Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Far Cry 5

Far Cry 5

Under E3 gjorde vi ett besök till Hope County för att se vad den senaste delen i Far Cry-serien har att bjuda på...

Med Far Cry-serien gillar Ubisoft att drastiskt byta miljö och handling mellan spelen, vi har fått besöka en paradisö i Stilla Havet, en diktatur i Himalaya och färdats tillbaka till stenåldern, och nu får vi se Montanas lite lantligare delar i Hope County. Den röda tråden genom serien är helt enkelt att det mesta förändras mellan de olika delarna. Handlingen i Far Cry 5 är dock mycket mer kontroversiell och intressant än vad vi kunde ana när vi först hörde att spelet skulle utspela sig i den lugna och tysta bergsdelstaten Montana.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

"Allt som är Far Cry finns där", fick vi höra från spelets huvudförfattare Drew Holmes. "Där finns berg, utforskande, det är lite farligt, folket där är väldigt självständiga, högersinnade och gillar inte att folk lägger sig i vad de vill göra eller tro. Det är vad Far Cry är för oss."

Men det är inte bara Montana. Vi har även kulten och dess ledare Joseph Seed. Och det är här Far Cry 5 börjar ta några kontroversiella steg, då kulten The Project at Eden's Gate verkar vara baserad på kristendom, iallafall om vi går på det vi sett i trailers och bilder. Kulten är klart och tydligt påhittad, Eden's Gate är en domedagskult där ledaren väljer de religiösa texter och sanningar som ska gälla, men vissa har redan sett det som ett angrepp på kristendomen. Jag tycker dock att det är en färsk ny vinkel, och det hela har mig mer intresserad av spelets handling än för tidigare Far Cry-spel.

Holmes förklarade lite mer om valet av antagonister och skådeplats med att säga: "Det blev ett tänkande på 'Vad är en skurk, och vilken typ skulle passa in här?' Det var då vi började forska lite om kulter och miliser, och det var så vi kom på och byggde upp 'The Project at Eden's Gate', en kult som förbereder sig för den enligt dem snart kommande domedagen."

Far Cry 5
Ubisoft bjuder på en ny typ ab omgivning i Far Cry 5.

I demot jag spelade under E3 fskulle det rensas bort kultmedlemmar från en småstad, och när jag sedan befriat staden gavs möjlighet att prata med lokalbefolkningen. Jag stack sen iväg på ett uppdrag där Nick Ryes flygfält skulle rensas upp, fiska lite och flyga runt i flygplan. Men innan jag går vidare måste jag såklart ta upp en av de viktigaste funktionerna: du får välja följeslagare i början av uppdragen. Dessa följeslagare är delar av lokalbefolkningen som du stöter på under dina äventyr i Hope County, och du kan välja att ta med dem som stöd.

Vi har hunden Boomer som kan hjälpa dig genom att markera fiender och dra ner dem på marken, samt Nick, den lokala piloten, som kan släppa bomber på fienderna. Vi kan även välja prickskytten Grace, som kan ge dig understöd från lite längre avstånd. De är de tre följeslagarna som var tillgängliga i demot jag spelade. Jag prövade på både Boomer och Nick, och deras hjälp var verkligen förstärkande. Du är inte längre den ensamvarg som serien bjöd på i sin begynnelse, och utöver dessa följeslagare så kan du även spela igenom hela storyn online med en kompis.

Far Cry 5
Du kan spela igenom spelet tillsammans med en vän.

"När Far Cry är som bäst kallar vi det för anekdotsfabriken", avslöjar Holmes. "Jag kanske går iväg och utforskar lite, tar kanske och jagar lite, och då dyker skurkarna upp och jag hamnar i en eldstrid med dem, men då dyker även de vilda djuren upp. Från det där lilla valet att utforska lite, så utvecklades en hel liten berättelse"

Ett klagomål som inte bara passar in på Far Cry-serien, men även många andra Ubisoft-utvecklade spel med öppna världar (bland andra Assassin's Creed-spelen och nyligen Ghost Recon: Wildlands), är att de lånar allt för mycket från varandra och i slutändan lite för snarlika. Radiotornen, som i tidigare Far Cry-spel låste upp uppdrag och annat i sitt närområde, är ett av exemplen på kopierandet bland de öppna världarna, men som tur är, är de borta i Far Cry 5. Tornen var egentligen inte en dålig idé, men de tog bort lite från utforskarglädjen i ett nytt område, och efter ett tag så kändes de ganska uttjatade.

