Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Peter Jackson's King Kong

Peter Jackson's King Kong

Benke åkte ner till franska Rivieran för att titta närmare på Michel Ancels nästa storprojekt...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Efter det mångåriga arbetet med Sagan om Ringen-filmerna har Peter Jackson satt tänderna i en av filmhistoriens tyngsta kultklassiker; King Kong, filmen som en gång i tiden fick honom att vilja bli regissör. Jackson, som är en stor spelentusiast, ska enligt teamet ha kontaktat Ubisoft redan i planeringsstadiet av filmen och bett om att få samarbeta med Beyond Good & Evil-teamet.

HQ

Producenten Michel Ancel uttrycker stor entusiasm över samarbetet med Jackson och Weta Workshop, som stått för den designmässiga grunden för såväl filmen som spelet. Under ledning av Rayman-skaparen och producenten Ancel, med ovanligt lång produktionstid för ett filmspel och den största budget Ubisoft någonsin investerat i ett spelprojekt, framstår King Kong som allt annat än ännu ett hafsigt licensspel. Den korta visningen på årets E3-mässa lovade gott och det var därför med stora förväntningar som jag flög till franska Rivieran för att se mer.

Det dröjer några minuter innan hela bussen med journalister och Ubisoft-anställda förstått att vi faktiskt nått fram till resans mål - -Ubisofts studio i Montpellier. Byggnaden utanför bussen är ett par våningar högt gult och nästintill fallfärdigt stenhus med en stor hotellskylt. På gården har våra franska värdar dukat upp frukost i form av plommonjuice, körsbär, persikor, aprikoser, kaffe och chokladcroissanter (numera även känd som lavemangfrukost). Hettan är tryckande i Montpellier, en bit över 30 grader, och alla fönster och dörrar in till huset står på vid gavel. Husets tre våningar är fullständigt belamrade med personal som arbetar med Gamecube-, Playstation 2- och Xbox-versionerna av spelet. Det är grunden utifrån vilken resterande versioner utgår. King Kong är i sanning ett globalt projekt från Ubisofts sida där tre kontinenter och fyra studior är inblandade. I Casablanca skapas Nintendo DS-versionen, i Montreal arbetar man med GBA- och Xbox 360-versionerna, medan Silent Hunter-studion i Rumänien färdigställer PC- och PSP-versionerna. Lägg därtill samarbetet med designstudion Weta nere i Nya Zeeland så blir summan den mest globala spelproduktionen genom tiderna.

Peter Jacksons tolkning av King Kong kommer utgå ifrån 1933 års klassiska filmversion, men givetvis är det mesta kring detaljerna kring nyinspelningen ännu hemliga. Carl Denham (spelad av Jack Black), är en äventyrlig filmare, som avser att filma ett romantiskt äventyr på en avlägsen ö, där enligt myten en mäktig gudalik varelse befinner sig. Med på resan finns en stor besättning med kapten Englehorn och förste styrman Jack Driscoll (Adrian Brody) i spetsen. Filmens kvinnliga stjärna Ann Darrow (Naomi Watts) blir kidnappad av öborna när fartyget når sitt mål. Hon ges som offergåva till den väldiga Kong, öns konung, som genast faller för hennes skönhet. Av det vi fick spela kan man redan här se hur Peter Jacksons film skiljer sig från originalet. Där öppnas en stor port i en mur och Ann spänns fast mellan två pålar. I spelet fick vi ta rollen som en fastbunden Jack Driscoll på ena sidan av en ravin, medan Ann firas över till sidan med en träställning i väntan på Kong. Eldskenet flammar upp mot natthimlen och du kan själv styra Jacks synfält, men så snart Kong hämtat sin Ann och återgått till sin djungel kryper Carl Denham fram ur en skreva och lossar dina rep. Nu gäller det att följa Kong och fly från bybornas pilar.

- En av de första sakerna jag bestämde var att undvika allt vad livsmätare och andra visuella hjälpmedel heter. Det finns inga störande moment för spelaren utan vi vill skapa en filmisk upplevelse, säger Michel Ancel.

Detta är en annons:

Du ser Jacks äventyr ur förstapersonsperspektiv, när han blir skadad märker du det genom att han tillfälligt får sämre syn och att skärmen färgas röd för ett ögonblick. Ett annat exempel på hur teamet löst avsaknaden av visuella indikatorer är hur man siktar med ett spjut. Genom att trycka in den vänstra avtryckaren sträcker Jack fram sin vänsterarm som ett stöd att sikta med. Man har under sitt äventyr viss tillgång till skjutvapen, som skickas ner till honom på Skull Island från ett propellerplan. Planet är ett exempel på något som inte finns med i filmen, men Ancel och Jackson ville inte sprida omkring oförklarade vapengömmor på ön. Allt som oftast kommer Jack få klara sig med vassa pinnar, ben eller liknande som improviserade spjut. Det går även att använda eld till sin fördel, genom att sätta eld på sitt spjut eller ett buskage och därigenom orsaka mer skada eller hindra ett odjur från att attackera dig.

En annan intressant spelmässig detalj som Jack kan utnyttja till sin fördel är öns näringskedja. Genom att döda ett djur längre ner på näringskedjan kan Jack använda djuret för att distrahera större rovdjur i närheten. Ett exempel på detta var att man kunde leda stora fladdermöss med hjälp av sländor som Jack dödade och kastade ner i en ravin. Att bekämpa fladdermössen med bössan samtidigt som man tar sig över en ravin på en smal planka hade varit mycket svårare och slöseri med ammunition. Jacks drivkraft på ön är hela tiden att rädda Ann, som åtminstone i originalet hunnit bli hans käresta på båtresan till Skull Island. Under jakten på Kong och Ann, kommer olika delar av expeditionen följa med och den vansinnige filmaren Carl Denham kommer utsätta sig för stora faror för att filma öns alla märkliga urtidsdjur.

