Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
God of War

God of War

När det inte finns några gudar kvar att slakta i antikens Grekland, måste världens argaste man ta nya tag inom den nordiska mytologin istället...


Det har gått några år sedan Kratos tog sin hämnd genom att fullständigt förinta allt och alla som någonsin omnämnts inom grekisk myt. Men vi som inte kan få nog av hans mordiska eskapader har fler blodbad att se fram emot, för det finns ju fler mytologier där ute som bara väntar på att Spartas spöke ska komma och erövra dem. Tidigt nästa år beger sig den evigt bleke, muskulösa krigsherren ut på nya äventyr, och denna gång är det den nordiska mytologin som står på tur. Det innebär farliga frostjättar i snötäckta berg och enorma vargar som lurar i skogsbryn. Det betyder även att gudar som Oden, Loke och alla deras vänner, befinner sig högst upp på Kratos dödslista. Bäst att försäkra den där hammaren, Tor.

Detta sprillans nya God of War blir inte någon regelrätt reboot. Visst, det kommer bli en frisk start för serien och dess antihjälte, men alla hemskheter som vi begick i tidigare spel har fortfarande skett. I den senaste trailern för spelet kan vi se hur Kratos stirrade på en vas från Grekland, vars motiv visar hur han själv står på en hög med blodiga lik. Nu försöker han lägga allt det där bakom sig. Det är en pånyttfödd Kratos vi kommer få lära känna nästa år - en Kratos med ett manligt vikingaskägg, och den här gången är det Christopher Judge från Stargate SG-1 som gör rösten till spartanen.

Efter att ha bosastt sig i Norden har Kratos till och med fått sig en son vid namn Atreus. Vi vet vad ni tänker: den gamla greken kommer knappast vinna några Årets pappa-priser framöver, men denna far-och-son-duo har endast varandra att förlita sig på i ett förrädiskt och fruset landskap. Kratos är en främling i denna värld, och hans enda tanke är att skydda sig själv och sitt barn från alla monster som lever där. Samtidigt försöker han se till att äpplet faller så långt från trädet som möjligt. Det är en berättelse om frälsning och gottgörelse om vi ska tro spelets regissör Cory Barlog. Han menar att Kratos kommer lära sin son att vara en gud, medan Atreus lär sin far hur man blir människa igen.

God of War

Atreus är fortfarande ett barn, och inte kapabel att överleva i den hårda vildmarken själv. Han har aldrig dödat förr, och inte heller jagat för mat - och pappa Kratos tror att det gör honom svag. När spelet utannonserades för ett år sedan fick vi se hur sonen siktade sin pilbåge mot ett rådjur, men pilen missade sitt mål. Kratos svarade med att skrika åt pojken, och tog bågen från honom, innan han insåg att han överreagerat. Atreus kommer dock lära sig från sin far, och utvecklas under spelets gång för att kunna hjälpa Kratos i flera olika situationer. Relationen mellan dem utgör storyns grund, och kommer även påverka allt vi som spelare gör. Det är svårt att inte dra paralleller mellan spartanen och hans son, och Joel och Ellies relation i Naughty Dogs postapokalystiska actionäventyr The Last of Us.

Det kommer till och med finnas en knapp på handkontrollen tillägnad just Atreus, med kontextkänslig funktion. Pojken kommer kunna dra i spakar, flytta föremål, klättra på klippor samt hjälpa till med pussel. Hans huvudsakliga syfte är dock inom strid, där han kommer kunna hjälpa sin hetsiga farsgubbe massakrera allt som står i deras väg. Först var vi lite oroliga över att eventuellt behöva sitta barnvakt åt Atreus i de intensiva actionsekvenserna, men Barlog försäkrar oss om att pojken inte kommer vara i vägen rent gameplay-mässigt. Han kommer kunna ta hand om sig själv och undvika skada genom att hålla sig undan.

God of WarGod of War

Och på tal om strid så såg spelets våldsamma hack & slash-gameplay verkligen spektakulärt ut i den demonstration vi fick se under årets E3-mässan tidigare denna sommar. Kratos må ha några år på nacken nu, och han kanske är lite segare än sist, men han är fortfarande en krigare av rang. Och han är fortfarande väldigt, väldigt arg. De trogna Blades of Chaos-svärden lämnade han dock kvar i Grekland, så denna gång förlitar han sig istället på en yxa med ett magiskt, blått sken, och bumerang-liknande egenskaper. Det ser ut att finnas en riktig tyngd i striderna när Kratos svingar sin yxa mot sina fiender. Han skär upp och halshugger dem på löpande band, och vid ett tillfälle kastar han iväg yxan rätt in i ansikten på någon stackars stolle. Kratos fortsätter dock slåss, denna gång med sina bara knytnävar. Först en rak vänster, sedan rejäl en högerkrok, och därefter greppar han tag om en av motståndarna och bryter nacken på denna. Samtidigt skyddar spartanen sig själv med en sköld som fästs på hans vänsterarm.

Helt plötsligt - i mitten av en komboattack - kommer den magiska yxan tillbaka till Kratos, som greppar tag om den och använder den för att lemlästa sin fiende. Han inleder sedan en våldsam avrättning, och när striden är över kan vi se honom skrika som en galning med blodtäckt ansikte. Det ser oerhört brutalt och våldsamt ut - men samtidigt väldigt roligt ut. Den här typen av galenskaper är inte något nytt för serien, men det känns som att våldet är lite mer rättfärdigat denna gång, eftersom Kratos inte bara kämpar för att han är arg längre. Han kämpar för sin och sin sons överlevnad - och det är något vi kan stötta.

God of War

Men gedigen karaktärsutveckling är inte den enda stora förändringen i God of War-formeln. Medan spartanens tidigare äventyr följt väldigt linjära vägar, och inte ens haft stöd för manuell kamerakontroll, väntar en omfattande spelvärld med gott om utforskningsmöjligheter i nästa års God of War. Sidovägar kommer leda oss till frusna fält, vackra fjordar och tjocka träsk fyllda med samlarföremål och förnödenheter som kan användas vid crafting. Spelvärlden kommer dessutom vara fylld med mytologiska bestar som jättevargar, odöda vålnader, drakar och kolossala troll. Årets E3-trailer avslutades dessutom med att Jörmungandr dök upp, den så kallade midgårdsormen som enligt myt var så stor att han kunde omringa jordklotet med sin kropp. Vi ser fram emot att bekanta oss med honom lite närmre.

Framtiden ser med andra ord väldigt ljus ut för den blodtörstiga spartanen. Många av oss här på Gamereactor-redaktionen tappade hakan när spelet först utannonserades för ett år sedan, och vi tappade hakorna på nytt i år när den nya trailern visades upp på årets E3-mässa. Vi har alltid gillat den här serien tack vare dess mytologi, men efter sex spel har gameplayet börjat kännas lite långrandigt. Och ärligt talat nu, Kratos har väl alltid varit ganska endimensionell i sitt psykopatiska hat? Vi har känt en rejäl God of War-utmattning på senaste - men det här nya äventyret kan komma att ändra på det, tack vare ett spännande upplägg, ett vackert, nordiskt landskap, brutalläcker action och hundratals nya monster att slakta. Så börja slipa yxan och sluta raka dig redan nu - för tidigt nästa år ska vi alla ut på gudajakt med Kratos & Son.