Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Impact Winter

Impact Winter

Storstadspojken André har aldrig varit längre norrut än Sundsvall. Något återbesök kommer det heller inte bli tal om, åtminstone inte efter att ha tittat närmare på det svinkalla Impact Winter


"Mitt namn, är Jacob Solomon. Livet jag en gång hade har tagits ifrån mig. Allt jag någonsin älskade har gått förlorat i ett snöhärjat öde landskap. När asteroiden slog ned, fyllde den atmosfären med damm, följt av mörker. Träden dog och havet frös till is. Få överlevde. Med Akolight vid min sida vandrar jag i det ändlöst vita, ständigt letandes efter förnödenheter. Våra liv hänger på det. Om 30 dagar, blir vi räddade."

Teorin "Impact Winter" bygger på den hutlöst oroväckande tanken att en asteroid kraschar på vår planet. Av smällen hade atmosfären fyllts så pass mycket av smuts och damm att solen inte längre hade kunnat hålla oss varma, och på väldigt kort tid hade det blivit förbenat lapplandskallt. De flesta av oss (som inte har för vana att gränsla en snöskoter när vi ska till affären) hade förmodligen dött. På fläcken.

Impact Winter
När Jacob Solomon ska ut och leta prylar får endast det mest livsnödvändiga plockas med i ryggsäcken, allt annat än vad nomaden här ovan tänkte när han lastade sin oxe.

Till skillnad från zombiekatastrofer känns intrigen i Impact Winter skrämmande på ett mer realistiskt sätt, och jag har börjat ta den omtalade 72-timmarsutmaningen något allvarligare efter att ha grottat ned mig i det kommande överlevnadsliret. Mojo Bones utannonserade ganska nyligen att titeln kommer släppas till PC den tolfte april, därför är det hög tid att samla allt vi vet om Impact Winter i en och samma text - förhoppningsvis för att göra dig alldeles kallbrands-frusen av åtrå.

Post-apokalypsen som vi har sett den i spel det senaste har gett oss miljöer baserade på varma klimat, eller storstäder vars vidsträckta asfalt och höga byggnader klätts i en mossig grönska. Impact Winter skiljer sig ordentligt därifrån. Världen för våra ögon kallas The Void; ett bastant snötäcke som får toppen på ett höghus att likna en sten som spräckt den stelfrusna ytan. Huvudkaraktären Jacob Solomon är en av de få som överlevt, även om hans liv just nu varit ett evigt vandrande mot den perfekta platsen att dö på. För vad skulle vi egentligen ha att leva för om vi fann oss helt ensamma, övergivna till en svinkall tundra? Hur stark är överlevnadsinstinkten? Solomons dödslängtan får sig dock en vändning när han hittar en kyrka som skvallrar om liv.

Impact Winter
Impact Winter var från början tänkt att utspela sig i 2D, något som ändrades med tiden då de gick över till den välkända Unity-motorn.

Fyra stycken personer har lyckats överleva tillsammans i guds hus, troligtvis på grund av de väldigt användbara förmågorna som var och en av dem besitter. Maggie är en före detta mekaniker som kan uppgradera boningen, nödvändigtvis inte med större och flådigare krucifix, utan snarare med säkerhet och försvar. Flockens rara hönsmamma heter Wendy. Med ett förflutet som veterinär kan hon en hel del om både medicinering...och matlagning förstås? Solomons svävande robotpolare Akolight räknas inte direkt till karaktärerna, men det gör däremot den tekniskt lagda Christophe som förser den lilla robotpucken med uppgraderingar. Sist ut, och kanske den mest färgstarke av dem alla är den pensionerade snuten Blane. Med krigserfarenhet från bland annat Vietnam kommer hans kunskap bli mäkta användbar när det kommer till att hålla hårt om livhanken ute i pulkavädret.