- En av likheterna mellan King Kong och Beyond Good & Evil är relationen vi försöker skapa mellan spelaren och karaktärerna runt omkring honom. Vi försöker skapa ögonblick som inte är förutbestämda där spelaren räddas av en annan karaktär och vice versa. Den typen av händelser är ovanliga i spel, menar Sebastien Morin, speldesigner för King Kong.

En annan intressant sekvens som visar upp spelets rika variation var en flottfärd längs en rasande flod då expeditionen förföljs och attackeras av ett par stora dinosaurier såväl som de stora fladdermössen. Här kan man använda elden för att distrahera sina förföljare, skjuta ner fladdermössen och hålla de stora ödlorna på avstånd med spjut och kulor. Högt frenetiskt tempo och en mycket filmisk upplevelse. Detsamma måste sägas om flocken av brontosaurier som man möter i jakten på Kong där de rusar genom en dalgång.

Detta är en annons:

- Att skapa ett filmspel var givetvis en utmaning. Vi ville inte bara göra ett spel där man kan spela igenom filmen. Vi analyserade känslorna i King Kong; överlevnad, medkänslan för Kong och funderade ut sätt på vilka dessa känslor kunde uttryckas i spelform, berättar Michel Ancel.

Men vad vore ett King Kong-spel utan möjligheten att ikläda sig rollen som den mäktiga primaten? Självklart är även Kong spelbar och du kommer under äventyret att växla mellan att styra Jack och Kong. Kameraperspektivet ändras till en tredjepersonsvy när du styr Kong och du kan självfallet klättra och hoppa mellan stammar och lianer i djungeln. Men mycket av Kongs spelsekvenser går ut på att skydda Ann från dinosaurier och andra stora varelser som befolkar ön. Bland annat fick jag brottas med ett gäng velociraptorer och ett par tyrannosaurier. Kontrollen av Kong är relativt enkel, du kan attackera, blockera, kombinera dessa för en kraftfull attack, greppa fienden och hoppa. När du slagit ner fienden till marken kan du genomföra en spektakulär avslutning som finns i olika varianter för olika fiender. Tyrannosaurusarna kan du hoppa upp och slå ihjäl med ett mäktigt hoppslag eller göra precis som Kong gjorde i originalfilmen och bända upp deras käkar tills de knäcks. Efter att ha sparat på ammunition och smugit sig fram som Jack känns det som en befrielse att kunna släppa loss vreden när man spelar som Kong. Jag hoppas att det finns gott om tillfällen att spela som Kong, även om det förefaller som om den största delen av spelet
ses ur Jacks perspektiv.

Ni som kan er King Kong vet att historien inte tar slut på Skull Island, utan i originalet fångar Carl Denham den mäktiga apan med sina gasbomber och för honom till New York och Broadway, där han visas upp fastkedjad inför en häpen publik. Även om jag inte fick testa den delen av spelet så kommer det finnas möjlighet att spela både Jack och Kong i New York. Det senare är givetvis något som lockar en gammal Rampage-spelare som undertecknad och det blir intressant att se hur dilemmat med civila offer blir löst både i filmen och spelet. Kong har egentligen inget till övers för andra människor än hans Ann och trampade mer än gärna ner öbor i marken under några hektiska scener i originalfilmen. Kong är något man räds, men även beundrar på något märkligt sätt och det är därför man mot slutet av filmen känner för den stora gorillan.

- Jag vill givetvis att alla ska spela igenom spelet och ta del av hela
handlingen. Men vi vet ju alla att väldigt få egentligen spelar igenom spel idag. Därför har vi designat spelet på ett sätt som gör det enklare för den som misslyckas, men ändå belönar den som är duktig, säger Michel Ancel.

Just det att väldigt få spelare tar sig igenom spel från början till slut
måste vara väldigt frustrerande för spelskapare. De sliter hårt med att skapa en handling som fångar spelaren, men trots det är det bara en bråkdel som får uppleva avslutningen. Många rynkar säkert på näsan åt att svårighetsgraden sjunker om man misslyckas, men teamet lovar att den skicklige spelaren kommer att kunna låsa upp massor av spännande material genom att döda alla fiender på en bana, inte ta någon skada och liknande. Intrycken från min första timme med King Kong är mycket positiva. Det märks att teamet verkligen ansträngt sig och tänkt till för att skapa ett så bra och varierat spel som möjligt. Och utifrån vad jag har sett och spelat finns det ingen orsak att tvivla på det.

Peter Jackson's King KongPeter Jackson's King KongPeter Jackson's King KongPeter Jackson's King Kong
Peter Jackson's King KongPeter Jackson's King KongPeter Jackson's King KongPeter Jackson's King Kong
Peter Jackson's King KongPeter Jackson's King KongPeter Jackson's King KongPeter Jackson's King Kong
Peter Jackson's King KongPeter Jackson's King KongPeter Jackson's King KongPeter Jackson's King Kong
Peter Jackson's King KongPeter Jackson's King KongPeter Jackson's King KongPeter Jackson's King Kong

Relaterade texter

1
Peter Jackson's King Kong

Peter Jackson's King Kong

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Bengt Lemne

Benke åkte ner till franska Rivieran för att titta närmare på Michel Ancels nästa storprojekt...



Loading next content