Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ghost Recon: Future Soldier

Ghost Recon: Future Soldier

Samarbete, oavsett om det handlar om huvudkampanjen eller i separata spellägen, är något vi kommit att vänta oss av moderna actionspel. Lyckligtvis levererar Ghost Recon: Future Soldier bägge delarna

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Spel med Tom Clancy som gemensam nämnare har kämpat för att hitta sin egen identitet de senaste åren. Ibland har det handlat om rena experiment som Hawk eller End War och i andra stunder har man försökt återuppfinna gamla spelserier, som man gjorde med Splinter Cell: Conviction. Syndromet märks av även på Ghost Recon: Future Soldier som sedan sitt utannonserande i januari 2009 gått igenom en hel rad förändringar.

"Vi fokuserar på morgondagen snarare än dagen efter morgondagen," berättar game director Eric Couzain. "Vapnen och teknologin i spelet finns mer eller mindre på riktigt idag men är ännu inte fullt utvecklad för verkliga slagfält."

Couzain och hans kollega, designern Roman Capos-Oriola, ska precis introducera oss till Ghost Recon: Future Soldier och dess samarbetsläge. Hela kampanjen går att spela med tre vänner och det finns dessutom ett separat spelläge kallat Guerilla (som inte är helt olikt Horde, Firefight och Survival, om du så vill).

Ghost Recon: Future Soldier
Det blåa fältet representerar ditt högkvarter som du måste hålla i säkerhet för att lyckas i Guerilla-läget.
Detta är en annons:

Campos-Oriola förklarar att en viss designer på kontoret hos Ubisoft Paris tjatade konstant om att implementera någon form av Horde-spelläge. Frågan var bara hur man skulle göra det till något annat än "Horde i Ghost Recon". Frågan besvarades när den amerikanska flottan berättade för utvecklarna om en särskild krigsmetod som användes i Afghanistan där det var viktigt att ta över områden i miljöer där vem som helst potentiellt kunde bära på vapen.

"De amerikanska soldaterna övervakade ett specifikt område i ett visst territorium under flera veckor i sträck. När de visste vilka byggnader som fyllde vilka syften rörde sig soldater inåt och tog över byn. Civila flydde med vetskapen om att amerikanska soldater var där och började sprida nyheten om att byn intagits. Samtidigt passade trupperna på att förstärka byggnaderna och bättra på sina egna odds i de oundvikliga, kommande stridigheterna," berättar Campos-Oriola.

"När någon anlände till byn med ett vapen var han öppet mål med tanke på att inga civila skulle våga sig dit. Det här innebar att afghanerna tvingades prioritera att ta tillbaka byn vilket lämnade andra områden öppna för attack. Samtidigt som fiendesoldater lämnade andra läger passade amerikanerna på att pressa extra hårt för att sedan bli upplockade av helikoptrar och förda i säkerhet."

Ghost Recon: Future Soldier
Att märka fiender, döda dem och hela dina allierade kommer att generera poäng. Är du ute efter riktigt hög ranking gäller det dock att samarbeta för att multiplicera upp erat higscore.
Detta är en annons:

Den här berättelsen inspirerade utvecklingslaget att skapa Guerilla. Ett spelläge som kort och gott skulle kunna sammanfattas som Horde med inslag av herren på täppan, självklart utfört med Ghost Recons taktiska knorr. Sammanfattningsvis är det precis lika utmanande och roligt som det låter.

Principen är sådan att du har ett högkvarter som du måste kontrollera. Om en fiende äntrar ditt område börjar en klocka ticka nedåt och du måste döda honom innan tiden runnit ut. Efter 10 fiendevågor måste du hitta ett nytt område på kartan, och taktiken kastas därmed om. Totalt måste du överleva 50 fiendevågor där var tionde erbjuder vad som går att likna vid en bosstrid där du måste eliminera fordon också, förutom marksoldater. Det gäller hela tiden att hålla koll på att dina allierade inte dör då detta leder till omedelbar förlust, och efter varje runda droppar nya vapen varpå bättre vapen låses upp med tiden.

Samarbete är förstås livsnödvändigt. Den som kontrollerar drönaren kommer inte att kunna hålla sin egen rygg fri och om du strövar iväg själv kommer du att vara bortom räddning om du blir skadeskjuten. Oriolia-Campos berättade dessutom om mer avancerad taktik där det gäller att använda prickskyttegeväret och utplacerade minor från basen samtidigt som resterande truppen slåss nere på slagfältet.

Ghost Recon: Future Soldier
Den här spelaren har intagit position utanför högkvarteret vilket är en fullt godkänd taktik i sig, men han kommer att få problem om han blir skadad då inga allierade finns i närheten som kan rädda honom.

Förutom extra vapen låser du dessutom upp speciella förmågor såsom möjligheten att kalla in en luftburen bombtrupp, och överlag känns det som att Guerilla kommer att bjuda på extremt mycket variation och djup som saknas i många andra actiontitlar idag.

Något som slog oss under vår spelsession var hur lättillgängligt Ghost Recon: Future Soldier faktiskt är. Utvecklarna har fokuserat på att ge oss en upplevelse där taktik och djup nås genom själva spelandet snarare än via avancerade menyer och livsviktigt arbete med specifikationer inför varje match. Ett bra exempel på hur det här fungerar ser vi i kamouflagesystemet. Om du sitter bakom något så är du rätt och slätt "osynlig". Ingen kan se dig. Om du däremot står i fiendens direkta synfält kommer du att upptäckas. Svårare än så är det inte, och oftast räcker ditt medfödda vett för att din karaktär ska lyckas med det du beordrar honom att göra.

Nyckeln till en lyckad spelsession med Future Soldier ligger i att ta varje situation för vad den är och därpå förflytta dig till nästa. Spelet är svårt, men inte på grund av felaktig kontroll eller andra orättvisor. Istället är det fiendernas avancerade artificiella intelligens som kan sätta käppar i hjulen för dig om du gjort något dumdristigt eller råkat bli upptäckt innan du hunnit placera ut din trupp där du vill ha den.

Ghost Recon: Future Soldier
Den resurs det kommer att finnas minst av är tid. Det gäller att plocka på sig så mycket man kan mellan fiendevågorna för att inte stå tomhänt när nästa grupp knackar på dörren.

Ofta kommer du att placeras i strider där du måste eliminera 7-8 fiender på en och samma gång. Vissa stationära, andra patrullerande. Du kan förvisso märka upp till fyra fiender med din drönare men det gäller samtidigt att se till att resterande soldater i din trupp inte blir upptäckta. Misslyckas du så kan fienden kalla på förstärkning och kompromissa hela uppdraget.

Alla som någon gång spelat ett modernt actionspel sett ur förstapersonsperspektiv kommer att känna igen sig i tempot och spelkontrollen hos Ghost Recon: Future Soldier. Samtidigt finns det långt mycket mer djup här som kommer att tillfredsställa seriens trogna fans. Vad som återstår att se är hur kul spelet känns när mina tre kompanjoner ersätts av den artificiella intelligensen, men vad beträffar samarbetsläget kan jag hittills säga att det bådar mycket gott.

Ghost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future Soldier

Relaterade texter

Ghost Recon: Future SoldierScore

Ghost Recon: Future Soldier

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Ubisoft drämmer till med pompa och ståt när de levererar vad de själva kallar för "den tänkande individens skjutspel". Strategiska val möter råa actionmoment och vi har förstås testat grundligt



Loading next content