Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Destiny 2

Vi har spelat Destiny 2

Bungie och Activision flög oss till LA för att spela Destiny 2 och Kim Orremark berättar nu exakt hur bra det verkligen verkar bli...


Det finns två saker jag verkligen avskyr. Verkligen, verkligen, verkligen avskyr. Att flyga är en av de sakerna, men, står det Destiny 2 på menyn kan du räkna med att jag slänger mig på planet med samma ansiktsuttryck som Aldin har när han ska äta en buffé beståendes av fiskpinnar. Trött och jetlaggad till den milda grad att jag knappt vet om jag lever eller inte står jag ute i den stekheta Los Angeles-solen och väntar med spänning på att dörrarna till Jet Center ska öppnas och Destiny 2 ska visas upp i spelbar form för första gången någonsin. I det här läget är jag genuint nervös, inte bara för att det luktar flygbränsle överallt - jag vill verkligen att Destiny 2 ska se så pass bra ut som jag hoppas på. När jag åtta timmar senare lämnar lokalerna är jag inte bara nöjd, jag är övertygad om att Destiny 2 kommer bli riktigt bra.

Först och främst vankas det en timmes presentation. Den startar otroligt effektfullt med att grundpremissen för vad Destiny 2 handlar sätts direkt. Tornet i den sista säkra staden på jorden invaderas av den svinarga fienderasen Cabal och det är ingen halvmesyr till anfall heller. De sköldpaddsliknande utomjordingarna tycker att det är deras tur att få förvalta den mystiska kraft som mänskligheten har fått genom The Traveler (det stora klotet som hänger över staden) och de börjar därför bomba sönder allt. Ett tappert försök till försvar görs givetvis och vi får se gamla bekanta ansikten som Cayde-6, Ikora Rey och Zavala göra allt de kan. När bytet görs mellan mellansekvens och det faktiska spelet jublar hela publiken. Destiny 2 ser ut som Destiny, och det kommer visa sig att det inte nödvändigtvis är en dålig aspekt.

När jag väl får greppa tag om handkontrollen känner jag mig hemma nästan direkt. Det är ingen tvekan om detta är Destiny i grunden, både sett till utseende och känsla. Det som däremot blir uppenbart är hur pass mycket mer dynamiskt det känns. Hela stridszonen som jag befinner mig i andas av liv, det skriks i komradion, eld samt gnistor ligger tätt i luften och det finns en känsla av allvarligt hot påtaglig. Det känns som definitivt som Destiny men uppdraget "Homecoming" springer praktiskt taget cirklar runt allt liknande ur föregående spel. Från att hjälpa Zavala stå emot den inledande attacken med hjälp av hans Titan-bubbla till att se Ikora Ray slänga en nova bomb på ett anfallande rymdskepp till att stå öga mot öga mot antagonisten Gaul ger mersmak. Massor av mersmak.

Destiny 2
En minigun? I Destiny? Jepp. Vapnet på bilden är ett exotisk automatgevär som skjuter snabbt som skabb
Destiny 2Destiny 2

Luke Smith, som är game director för Destiny 2, står även bakom den hyllade expansionen The Taken King som inledde det andra året för Destiny. Han berättar att Destiny 2 är en reboot och tanken är att det ska vara lika enkelt för någon som aldrig har spelat Destiny tidigare att komma in det likväl för någon som har investerat hundratals timmar: "Vi vill skapa en värld som du vill vara en del av, ett ställe som är intressant med fantastiska saker att göra oavsett vilket humör du är på. Det spelar ingen roll om du är en solospelare eller ute efter samarbete eller tävlingsinriktat spel, det kommer finnas aktiviteter som passar dig." Målet har alltså varit att bygga en värld som spelare vill tillbringa tid i. En värld proppad med saker att göra för varje typ av spelare. Oavsett om du gillar att spela med vänner eller själv kommer det att finnas aktiviteter för dig att göra. Själva strukturen på spelvärlden är kraftigt förändrad, de planeter som kommer att besökas massiva till storlek och innehåller mängder med saker att se och upptäcka.

På jorden får vi besöka "European Dead Zone" som enligt utsago är det största område som någonsin har funnits i Destiny, komplett med täta skogar, ett underjordiskt grottsystem och en Red Legion-bas att ta över. Vi kommer också besöka Titan, en av Saturnus månar, som helt och hållet saknar landmassa. Nessus är en planet som robotuslingarna Vex nästan har konsumerat helt och förvandlat hela stället till en maskin. Vi får även se Io, den sista planeten som The Traveler besökta innan dess kollaps började. Vi får inte se något av det här på plats men visst låter det som att Destiny 2 är har en mer öppen spelvärld än sin föregångare, komplett med skatter och en karta du kan använda för att lokalisera dig.

Destiny 2
Många av de olika färdigheterna från förra spelet känns igen, även om de är omarbetade
Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Det uppdraget som visas upp, kallat Homecoming, är även det jag senare får spela från kampanjen. För någon som har investerat mycket tid och många långa timmar i Destiny går det snabbt att komma igång med att panga Cabal-skallar. Destiny 2 spelas nästan exakt på samma vis som förra spelet, men givetvis finns det ett par nya spelmekaniker inbakade. Just nu är återkomsten av två av de gamla subklasserna bekräftade ("Striker" till Titan och "Gunslinger" till Hunter) samt tre helt nya (mer om dessa om en stund). De gamla klasserna har dock genomgått en liten makeover och dessutom fått en helt ny egenskap per klass att komplettera granat och närstridsattack med.

Exempelvis har Hunter-klassen "Gunslinger" fått en typ av undanmanöver att använda i prekära situationer (tänk dig evade-hoppet på klassen "Nightstalker"). "Striker"-klassen till Titan har fått en skyddande vägg som sättas upp och den nya Warlock-klassen "Dawnblade" kan skapa ett helande energifält på plats. Färdigheterna går även att modifiera med två olika alternativ, exempelvis kan det redan nämna helande fältet bytas ut mot ett som tillåter dig och dina medspelare att dela ut extra mycket skada i stället. En extra egenskap per klass lägger faktiskt till en helt ny dimension till Destiny 2 och det blir mer aspekter att tänka på när du så småningom ska sätta ihop det perfekta raid-laget.

"Dawnblade"-klassen är den enda nya vi får testa och den är som sagt för Warlock. Granaterna är desamma som i den gamla "Sunsinger"-klassen och de olika varianterna för att hoppa är alla bekanta. Superattacken består av ett brinnande svärd som tillåter maximal prygling i mycket högt tempo, gärna från luften. De andra två nya specialattackerna som visades var Titan-klassen "Sentinel" som är baserad på elementtypen void. Tänk dig Captain America så förstår du exakt. Skölden används till att kasta på fiender som är dumma nog att stå ivägen samt till skydd när läget kräver det. Arcstrider är den nya Hunter-klassen och den påminner mycket om "Arcblade"-klassen från första Destiny, åtminstonde sett till de delarna som sågs under presentationen.

Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2