Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Warhammer: Vermintide 2

Vi har spelat Warhammer: Vermintide 2

Gamereactor fick som ensam publikation chansen att spela Warhammer: Vermintide 2, det här är världens första förhandstitt...


För drygt en vecka sedan besökte jag Fatshark Games i Stockholm för att prata om det nyligen utannonserade Warhammer: Vermintide 2. Kort därpå visade studion upp en spelbar version under en livesändning. Bara ett par dagar efter det fann jag mig själv i deras lokaler på Södermalm igen för att få spela en jättetidig version av spelet - först i Sverige. För att sammanfatta; spelet kändes bra, riktigt bra.

Om du är ett inbitet Vermintide-fan sedan innan tänker jag (något nonchalant) förutsätta att du såg livesändningen, läste vår intervju och har deltagit i diskussionerna på spelets forum redan. Är du däremot inte helt säker på vad det är för typ av spel men du tycker ändå att det låter fett ska jag kortfattat berätta vad det är jag pratar om här egentligen.

Warhammer: End Times - Vermintide är ett spel sett ur förstapersonsvinkel där nästan all fokus ligger på att kött spelets fiender (råttfolket "Skaven") med svärd, yxor, knivar och andra påkar. Helst av allt ska du göra det tillsammans med tre högljudda kamrater. Strukturellt är det lite som en mix mellan Diablo och Left 4 Dead där loot blandas med svinröjigt samarbete, blod och lite panik. Det är riktigt roligt men framförallt beroendeframkallande på ett sätt som få andra spel lyckas med.

Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2

Hur gör man då en uppföljare, där saker och ting som älskas av spelare världen över är intakta men ändå känns nya och fräscha? Det är givetvis en enorm utmaning och en fråga som jag definitivt inte har svaret på. Däremot kan vi åtminstone kika på vad som är nytt i Warhammer: Vermintide 2. Förutom de utlovade sakerna som ett uppfräschat lootsystem och någonting som kallas för "heroic deeds" (varken eller fanns med i demoversioner som jag spelade) finns ett helt nytt karriärsystem för spelets fem karaktärer. Jag börjar med att spela som Markus Kruber, en stoltserande riddare klädd i skinande rustning och en hammare så tung att inte ens bodybuilder Jonas Mäki skulle kunna lyfta den. I versionen jag spelar har Kruber utrustats med två förmågor, den passiva "Sigmar's Blessing" som hjälper till att återfå liv och den aktiva förmågan "Valiant Charge" som gör att jag slängs fram mot fiender i hög fart och förhoppningsvis gör livet kort för några av dem samtidigt.

Jag startar spelet i en härlig liten skog, solljuset letar sig igenom trädkronorna och naturen sprudlar av liv. En sekund senare kommer jag ihåg varför jag är där jag är och börjar röra mig framåt. Warhammer: Vermintide 2 känns bekant, den där helgrymma Warhammer-designen är intakt, nunorna på mina allierade, tyngden i rörelserna - allt det där. Jag vandrar ned för en liten backe och stöter på någonting som inte alls känns bekant, den nya fiendetypen "Chaos". Nu får jag panik, jag börjar veva hammaren över huvudet och skriker inombords (det jobbar ju folk i huset så jag vågar inte vråla på riktigt). Det stora köttiga åbäket till monster jag står och slår på står stadigt, det är en enorm skillnad från "Skaven"-fienderna från förra spelet. Det är inte bara den visuella skillnaden som är slående utan sättet mina attacker träffar och känslan är helt annorlunda - och det är mycket välkommet. Kruber känns kraftig och den aktiva förmågan som jag nämnde ovan är underhållande att använda på stora fiendehorder.

Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2
Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2
Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2
Warhammer: Vermintide 2
Warhammer: Vermintide 2
Warhammer: Vermintide 2