Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Lawbreakers

Lawbreakers

Cliff Bleszinskis flerspelarröj fanns tillgängligt på E3, och vi siktade in oss på Playstation 4-versionen...

  • Text: Sam Bishop, GR EU (Översättning: Kristian Kask)

Lawbreakers från Boss Key Productions är den forna Gears of War-utvecklaren Cliff Bleszinskis senaste skapelse, som har varit under utveckling ett ganska bra tag vid det här laget. Men nu är det snart dags för lansering, den 8 augusti kommer spelet släppas till PC och Playstation 4. Sistnämnda fanns tillgänglig för både press och allmänhet under årets E3-mässa, och vi på Gamereactor tog chansen att prova på ett par rundor av frenetisk action under vår tid i Los Angeles.

Spelläget vi fick prova på heter Blitzball, och går ut på att spelarna ska ta en boll/bomb från mitten av banan till fiendernas bas, men detta måste göras snabbt, annars smäller bomben i dina händer. Vi har sett liknande spellägen tidigare, där laget måste samarbeta för att skydda den som bär bomben, men det finns alltid en risk att bomben smäller om ni är för försiktiga och långsamma, vilket ger det hela en fin balans mellan samarbete och att bara springa på i fullt ös.

Under vår tid med Lawbreakers hann vi prova på en hel del av klasserna, av vilka Juggernaut helt klart blev en av våra favoriter, speciellt karaktären Aegis (varje klass har två karaktärer, Aegis är den laglydiga Juggernauten i spelet). Juggernaut-klassen kan skapa väggar för att blockera passager för att skydda antingen dig själv eller dina lagkamrater från fientlig eld, och klassens hagelgevär var härligt dödlig på kort håll, som i små trånga korridorer där du stängt in dina fiender. En annan höjdarklass var Enforcer, vars automatkarbin var bra att ha på både långa avstånd och när det hela blev lite intimare på korta avstånd. Vi gillade även Titan-klassen, som med sin ultimata förmåga kan skjuta blixtar på sina fiender från sina fingrar.

Lawbreakers
Cliff Bleszinskis första spel sedan han lämnade Epic är snart här.

En stor del av spelupplevelsen i Lawbreakers är de gravitationslösa striderna, där du ofta kommer märka att du flyter runt högt ovanför striderna och bringar lite död från ovan eller hittar något sätt att ta dig ner i fighten igen (förmågor som "Slam" gör det hela mycket lättare). Denna typen av tredimensionella strider är inte helt olika de vi sett i bland andra Call of Duty: Infinite Warfare och Call of Duty: Black Ops 3, samt en hel del olika Halo-banor genom åren, men det hela känns mycket mer svårkontrollerat här i Lawbreakers, något som kan vara ganska störigt om du vill utföra välplanerade anfall, särskilt då det kan vara riktigt svårt att kontrollera din karaktär när du väl börjat flyta iväg.

Banan vi spelade på, Mammoth, var en rätt ordentlig blandinng av olika platser. I mitten fanns ett stort och öppet rum där det blev många intensiva strider om herravälde över bomben, men väl närmare de båda baserna stötte vi på en serie sammanflätade korridorer, något som ändrade spelet ganska drastiskt. Att få övertaget i det centrala rummet var rätt svårt, men när det väl var dags att ta bomben, så behövdes det bara lite fart för att springa in och greppa målet. Fart var dock inte lika användbart i de trånga korridorerna som ledde till fiendebasen, du behöver alltid se till att antingen ha en klar väg till basen, eller så får du se till att utplåna allt motstånd du stöter på för att säkra poängen. När det hela tiden händer så mycket, och eftersom olika delar av olika banor kräver olika specialiteter, så är det verkligen viktigt att samarbeta och se till att ens lag är väl balanserat för bästa möjliga verkan.

LawbreakersLawbreakers