare. Några har begränsat antal användningar medan andra inte har det - men oroa er inte, för vi hittade dussintals på uppdragen. Viktigast är det att välja rätt vapen, för du kommer inte vara lika effektiv på en lavabana med ett eldvapen som med ett isvapen, exempelvis. Detta skänker ett lager av strategi till valet av utrustning, och du kommer förstå resonemanget bakom detta bättre när jag förklarar hur banorna fungerar.

Metroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation Force
Att välja rätt utrustning inför ett uppdrag är viktigare än man kunde ha trott i Federation Force.

För den riktiga överraskningen i Metroid Prime: Federation Force är spel-, och bandesignen. Banorna som vi testade i lokalt samarbete, kändes som klassiska äventyrspelsbanor, snarare än multiplayerkartor i en shooter, och de uppmuntrade mycket utforskning och plattformande. Den första, Remote Base, var en expedition till en snöig planet där vi skulle utplåna allt vildliv. Det var en liten bana som du och dina lagkamrater skulle navigera er genom och skjuta ner alla flygande varelser och stora gräshoppor som kommer i er väg. Övergivna byggnader formar en liten labyrint att utforska i jakt på hemligheter innan du hittar knappen som öppnar den främre porten. Där fanns även paneler att interagera med som berättade historien om vad som hade hänt där. Återigen, likt hur det var i Metroid Prime, fast mer simpelt. Senare stod man även öga mot öga med en större bossvarelse som var lite kämpigare att besegra än de vanligare fienderna.

Redan efter den första banan känns Federation Force väldigt lite som en shooter och detta förstärks ännu mer i den andra. Dess beskrivning låter oss veta att vi har en varm miljö att vänta oss så vi rekommenderades att utrusta oss med isstrålen. Det dröjde inte länge innan vi lärde oss att strålen kan frysa våra motståndare, men det hade väldigt lite att göra med vad som krävdes av oss på denna nivå (bortsett från att öppna hemliga gångar), för miljö är helt gjord av pussel. Vi kom fram till en grotta med massor av bollar utspridda (de liknade Samus morph-boll) och vi behövde leda ner dem i små hål med våra vapen för att öppna rätt dörrar. Samtidigt tvingades vi hantera en bunt av fiender, men ingen boss väntade på oss i slutet av den här banan - målet här var istället att erhålla en artefakt.

Metroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation Force
Det verkar finnas gott om pussel i Federation Force, vilket inte kanske var uppenbart från avtäckningen.

En annan sak som många kritiserade hårt när de först såg Federation Force var det grafiska i spelet. Baserat på vad vi såg i vår demo bör du kanske inte vara för orolig över detta, dock. Karaktärerna saknar karisma men deras animationer är väldigt kompetenta och banorna är kompakta och charmiga. Återigen, det känns som en förenklad utveckling av vad Retro Studios gjorde med deras egna Prime-trilogi.

Efter mer av en timme av speltid är det första vi måste säga att Next Level Games verkar ha gjort ett bra jobb. Det förtjänar verkligen inte den brutala kritik som Nintendo-fans spytt ur sig, särskilt eftersom att den inte riktigt baserats på något annat än förväntningar på hur serien borde användas. Metroid Prime: Federation Force är en överraskning sett till dess originalitet och dess förmåga att blanda shooter-kontroller med äventyrslik bandesign. Vi behöver emellertid fortfarande se om valmöjligheterna i att skräddarsy din mech är djupa nog eller om spelstrukturen, som verkade vara något gammaldags och arkadig, kommer lyckas med att upphålla vikten av serien som spelet representerar. Vi kommer berätta allt detta för er i vår recension om en månad.

Metroid Prime: Federation Force
Metroid Prime: Federation Force
Metroid Prime: Federation Force
Metroid Prime: Federation Force
Metroid Prime: Federation Force
Metroid Prime: Federation Force
Metroid Prime: Federation Force
Metroid Prime: Federation Force
Metroid Prime: Federation Force