LIVE

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annonsera
logo hd live | Arise: A Simple Story
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Halo 4

Halo 4

Bungie har lämnat Halo bakom sig och lämnat rum för ett skräddarsytt drömteam kallat 343 Industries. En ny era tar snart sin början, och vi berättar allt du behöver veta om Master Chiefs återkomst...

Master Chief och Cortana tittar ut över ett öppet landskap. När Halo 4 utannonserades för ett år sedan kunde vi se hur deras skepp närmade sig en främmande himlakropp. Idag vet vi att det handlade om Forerunner-planeten Requiem, och när Microsofts presskonferens drar igång under E3 2012 kan vi se att den dynamiska duon tagit sig ner på planeten oskadda. På utsidan skrämmer Requiem livet ur oss, med enorma metallkäkar som suger åt sig och slukar allting i närheten. Insidan är dock vacker och majestätisk, och när jag ser dess bergskedjor, den blåa himlen och all grönska får jag samma känsla som jag fick när jag för första gången satte fot på Bungies ringvärld för 10 år sedan.

Halo 4
Den nya designen på Master Chiefs rustning får honom att se mer ut som en actionhjälte än en anonym soldat.

Men plötsligt avbryts friden när en människoskepp bryter sig genom molnen och kraschlandar i närheten. Vad gör UNSC här? Har de kommit för att rädda oss? Uppdraget blir självklart att undersöka saken, och med det börjar spartanen ta sig fram genom en tät och förrädisk djungel. Efter en stund uppenbarar sig en mindre covenantpatrull, men innan Chief hunnit reagera har hans fiender upplösts i explosioner av gula gnistor. Spartanen är inte ensam - någonting okänt väntar honom i djungeln.

Halo 4Halo 4

Detta nya hot, som snart visar sig vara en syntetisk utomjordingsras kallad Promethean, använder sig av manövrar vi aldrig tidigare skådat i ett Halo-spel. Promethean Knights är stora, Transformers-doftande mördarmaskiner med förmågan att teleportera sig fram till spelaren och slå ner hela skölden med ett enda slag, och när de får hjälp av en flygande Watcher blir de ännu dödligare. Watchers sätter nämligen upp en sköld runt närmsta promethean, och de kan även stoppa spelarens granater i luften och kasta tillbaka dem. Då gäller det att skjuta sönder granaten medan den fortfarande är i närheten av fienderna. Dessa fiender kräver ett nytt tänk från spelaren, och det har i sin tur gett ett bekanta speluniversum ny mystisk.

Halo 4
Promethean-soldaterna är egentligen försvarsmekanismer, som Forerunner-rasen har programmerat för att skydda Requiem från inträktare.

Andra mekaniska motståndare som visades upp var små robothundar som attackerar i flock och skjuter laserstrålar ur mungiporna, och till sist ett enormt metallklot av ond, bråd död. Promethean-rasen har även resulterat i ett antal nya vapen, bland annat en utomjordisk hagelbössa vars skott studsar på väggar. Med det sagt så kommer självklart älskade favorit så som Battle Rifle, magnumen och raketkastaren att dyka upp i nya skepnader. Även många bekanta fordon och Armor Abilities återvänder i Halo 4.

Halo 4Halo 4

Som tur var har Master Chief även en viss artificiell intelligens att förlita sig på - Cortana. Frågan är bara hur länge han kommer kunna lita på henne, då hon i Halo 4 är hela åtta år gammal. Och det är en ålder som de mer insatta förstår inte bådar gott inför framtiden. En artificiell intelligens lever nämligen endast i sju år - sen blir de tokiga och måste stängas av för att inte utsätta människor för fara. Vad Cortanas slutgiltiga öde blir i den nya trilogin återstår att se, men visst ser hon riktigt förbannad ut i den nya trailern?

Halo 4
Både Jen Taylor (som gör rösten till Cortana) och Steve Downes (som gör rösten till Master Chief) är tillbaka. Den här gången kommer duon att konversera mer än någonsin tidigare under gameplay, och deras relation är en av de absolut viktigaste punkterna i Halo 4.

Rymdkryssaren som våra hjältar är på väg mot, UNSC Infinity, kommer även att spela en essentiell roll i multiplayer-komponenten, som består av både War Games och det helt nya Spartan Ops. War Games är spelets tävlingsinriktade flerspelardel, där alla Spartan-IV-soldater tränar mot och med varandra i skeppets högteknologiska träningssimulator.

