Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins

Våra utsända tog fel väg i Los Angeles och hamnade istället i Egypten, där de fick lära sig mer om brödraskapets ursprung...

  • Text: Mathias Holmberg, GR SE (Översättning: Andreas Blom)

Det har tagit sin lilla tid - men nu har lönnmördarna äntligen landat i det antika Egypten (spelet utspelas 300-30 år före kristus). Lagom till det som blir seriens tioårsjubileum kommer vi alltså få se hur kampen mellan assassinerna och tempelriddarna började under det Plotemiska kungarikets regi. Spelets tidsperiod må vara en av seriens sämst hemlighållna, men efter att vi fått spendera lite tid tillsammans med det så vågar vi slå fast att uppehållet varit nyttigt.

Det första som slår oss är hur väl seriens formula passar för den Plotemiska eran och Egyptens geografi i sig. Ubisoft har med sin gestaltning lyckats fånga den där exotiska och på samma gång den mycket mystiska auran, samt erbjuder läckra omgivningar med allt från små bosättningar och farliga grottor, till bortglömda katakomber och såklart majestätiska pyramider... och mellan dessa massiv öken så långt ögat når (vilket är inte är särskilt långt då sandstormarna sätter in).

Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins
Omgivningarna lever mer än tidigare.

Vi spelar som Bayek, den siste Medjayen, och det blir upp till oss att sätta ned foten för att tillsammans med en nybliven skara lönnmördare kämpa emot förtrycket från Faraoerna. Detta brödraskap är det som vi först kom i kontakt med, i och med tredje korståget i seriens första iteration, och vars tillkomst är centralt för Origins. Detta är något som Ubisoft putsat på en bra tid nu, faktiskt ända sedan man sjösatte Assassin's Creed IV: Black Flag och det var inte igår. Spelets creative director, Jean Guesdon, ser det här som sitt "passion project" och det märks tydligt redan efter en timmes spelande.

Vid första anblick kan det se ut som vilken annan del i serien som helst, bortsett från den nya dekoren. Men under huven har vi flera nya funktioner och spelmekanik som kommer röra om ordentligt. Som ett exempel på detta har vi jakten. Du jagar vilddjur (getter, lejon och kameler, där sistnämnda går att rida på) som du sedan bereder skinn från, vilket i sin tur används för tillverkning av nya föremål. Dessa föremål kan sedan förbättra dina färdigheter när de kombineras med svärd, yxor, pilbågar och andra nödvändigheter.

Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins
Att låta serien vila ett år tycks ha varit helt rätt beslut från Ubisoft.

Förbättring av dina av färdigheter kan också göras med hjälp av sidouppdrag, skattjakt och ren och skär strid. Erfarenheten kan sedan användas i ett färdighetsträd, vilket får mig att se Assassin's Creed Origins som mer av ett välutvecklat rollspel, snarare än ytterligare en uppföljare. Ubisoft tycks ha lyckats väldigt bra med det här, och förmodligen beror det till stor del på den längre utvecklingstiden. Poleringen syns dessutom i spelbarheten.

Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins