Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Biomutant

Biomutant

Några veckor innan dess utannonsering på Gamescom besökte vi den svenska utvecklaren Experiment 101 för att titta närmare på deras första spel, Biomutant...

Biomutant, som när man ser det i rörelse är långt ifrån vad man hade förväntat sig från en studio med ynka fjorton anställda, är ett actionrollspel försatt i en öppen värld med djupa spelsystem som agerar stöttepelare åt en spelstruktur som är närmare The Legend of Zelda: Breath of the Wild än det mer linjära Horizon: Zero Dawn.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Studion grundades av Avalanche Studios gamle art director Stefan Ljungqvist och ett par andra Avalanche-veteraner med uppbackning av Goodbye Kansas - en studio som arbetar med specialeffekter för filmer såväl som animerade trailers och grafiska tillgångar till spel. Du hade blivit förlåten om du trott att spel som Just Cause och Mad Max hade fungerat som grund för Biomutant men även om det sannerligen har gjorts en hel del designbeslut baserat på den erfarenheten så är detta ett väldigt annorlunda spel.

"Biomutant är en postapokalyptisk kung fu-fabel," säger Ljungqvist när jag bad honom att beskriva spelet. "Med det menar jag att du spelar som ett djur. Om du verkligen vill ha en 'elevator pitch' så är det Kung Fu Panda med en hint av Mad Max i det, men det är inte brunt eller dystopiskt på samma sätt. Det är mer som Zelda på sätt och vis men spelet ser semi-realistiskt ut och handlar mer om spelarfrihet och valmöjlighet än att berätta en linjär berättelse."

Biomutant
Världen i Biomutant är färggrann, trots dess postapokalyptiska bakgrund.

Faktum är att den första prototypen var ett actionrollspel sett från ett fågelperspektiv, men tjugofyra timmar innan de skulle flyga ut för ett möte med Sony om spelet bestämde sig de tre personerna som utgjorde studion vid den tidpunkten att vända på perspektivet och det visade sig bli en viktig ändring för ett spel som, bortsett från skådeplatsen och temat, har väldigt lite gemensamt med den originalprototypen.

Jag fick sätta mig ner och tillbringa lite kvalitetstid med Gamescom-demon, som i princip består av en smått ändrad början av spelet och varar i trettio minuter. Vi börjar med karaktärseditorn där du får skräddarsy utseendet och attributen för din mutantpirattvättbjörn (eller vad det nu än är vi spelar som). Enkelt uttryckt kommer en längre, bredare karaktär betyda långsammare rörelser men starkare attacker medan motsatsen gäller för en magrare variant. Du kan också anpassa pälsen, huggtänderna och andra attribut men exakt hur detta kommer påverka din karaktärs stats har inte beslutats. Kanske kommer det göra skillnad eller kanske inte. Jag bestämde mig för att köra på någon sorts mellanting, med lite extra slittålighet men utan att bli alltför klumpig.

BiomutantBiomutant
Det finns en rad olika fordon att köra i spelet, vissa konstigare än andra.

Trots att min karaktär inte var extremt snabb kändes striderna kvicka då jag väjde undan närstridsattacker, avfyrade mina pistoler på avstånd och avlossade olika combos på nära håll. Du kan hoppa, svinga svärd och skjuta, varav skjutandet är halvautomatiskt i avseendet att du kommer träffa fiender så länge du är vänd åt rätt håll. Det är mer ett rollspel än actionspel i den bemärkelsen.

Du kommer kunna göra några rätt flashiga moves, jonglera med fienderna och använda olika mutationkrafter för att paralysera dem medan du hugger ner deras livmätare bit för bit. I min demo fick jag en lite kraftigare karaktär än avsett och låste upp nya mutationer snabbare än du kommer göra i fullspelet när det släpps, vilket görs genom att samla resurser och välja dem genom ett färdighetsträd. Det är lätt att se hur större samlingar av fiender med deras egna mutationer kan bli något av en utmaning senare i spelet. Överlag känns striderna snabba, följsamma och lättillgängliga.

Biomutant
Biomutant är riktigt ambitiöst, särskilt med tanke på hur liten studion som skapar det är.

Några av de förmågor jag fick testa inkluderade att skicka en svärm av flygande kryp för att förvirra en fiende, använda telekinesi för att hiva föremål mot fiender, frambesvärja svampar som fungerar som trampoliner och skjuta blixtar från fingertopparna i bästa Palpatine-anda. Utöver mutationerna kommer du kunna utrusta din karaktär med "cyborg-förstärkningar" som cybernetiska vingar eller en jetpack, för att nämna ett par.

Demon introducerade mig även till det ying och yang-doftande karmasystemet som påminner om vad du kanske är bekant med från Star Wars: Knights of the Old Republic eller Mass Effect. Detta system kommer att spela en roll i dina interaktioner med olika fraktioner såväl som påverka hur ditt slut urartar sig. I demon var detta representerat genom en handfull olika stigar jag valde i början av spelet men när det släpps kommer det kretsa kring dina interaktioner med karaktärer, dina val och hur du hanterar de situationer du befinner dig i.

