Just nu skiter jag i Halo 3 om sanningen ska fram, jag har sett något jag önskar... mycket högre än något annat. Det är stort, såpass maskulint och så hänsynslöst vackert i all sin dystopiska och ödelagda briljans att jag inte kan göra att än att gapa och låta saliven rinna fritt. Vi har fått se framtiden, och framtiden är gigantiska pickor, monstruösa varelser som vill förinta allt som står i deras väg. Allt utspelar sig i en helt ny värld - Sera. Sera är inte på någon sätt knuten till den värld vi har fått se i Unreal-spelen, utan här skapar Epic något från grunden.
Mänskligheten är som mänskligheten oftast är, det vill säga agressiv och full av begär. En annars lysande civilisation raseras i ett blodigt krig där broder dödar broder och undergången är nära för människorna, allt i ett krig som handlar om naturresurser. Men under jordytan vaknar något till liv, uråldrigt och fyllt med mordiskt hat reser sig The Locust Horde ur planetens innandöme för att döma mänskligheten till döden. Emergence day kallas händelsen och med en gång slutar det krig som rasat i nästan 80 år.
Spelaren axlar rollen som Marcus Fenix, en före detta fånge som nu ingår i den samlade mänsklighetens styrkor för att att förinta The Locust Horde en gång för alla. Grunden i Gears of War är alltså stora karlar som umgås med varandra och sina vapen. Detta umgänge kryddas då med stora mängder taktisk krigsföring. För det är det Gears of War handlar om, soldater i grupp och deras hårda arbete att försöka överleva och samtidigt se till att fienden inte gör det.
Marcus Fenix är som person såklart stenhård, som gruppledare har han till sitt förfogande en samling lika hårda soldater som inte viker sig när det vaknas blodutgjutelse. Men att missta Gears of War för en hjärndöd shooter är lika som att påstå att Mäki bara luktar lite illerspillning. Gruppen är i fokus och spelaren måste se till att hålla soldaterna vid liv. Spelets chefsdesigner, Epics Cliff Blezinski tillika legendarisk bankostruktör, säger att inspirationen kommer från såväl Band of Brothers som Resident Evil. Resultatet är alltså Gears of War, där skydd är det allra viktigaste för vidare överlevnad, och att Epic vill ge aspekten av skydd mer djup än någonsin tidigare. Det kommer att vara fullt möjligt att välta delar av omgivningen såsom stolar och pelare för att skapa en bättre situation för sig själv och sin grupp för att att kontroll under rådande situationer.
Det ligger en antydan i Epics förhandssnack om att miljöerna är interaktiva vilket, om det görs rätt, kan leverera helt nya former av upplevelser inom taktiskt skjutande. Det ska även tilläggas att även om man känner sig säker där man sitter, är det inte säkert att skyddet klarar av beskjutningen hur länge som helst. Till slut är man exponerad eller flankerad av fienden, vilket skvallrar om att trots att det handlar om att spela säkert, är de ingen mening med att fega från en och samma position. Soldaterna, eller Gears som de kallas kan ställa sig mot väggen för att kika runt hörn, en finess vi har vant oss vid i moderna actionspel. Därifrån kan de även lägga av ett par salvor automateld för att kolla om det uppstår någon fiende-reaktion.
Epic satsar hårt på att ge fansen möjlighet att samarbeta, och över Xbox Live kommer fyra spelare att kunna hjälpas åt med uppdragen. Detta kommer självklart att varvas med dödsmatcher och annat lagspel via Xbox Live, och även fordonen från spelet kommer att finnas tillgängliga för ännu mer underhållning. Vad som knappt behöver sägas är att Gears of War är det absolut snyggaste vi någonsin har skådat, och Epic bokstavligt talat kör över grafikkonkurrensen med sin nya motor.
Monsterdesignen varieras kraftigt med allt från små fladdermöss i flock, till skyeskrapehöga monstrum som helst av allt vill trampa ihjäl saker. Därimellan finner vi det mesta i form av vidriga kreationer med god tillgång till modern vapenkraft, något som med lätthet trasar sönder små spelare. Miljöerna vi hittils har fått se är överhängande mörka, men det finns ingen större anledning till oro då Epic hävdar att det även kommer att finnas uppdrag som tar sin handling i dagsljus. För drygt ett år sedan såg vi det utan att veta om det. På Game Developers Conference visade Epic upp sin nya grafikmotor Unreal Engine 3 och visade exakt hur framtidens grafikteknologi.
Då visningen skedde bakom lykta dörrar fick vi vanliga döda endast se ett fåtal bilder på monster och omgivningar. Redan då berättade Epic att spelet rulladepå nästa generations konsoler, något vi då hade svårt att tro. Hurvida det var riktigt eller inte vet vi inte, men när vi har fått se bilderna och filmerna på Epics kommande Gears of War till Xbox 360 är det bara att inse fakta. Gears of War är antagligen det läckraste spelet vi känner till just nu.