Det var nog många av oss som dömde ut den gamla skolans pixelgrafik i samma sekund som vi fick chansen att spela Super Mario 64 för första gången. Eller Ridge Racer till Playstation. Nu var 3D-grafiken här på riktigt och det var såklart en underbar utveckling. Jag kan tänka mig att det var lite så folk kände när färg-TV:n kom. Aldrig mer skulle vi se en svartvit film. Framtiden hade anlänt.
Nu i efterhand står det klart att pixelgrafik knappast har gjort sitt. Jag tycker det är jättekul att denna ljuvliga estetik, som vi insett är en konstform i sig, fortfarande lever och frodas i ett spelklimat där vi kan rendera snudd på fotorealistiska världar. Ett av mina favoritspel att släppas på senare år är Kickstarter-finansierade Shovel Knight av utvecklarna Yacht Club Games. Både grafik och musik är snudd på "primitiv" nog för att kunna köras på en NES, och det är hysteriskt tilltalande på ett visuellt plan. Uttrycksfullt, hjärtligt, tydligt funktionellt och sprudlande av fantasi.
När det kommer till läcker pixelgrafik är Moonlighter, ett annat Kickstarter-projekt från utvecklingsteamet Digital Sun Games, definitivt något att hålla ögonen på. Det är ett actionrollspel som direkt för tankarna till grejer som The Legend of Zelda: A Link to the Past och det betydligt färskare The Binding of Isaac. Grafiken är utsökt, med handritade animationer som imponerar. Visuellt påminner Moonlighter om grejer som Hyper Light Drifter och Titan Souls, två andra läckra titlar som fortfarande ligger färskt i minnet.
Det hela börjar simpelt nog. Under en arkeologisk utgrävning upptäcks ett gäng portar som folket snabbt inser tar en till främmande dimensioner. Utan att slösa tid grundas en kommersiell by kallad Rynoka i närheten av utgrävningsplatsen för att ge äventyrare och handlare chansen att utvinna de potentiella rikedomar som ligger gömda i dessa nyfunna "dungeons" (som vi för det svenska språkets skull fortsättningsvis kommer kalla grottor).
Har du någonsin stött på en köpman i ett spel som säljer dyr, exotisk utrustning och ställt dig frågan "var fick han tag på detta"? Det har inte jag, men nu när jag tänker efter är det en bra fråga och den vill Digital Sun Games svara på. I Moonlighter spelar du en ambitiös, ung man som heter Will - en butiksägare som alltid drömt om att bli en äventyrlig hjälte. I rollen som Will blir det spelarens jobb att utforska spelets grottor, samla på dig så mycket intressant gods som möjligt och sedan sälja det i din butik, vilket sedan kommer hjälpa din bys ekonomiska status.
Dessa grottor är, precis som i The Binding of Isaac, slumpmässigt genererade och spelaren kan besöka samma grotta flera gånger och få olika upplevelser varje gång. Det verkar inte heller riktigt vara utvecklarnas mening att spelaren ska lyckas ta sig till grottans boss på första besöket. Tvärtom uppmuntras snarare spelaren till att ta sig längre in kontinuerligt i takt med att bättre utrustning erhålles. Till skillnad från så många andra spel i genren finns det inget nivåsystem knutet till erfarenhetspoäng. Istället är det helt och hållet baserat på hur starka vapen och stadiga rustningar spelaren använder, ungefär som hur Nintendo valde att låta spelaren bli starkare i The Legend of Zelda: Breath of the Wild.
Will börjar spelet rätt klen, som väntat, och har bara en gammal kvast som substitut för riktigt vapen men det dröjer givetvis inte länge innan han kommer i kontakt med bättre prylar att försvara sig med. Inventariet som du fyller med godsaker att sälja består av två delar - det finns en rad med plats för fem föremål som du kan lägga de viktigaste grejerna du hittar i medan resten hamnar i ett större förråd beläget precis nedanför i menyn. Om du dör i en grotta kommer du få behålla prylarna du har i det övre fältet medan allt i det undre tappas.
Will kan med ett enkelt knapptryck göra en snabb liten kullerbytta som kommer väl till pass när det är dags för att rulla förbi fällor, undvika fienders attacker och även korsa mindre klyftor - vilket tillför ett subtilt element av plattformshoppande. Väl ute i byn kan du besöka smedjor och trollpackor för att bygga, uppgradera och förtrolla utrustning som sen givetvis kommer ge dig en fördel i strid.
Den intressantaste aspekten av Moonlighter är just handelsdelen av spelet. Att äga en butik är sannerligen inte något man får göra ofta i spel av den här typen och att ordentligt göra affärer med kunder är djupare än att bara stå och ta betalt för varor. Spelaren kommer behöva observera hur kunder reagerar på föremålen som är till salu. Om något förblir stående på butikshyllan kan det vara läge att sänka priset för att göra ett köp mer lockande. Du kommer även behöva ha koll på hur hög efterfrågan det är på varje givet objekt, vilket lättast görs via en händig liten handbok som är tillgänglig i menyerna.
Det råder verkligen ingen brist på indieactionrollspel att lägga pengar på i dagens spelklimat och det återstår att se om Moonlighter blir tillräckligt bra för att stå ut i mängden. Det känns dock som att handeln är unik nog att hjälpa spelet på traven i bland konkurrensen och såhär på förhand ser spelet ytterst lovande ut. Förhoppningsvis har Digital Sun Games medlen för att hålla de slumpmässigt generade grottorna intressanta och nyanserade nog för att stödja en speltid på tio-tolv timmar, för då kan detta bli något väldigt speciellt.