Lösningen i Far Cry 5 är helt enkelt gammaldags uppdragsivare i städer du befriat. Spelet kommer även anpassa sig efter vad du gör i handlingen. Det borde bidra till en spelvärld som känns mer organisk, och förhoppningsvis även bidra till att uppdragen inte känns som shoppinglistor. Det är också ett bra sätt att introducera mer av storyn och händelsernas bakgrund, då dessa karaktärer levt med årtionden med kulten i sin närhet.

Far Cry 5
Att köra fordon är lätt med enkelt spelkontroll.

Du kommer att kunna göra saker i den ordning du själv vill, men allt efter att din 'motståndsmätare' fylls på, så kommer dina fiender dyka upp. "Det handlar inte bara om att spela igenom uppdrag för att möta skurken. Kulten reagerar konstant på de saker jag gör, så handlingen fortgår hur jag än valt att ta mig igenom spelet", förklarar Holmes.

Det kommer att finnas gott om fordon i Far Cry 5, under min demosession rattade jag runt i en pickup, en lastbil och satt bakom spaken i ett flygplan. Fordonskontrollerna är ganska arkadaktiga, som i tidigare delar ur serien. Detta kommer säkert tilltala några, medan andra säkert skulle önska sig lite mer realistiskt beteende från fordonen. Utvecklarna var även ganska ivriga på att låta mig prova på lite fiske, och det är tydligt att det är en liten sidogrej de lagt ner lite extra arbete, då fiskemekaniken är riktigt bra och det känns riktigt belönande att dra upp en bamsing till firre.

Far Cry 5
Det saknas inte tillfällen att ställa till vansinne.

Precis efter att jag spelat igenom demot kände jag mig ganska negativt inställd till spelet, trots potential och det positiva som beskrivits i de föregående paragraferna. Detta då skjutandet i spelet helt enkelt inte levde upp till det jag förväntade mig. Jag satt nästan och skakade på våra huvuden när skott som siktats mitt i fiendens anlete inte träffade. Något kändes riktigt fel. Som tur var så fick jag chansen att prova på spelet igen senare under E3 på en annan maskin (Playstation 4 Pro båda gångerna) och denna gång funkade skjutandet klart bättre.

Det måste helt enkelt varit något fel på den maskin eller version av spelet jag fick prova på bakom stängda dörrar. Det är inte som att det är skjutandet i spelet är exceptionellt, det saknar en känsla av tyngd (som kanske är att förvänta sig från Far Cry-serien), det är ganska likt Ghost Recon: Wildlands, men inte trasigt som jag först trodde. De är något som hör ihop med E3-demos. Det är inte ett färdigt spel som blivit patchat flera gånger till perfektion, utan snarare något mitt ur ett pågående arbete. Det är ett ganska bra tag kvar till lanseringen av Far Cry 5, så denna typ av problem i ett demo är säkert inget vi bör oroa oss över.

I slutändan känner jag mig därför positiv till spelet som verkar ändra lite på Far Cry-formeln, för att erbjuda något där storyn och spelandet känns mer sammanhängande, men där frihetskänslan behålls. Det är ganska självklart att Ubisoft är ute efter att skapa lite kontrovers med spelet, men det hindrar mig inte från att se fram emot vad som verkar bli en intressant story i ny miljö - snarare tvärtom.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter

Far Cry 5Score

Far Cry 5

RECENSION. Skrivet av Kim Jakobsson

Kim har spenderat merparten av helgen bland de soldränkta granskogarna i Montana, med en galen kult som vill göra slarvsylta av allt som kommer i deras väg...

GRTV spelar Far Cry 5: Lost on Mars

GRTV spelar Far Cry 5: Lost on Mars

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Varje veckodag (och ibland helger, men bara om vi känner oss givmilda och arbetstokiga) sänder vi klockan 16:00 något som sedan 2014 har kallats för Gamereactor Live....



Loading next content