Olikt sedvanliga hierarkier blir den väldigt nyanställda Solomon snabbt ledare över gruppen, och hans uppgift blir att delegera uppdrag till de övriga. Därtill har han också den tunga bördan att ta sig ut i vildmarken i jakt på förnödenheter som församlingen behöver - något vi som spelare kommer ägna allra mest tid åt.

Impact Winter
Svält och uttorkning är ett ständigt hot för dig och dina vänner, och om någon av dem skulle bli sjuka kommer det krävas mycket av din tid. Samtidigt minskar du dagarna tills ni blir räddade genom att utföra uppdrag utanför kyrkans väggar.

Impact Winter är alltså ett tillskott till den redan väletablerade överlevnadsgenren, men försöker ändå att sticka ut från övriga titlar genom ett unikt rollspelselement. Den vilt svävande Akolight kommer nämligen tidigt i berättelsen över ett radiomeddelande som säger att gruppen kommer att räddas...om 30 dagar. Precis som att vänta på löning krävs det goda insatser av Solomon för att hålla sig själv, och sina vänner vid liv. Om han är en god ledare, gör uppdrag och utforskar den svinkalla världen förstärks radiosignalen som Akolight skickar ut, vilket sänker tiden tills sällskapet blir räddade. Det gäller att lägga sina prioriteringar rätt, för medan du är ute och ränner så börjar de andra tråna efter mat och vatten. Du måste alltså lägga fokus på det som är viktigt, och vara snabb och effektiv för att få överlevnadspusslet att gå ihop.

Något som tillför ett ytterligare djup till spelbarheten är möjligheten att sätta olika roller till dina kumpaner. Exempelvis kan du säga åt den 68 år gamle kraken Blane att jaga efter käk, men det sätter honom också i risk för att skada sig. När du sedan startar en ny sparfil behåller du de olika roller som har låsts upp tidigare, vilket utvecklarna hoppas ger en extra dos med krut till omspelningsvärdet.

Impact Winter
Under spelets gång samlar Solomon på sig diverse prylar som hjälper honom att nå outforskade områden under den skoningslösa vinterbädden.

En vanlig genomspelning kommer att klocka in på omkring 12 till 14 timmar, och förmodligen kan du halvera den tiden genom ett välsmort speedrun. Långt mycket mer än så finns dock att göra, för under snötäcket lurar kraftiga 23 timmar av upptäckarglädje att mysa med. Om du ens överlever tills ni blir räddade, hur snabbt det går, vilka roller du tilldelar dina polare och vad du får ut av det blir alla variabler till ditt äventyr, och såhär på förhand känns Impact Winter värd ett par härliga ronder.

Precis som när jag gav Sea of Thieves en rannsakan bjuder Impact Winter på ett spelsug av samma rang. Solomons inre monolog är extremt välkomponerad, något som ger hopp om en välskriven dramaturgi oavsett vilket öde gruppen kommer att möta. Till det musikaliska har utvecklarstudion rekryterat Sveriges egna Johan Bengtsson, mer känd under artistnamnet Mitch Murder. Av det jag hört är hans dystopiska tonskapande vansinnigt bra, och då samma snubbe står för ett alster från Hotline Miami 2: Wrong Number finns här ingen anledning att oroa sig för någon medelmåtta.

Impact Winter
Impact Winter ryktas vara kallare än vad det är att gå till jobbet en tidig januarimorgon. Vi ställer oss dock ganska tveksamma till det uttalandet.

Trots att Impact Winter hade en misslyckad Kickstarter-insamling valde Indie-studion, till redaktionens stora förtjusning, att gå vidare med titeln ändå. Intrigen och spelbarheten känns vuxen, och genom att erbjuda saftigt mycket innehåll under själva snötäcket lär miljövariationen bli bra mycket bättre än det eviga vinterlandskapet i I am Setsuna. Vi längtar förstås efter att sympati-frysa tillsammans med svartskägget Solomon i april till PC, och lovar att rapportera så fort Mojo Bones piskat fram ett datum på konsolversionerna.