Spartan Ops å andra sidan är ett samarbetsläge för fyra spelare, där man beger sig till helt nya världar för att bekämpa både covenanten och promethean. Det kan handla om att besegra alla fiender på kartan, ta över någon strategiskt punkt eller försvara någonting från motståndarna. Nya Spartan Ops-uppdrag kommer att göras tillgängliga varje vecka, tillsammans med mellansekvenser som för handlingen vidare. Det är nämligen en separat kampanj vi snackar om här, en med story och riktiga karaktärer.

Halo 4
Handlingen i Spartan Ops tar vid där kampanjen i Halo 4 slutar, och det är upp till din alldeles egna Spartan att rädda galaxen. Självklart kommer det gå att spela igenom Master Chiefs egna äventyr med tre kompis också, för den som föredrar sådant samarbete.

Oavsett vilket spelläge man föredrar att spela kommer man stiga bland rangerna och låsa upp nya förmågor, rustningar och vapen. Precis som i Halo: Reach kan man välja bland så kallade Loadouts, och där man väljer gevär, supportvapen, granattyp och Armor Ability. Den här gången skapar man dock en helt egen Loadout som man kan ta med sig genom alla matcher, istället för att välja från en lista med förutbestämda kombinationer.

Det leder oss till en av spelets stora nyheter, nämligen de passiva förmågorna. Varje spelare får välja en taktisk uppgradering och en supportuppgradering, som kan användas för att finjustera en perfekt Loadout ytterligare. Den taktiska uppgraderingen kan bland annat tillåta spelaren att börja med två större vapen, eller göra det möjligt att plocka upp döda fienders granater. Eller vad sägs om en Armor Ability som laddas upp snabbare? Supportuppgraderingarna är något lättsammare. De kan till exempel ge spelaren vapen en större ammunitionskapacitet, eller uppgradera radarn så att den även fungerar när man använder snipergevärets zoomfunktion.

Halo 4
Spelets nya Armor Abilities låter dig bland annat bära runt på en extra sköld och se genom väggar. Gamla klassiker så som Hologram, Active Camo och Jetpack återvänder såklart också.

Här finns även ett nytt matchmaking-system, som låter en hoppa in i pågående matcher. Detta kommer inte bara lösa problemet med folk som hoppar ut ur en match för tidigt och förstör för andra, hela processen kommer att vara mycket snabbare också. Och snabbt verkar vara ett ord 343 Industries gillar, för exakt allting i Halo 4 är snabbare än vad det varit tidigare. Sprint är nu en permanent förmåga som alla kan använda, och både sköldar och vapen laddas snabbare den här gången.

Till sist har alla spelaren en egen mätare på skärmen som fylls i ju fler poäng de kammar hem under matchens gång. När mätaren är helt ifylld kan man med styrkorset välja mellan ett supportföremål, ett kraftfullare vapen eller en ny Armor Ability, som sedan skickas direkt till spelaren. För att balansera detta så kommer mätaren att fyllas i snabbare för de som gör sämre ifrån sig.

Halo 4

Tycker du att allt detta låter alldeles fruktansvärt? Då kanske de klassiska spellistorna är något för dig, som alltså går tillbaka till seriens rötter och låter dig spela utan Loadouts och passiva förmågor. Vi på redaktionen är däremot väldigt förväntansfulla på dessa nyheter. Vi slås av hur mycket nytt som finns här, hur uppdaterad formeln verkar vara, men vi slås samtidigt av hur pass Halo allting ändå känns. Denna balans lär vara oerhört svår att bemästra, men det känns som att drömteamet 343 Industries är på väg att lyckas.

I vår förra förhandstitt fanns det fortfarande väldigt många frågetecken, vilket gjorde det svårt att förutspå den slutgiltiga produktens kvalité. Man kunde endast hoppas och tro, men idag känns det desto tryggare. Med Cortanas oundvikliga ursinne, en helt ny värld av mystisk att utforska och spännande multiplayer lär Master Chiefs återkomst bli en storslagen sådan. Väntan är snart över, och vi är redo. Är du?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Halo 4Halo 4Halo 4
Halo 4Halo 4Halo 4

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter

Halo 4Score

Halo 4

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

Fem års väntan är äntligen över. Ny spelutvecklare, ny trilogi. Halo 4 är här, och Gamereactor har givetvis delat ut betyg...



Loading next content