Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Marvel vs Capcom: Infinite

Vi har testat Marvel vs Capcom: Infinite

  • Text: Sergio Figueroa, GR Spanin (Översättning: Fredrik Säfström)

Det finns en anledning till varför Marvel vs Capcom: Infinite inte har en fyra i sin titel, och det beror på att det, för första gången, kommer att finnas ett berättarläge som talar om varför dessa två universum har kolliderat med varandra. Innan vi går vidare bör vi informera att vi främst har testat spelet med en huvudsaklig faktor och det är striderna.

Capcom har lovat ett Marvel-fokuserat spel med en historia om hjältar och skurkar som berättas genom mellansekvenser och dialoger. Vi får till exempel veta att Iron Man och Mega Man inte har träffats bara för att jämföra laserkanoner, utan att de istället ska förhindra Ultron Sigma från att infektera allt organiskt liv med sitt cybernetiska virus.

För tillfället vet vi att 13 kämpar ska dyka upp i spelet och det pratas flitigt om en frisk blandning av olika karaktärer från Capcom, The Avengers och även Guardians of the Galaxy. Det är ganska uppenbart att listan kommer att växa i takt med att vi närmar oss lanseringen och vi har förhoppningar att återse flera karaktärer från bland annat X-Men, Street Fighter och Mega Man.

Marvel vs Capcom: Infinite

Spelet har återvänt till 2 mot 2-fighter och återigen är det viktigt att växla mellan slagsmålskämparna vid rätt tidpunkt. I Marvel vs Capcom-spel använder utvecklaren all den hastighet och smidighet som är centralt för sin huvudserie och lägger dessutom till en hel del knapphammrande som inte skulle ha fungerat i ett Street Fighter-spel. Bara några matcher in i vår spelsession insåg vi snabbt att det var otroligt viktigt att dra fördel av lagspelet.

Jag valde att starta med Ryu och Chun-Li och de första minuterna förmedlade känslan av kaotiska handlingar och det är precis vad vi vill få ut av det här spelet. Det är enkelt att implementera kombinationer på 12 eller 15 slag efter lite övning, men detta ändrades drastiskt när jag bytte till Chris Redfield och Ultron. Dessa karaktärer har nämligen fler distansattacker och träffarna blev mer en slump.

Marvel vs Capcom: Infinite

Testronden blev ganska lång med tanke på att det var ett fightingspel vi fick testa, men allt eftersom timmarna bara flög förbi så förstod vi också varför. Capcom berättade att det finns en hel del djup i form av "tag"-systemet och så kallade power gems och därför kan matcherna ändras drastiskt inom loppet av ett fåtal sekunder. I förhållandet till power gems fick vi testa tre av sex som kommer från The Avengers-världen (Power, Time och Space) och de hade mycket att erbjuda.

Mätaren för detta fungerar på två olika sätt, och du kan välja att använda attackera både före och efter den är full. Använder du den för tidigt så kommer du att släppa lös Infinite Surge, och detta är en kortare attack. Om du väljer att vänta så kan du använda Infinite Storm-attacken och då kan du verkligen gå lös på dina motståndare.

Dessutom fick vi se den obligatoriska specialattacken som du kan använda efter att du har fyllt upp olika mätare. Det gick väldigt snabbt att fylla upp mätaren och det räckte enbart med att trycka på två knappar samtidigt för att släppa lös attacken. Jag accepterar att det är nödvändigt att göra fightingspel mer lättillgängliga men det är svårt att känna någon form av prestation när det krävs så lite av spelaren.

Marvel vs Capcom: Infinite

En annan sak som inte imponerade nämnvärt var den visuella stilen, särskilt eftersom Street Fighter V ser så otroligt bra ut. Utvecklaren har valt en minimal och förenklad stil som gör karaktärerna mindre detaljerade, och det förhindrar spelet också från att ha en karaktär med en riktig personlighet. Några av figurerna såg också förvånansvärt tomma ut, och deras muskler såg också lite märkliga ut. Bland annat såg Chris Redfield bedrövlig ut. Hans fyrkantiga haka och svullna armar var inte det roligaste att titta på, så därför hoppas vi att de kan hitta en lösning på problemet innan det släpps.

Däremot så var kvalitén på arenorna betydligt bättre, åtminstone de tre vi fick testa och två av dessa baserades på The Avengers. Förstörbara miljöer, effekter samt det stora avståndet mellan slagsmålskämparna och bakgrunden får oss att undra om inte Capcom redan nu tänker på den konkurrerande scenen.

Detta var dock ett litet smakprov på vad vi har att vänta. De särskilda power gems-krafterna kändes lite märkliga i början, men växte allt eftersom. Det ska bli intressant att se hur det fungerar med andra karaktärer och i vilken utsträckning det är underhållande att experimentera med dem. Vi ska i alla fall hålla ett öga på Marvel vs Capcom: Infinite i framtiden och förhoppningsvis kan Capcom polera några av spelets skönhetsfläckar innan lanseringen äger rum den 19 september.

Marvel vs Capcom: Infinite
Marvel vs Capcom: Infinite
Marvel vs Capcom: Infinite
Marvel vs Capcom: Infinite
Marvel vs Capcom: Infinite
Marvel vs Capcom: Infinite
Marvel vs Capcom: Infinite