Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Days Gone

Days Gone

Vi har besökt postapokalyptiska världar så många gånger förr, och nästa år är det dags att göra det igen då Days Gone släpps. Vi har dock tjuvstartat lite...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

När Sony förra året visade upp Days Gone första gången imponerades jag av världen och det stora antalet ilskna zombies - eller Freakers som de heter här - som attackerade. Det såg ut som en mix av The Last of Us och Tomb Raider-rebooten. I år fick vi se ännu mer i samband med E3 som avslöjade hur spelet faktiskt är tänkt att fungera, och nu har jag även fått chansen att sitta ner med ett demo för att gräva djupare in i denna dystopiska tolkning av USA:s Midwest-område.

För tillfället vet vi inte särskilt mycket om vad som har hänt i Days Gone, och varför världen är som den är. Vid en första anblick ser det ut som ett ganska typiskt postapokalyptiskt scenario, där överlevande gör allt de kan för att hålla sig vid liv under de omilda förhållandena. Och som traditionen bjuder betyder det faktum att man överlevt inte att man nödvändigtvis går bra ihop med andra som gjort det, så striderna mot andra människor är en lika självklar del som mot Freakers - och ibland båda delar samtidigt.

Days Gone
Tysta lönnmord är ett bra sätt att få vara ifred från andra fiender.

Demot jag fick se var i grund och botten detsamma som visades under Sonys E3-presskonferens, dock med ett par skillnader för att göra det mer intressant. De ville verkligen visa hur dynamisk spelvärlden är, och därför var det andra väderförhållanden och tidpunkter på dygnet som gällde. Istället för klarblå himmel så snöade det stora flingor och det var kväll istället för dag. Det här förändrar en hel del, som hur många Freakers som kan vara ute och hur mycket lättare det blir för andra människor att spåra mig. Om vädret är uselt kastas förutsättningarna om igen, och chansen finns att pistolskott och liknande dränks i åska.

Om du inte såg demot på E3 så får du här en liten genomgång: En kille som heter Manny har blivit kidnappad och vår protagonist Deacon St. john åker iväg på sin motorcykel för att frita honom. Days Gone har en hel del klassisk överlevnadsmekanik, så om motorcykeln får slut på soppa kommer du inte längre. Hojen kan dessutom gå sönder med samma resultat. Därför krävs en viss försiktighet i vägvalen eftersom hård terräng sliter hårdare. Rick kontra belöning, det gäller att hitta balans.

Days Gone
Vapnen slits, så slösa inte på bra tillhyggen annat än om situationen kräver det.

Kort efter färden når jag fiendens läger, och det är fullt med både folk och fällor. En snabb titt i kikare ger en bra överblick av läget och gör det lättare att planera framfarten. Genom att placera en björnsax i högt gräs kunde jag locka en stackare på vakt att fastna efter att ha kastat en sten mot en skylt i närheten. När saxen nöp åt, blev dock alla närvarande på det klara med att något var i görningen. Koncentrationen riktades naturligtvis omedelbart mot offret vilket gjorde det lättare för mig att smyga runt och planera ett bakhåll. Det går att gömma sig i det höga gräset och sedan smyga sig på fiender för att obemärkt slå ut dem bakifrån.

Det finns olika sätt att slåss på i Days Gone och det finns ett par saker du bör ha i åtanke medan du utöver våld. Det ena är att närstridsvapen har begränsad hållbarhet precis som i exempelvis The Last of Us. Lyckas du komma över ett extra fiffigt tillhygge är det synd att slösa det på enkla fiender. Du har även tillgång till distansvapen såsom krutpåkar och armborst. Sistnämnda är tyst och trevligt, men det är knapert med ammunition och det tar tid att ladda om. Det finns ett system som låter dig tillverka ammunition och annat du behöver för att överleva, men jag fick tyvärr inte se detta så hur det fungerar vet jag inte ännu. Däremot samlar jag kontinuerligt på mig material både i naturen och i fiendelägret, så det ger åtminstone ledtrådar. Motorcykeln har också uppgraderingar och sadelväskorna kan dessutom användas som plats att lagra prylar på som du inte vill bära med dig.

Days GoneDays GoneDays Gone
Visuellt är detta riktigt snyggt.

Days Gone lär vara ett stort spel med flera väldiga ytor att utforska. Det kommer finnas sidouppdrag utöver huvudstoryn och jag förmodar att världen i sig självt också innehåller ett antal hemligheter. Vädret är som sagt dynamiskt och kommer både hjälpa och stjälpa dig och det kan ytterligare förbättras/försämras av tiden på dygnet. Allt detta är sådant som du måste ha i åtanke när du planerar dina tillslag och uppdrag eftersom både Freakers och människor agerar olika beroende på förutsättningar. Jag kan även nämna att det dessutom finns Freakers-djur som rör sig runt om i världen, vilket inte är så vanligt i zombiesammanhang.

Rent grafiskt är spelet redan nu mycket läckert, den öppna spelvärlden är mycket detaljerad och allmänt iögonfallande med tjusigt vatten och vegetation som påverkas av vind. Även vädret är snyggt gjort, vare sig vi snackar regn eller snö. Om bara ambitionerna med överlevnadsbiten och narrativet samverkar på ett bra sätt, finns all anledning att tro att det här kan bli en riktig höjdare när det släpps någon gång nästa år. Tills vidare är det bara att hoppas att vi snart får se mer då detta gav mersmak.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter

Days GoneScore

Days Gone

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Sonys storsatsning handlar om broderlig kärlek, zombies och motorcyklar. Kim har puttrat omkring i ett postapokalyptiskt Oregon i ständig jakt på bensin...

Förhandsboka Days Gone-musiken på vinyl

Förhandsboka Days Gone-musiken på vinyl

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bend Studios zombiefyllda actionäventyr Days Gone sällar sig till skaran av spel. vars musik nu ges ut på vinyl. Bend Studio samarbetar med Masterwork och Mondo där...



Loading next content