Berättelsen i Biomutant handlar om en miljökatastrof och en värld där folket är indelade i olika fraktioner (sex stycken, för att vara exakt). Det är spelarens uppgift att försöka läka världen, eller snarare "the Tree of Life" som kastar sin enorma skugga från mitten av kartan. Men du kan också välja att inte hela det, om det är stigen som du vill vandra på. I slutet av varje rot finns det ett monster gnagandes och spelaren behöver besegra dessa för att låta trädet läka.

Det finns också olja som behöver rensas bort och fraktionerna måste tas om hand. Tanken är att tre av dessa kommer börja på ying-sidan av karmasystemet medan de övriga tre landar på yang-sidan. Dina interaktioner med dessa kan ändra detta men i grund och botten kommer du få valet att välja en fraktion och leda dem i ett försök att erövra resten, förena dem alla eller kanske utplåna allihop. Den tredje aspekten som kommer påverka ditt slut är en vargliknande varelse, den enda köttätaren i världen, som du möter under särskilda delar av äventyret. Hans roll, och slutligen din egen i världen, är avgörande för handlingen.

BiomutantBiomutant
Spelet är tänkt att släppas under nästa år. Förhoppningsvis kan Experiment 101 infria löftena.

På tal om handlingen; du kommer inte riktigt följa en förutbestämd stig. Istället kommer berättelsen upplevas genom dina möten med olika karaktärer. Jag fick träffa på några av dem under min tid med spelet och detta händer i bunkrar. Dels har vi Gizmo Greasemonkey som kan konstruera mechs som låter dig äntra det kontaminerade området ("the dead zone") i världen. Du kan även utforska denna plats med, säg, en gasmask, men med en mech kan du stanna längre. Sedan har vi Biomutants motsvarighet till James Bonds Q, Wiz, och han kommer utrusta dig med några unika grunkor som en mekanisk hand som du kan rida på. Den kan även dela ut en sjuhelvetes redig smäll med pekfingret och ser allmänt galen ut. Du kommer även möta en karaktär som kommer förse dig med ett luftskepp och det finns andra figurer som har hand om båtar och vattenskotrar.

Experiment 101 grundades för några år sedan och Biomutant har varit under full utveckling iett år och några månader med en release planerad för 2018. På många sätt är Biomutant det logiska spelet för Stefan Ljungqvist att göra, som innan han blev spelutvecklare ägnade många år till att producera papper-och-penna-rollspel som Mutant Chronicles. Öppen värld, rollspel, mutationer... Nämnde jag att han har en lång bakgrund inom kung fu?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Så hur kommer det sig att ett team som består av bara fjorton personer, några av dem veteraner av massiva produktioner som Just Cause och Mad Max, andra färska från universitetet, kan skapa ett sådant ambitiöst spel? Det är en bra fråga, men en del av svaret är systemet som spawnar fiender. En annan del kan vara valet att köra med en etablerad spelmotor som Unreal Engine 4. Spelvärlden är en annan faktor. Det är inte den största du sett, istället är det har det klyftigt designats så att vissa områden bara kan nås om du interagerar med särskilda karaktärer - så det finns nästan element av Metroidvania-design. Om du frågar Experiment 101 själv skulle de förmodligen peka ut bristen på hierarkier och producenter. De är helt enkelt mer fokuserade på att göra spelet än att möta milstolpar och krav utsatta av knepiga utgivare och kostymnissar.

Jag är imponerad över vad jag fick uppleva av Biomutant även om jag bara fick se en glimt av friheten vi kommer få njuta av i fullspelet, då jag i princip spelade fram tills punkten då världen verkligen öppnar upp sig. Löftet om roliga fordon, mechs och mutationer tillsammans med karmasystemet och de djupa crafting- och loot-systemen skvallrar om att det finns mycket att vara uppspelt över här. Och vem skulle inte vilja spela som en sorts muterad pirattvättbjörn vars äventyr lika gärna kan sluta med dig som kung och ensam överlevare i en dödsdömd värld som att du förenar folket och räddar dem från katastrof?

Biomutant
Biomutant
Biomutant
Biomutant

Relaterade texter

Biomutant-utvecklingen är i slutfasen

Biomutant-utvecklingen är i slutfasen

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det har en längre tid varit tyst om hypade Biomutant, som tycks erbjuda ljuvligt designade karaktärer, hårdkokt action, rollspelstrivsel och en hel del kampsport. Ofta...

Rykte: Biomutant kommer även till Switch

Rykte: Biomutant kommer även till Switch

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Biomutant utannonserades förra året och många gillade dess till synes unika omgivningar och originella rollspelspremiss. Tyvärr blev det dock försenat och nu vet vi inte...



Loading next content