Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Sea of Thieves

Sea of Thieves

Vi hälsade på hos Rare för att ta reda på vad den fullständiga versionen av Sea of Thieves erbjuder utöver det vi såg i betan...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Dundrande smällar hörs inifrån dimman av krutrök medan kanonkulor skjuts fram och tillbaka i en dödlig duell. De två inblandande piratskeppens stenhårda kamp kan egentligen inte sluta väl för någon part, men den segrande sidans schweizerost till skuta håller sig iallafall stadigt flytande och dess pirater väller ombord hos förlorarna för att lägga rabarber på de kistor som ruvar under däck. Men så lätt tänker besättningen på det sjunkande skeppet inte ge upp. Om de inte får skatterna ska ingen ha dem heller och en vild strid utbryter med sablar och flintlåspistoler i en envig av det slaget som skapar legender.

Ända sedan vi spelade det första gången har det för oss stått klart att Sea of Thieves inte är något vanligt spel, utan bryter ny mark. Här får vi en öppen spelvärld där Rare gett oss verktygen för att skapa vår egen historia och uppleva episka äventyr vi sedan kan prata om med en grogg i näven på Rares sjörövarvärdshus. När vi nyligen besökte Rare för att spela sade design director Mike Chapman:

"Vi ger dem en värld och verktygen de behöver, sedan är det upp till dem hur de väljer att ta sig an allt och interagera med andra, vilket betyder att Sea of Thieves kommer vara olika varje gång man spelar det."

Sea of Thieves
Att hitta skatter tillsammans med vänner genom att lösa svåra gåtor, nedkämpa andra pirater och frakta dem helskinnat är stommen i Sea of Thieves.

Med tanke på att premiären bara är en dryg månad bort är vi såklart nyfikna på hur det färdiga spelet kommer se ut, och därför var det mer stort intresse jag tog en närmare titt på denna charmerande sjörövarsimulator för att se vad som hänt sedan jag sist spelade det. Och det är mycket som lagts till, men lyckligtvis är mycket sig likt också. Som det ofattbart vackra havet och hur det beter sig, till exempel. Om det verkligen är sant vet vi inte, men det har funnits rapporter om spelare som sagt sig uppleva sjösjuka av att spela, vilket säger något. Exekutiva producenten Joe Neate kommenterade detta:

"Det är en otrolig prestation, vi har verkligen lagt ner mycket tid och arbete på det eftersom du kommer vara till sjöss ofta i det här spelet och då måste det se bra ut."

Men det mäktiga vågskvalpet är inte det enda som ger Sea of Thieves en distinkt look. Hela världen är nämligen designad på ett tecknat vis som Neate beskriver som "tidlöst och en bedrift av art director Ryan Stevenson som försökt skapa ett spel som "inte åldras och inte är beroende av den senaste teknologin" för att se bra ut. Helt enkelt ett försök att återskapa den där typiska Rare-charmen vi lärt oss älska genom decennierna samt ge det personlighet istället för att satsa allt på tekniska detaljer.

Sea of ThievesSea of Thieves
Havet erbjuder massor av hemligheter, både över och under ytan.

En sak väldigt många Sea of Thieves-spelare som provade betan härom veckan velat veta är hur mycket det finns att göra i det. För att spelarna ska vilja skapa sina egna äventyr så måste det såklart finnas saker att uppnå. Rare hoppas att en riktigt legendarisk pirat ska kunna vara detta. Hur utvecklingen kommer att fungera vet vi redan, men nu fick jag chansen att faktiskt ta del av några belöningar som väntar de som lyckats bli sjörövarlegendarer. Chapman förklarar tankegångarna hos Rare:

"Pirate Hidout är något som finns gömt i spelvärlden, och dit är bara Pirate Legends välkomna. Vi ville skapa något som är mer än bara en statussymbol, så att det inte bara ska vara ett coolt klädesplagg eller en titel man får för sitt arbete. Nu är det istället en riktig belöning för ditt hårda arbete som sjörövare."

Detta exklusiva område fungerar som ett första delmål i spelet och tanken är såklart att det ska hända ännu mer senare i spelet efter att det hunnit vara ute då Pirate Hideout blir den nya språngbrädan. Här kommer du även få tillgång till Legendary Quests och för de som vill finns också unika föremål som vanliga dödliga inte kan få tag på. Dessutom får alla i detta område en legendarisk båt att nyttja istället för den vanliga.

Sea of ThievesSea of Thieves
Att se piratflagg i horisonten är snabbt lika med livsfara.

Intressant nog kommer din utveckling i Sea of Thieves inte påverka dina möjligheter att spela med andra. Även de som kan titulera sig legender kommer kunna spela med nybörjare och dela på bytet. Genom att samarbeta med någon av tre fraktioner - Gold Hoarders, Merchant Guild eller Order of Chaos - kommer du förbättra ditt rykte hos dem och ge dig möjlighet att få bättre kontrakt. Däremot ändras inte den skada du gör eller liknande utan villkoren är desamma. Chapman berättar hur de tänkt:

"Vi gjorde tidigt i projektet valet att inte lägga några barriärer som hindrar spelarna från att äventyra med sina vänner. Du kan alltså ha spelat i hundratals timmar och ändå kunna ha roligt tillsammans med en polare som just skaffat det. Sea of Thieves handlar helt enkelt inte om att jaga statistik, utan om att ha meningsfulla äventyr som är olika varje gång och få uppleva dessa med kamrater."</em>

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Rare har ambitionen att bygga ett spel alla kan avnjuta där ingen ska vara exkluderad. Att få alla att känna sig välkomna märks inte minst i spelets crossplay-funktionalitet, där det ges massor med inställningsmöjligheter till PC för att det ska funka väl på alla datorer samt just level-systemet som ser till att det aldrig bildas hierarkier som stänger spelare ute från varandra. Sea of Thieves blir första spelet som ingår i Microsofts nya satsning på Xbox Game Pass (där även nya spel ingår från dag ett) och för Rare ska det såklart bli intressant att få se hur det påverkar communityt. Ted Timmins leder utvecklingen av Sea of Thieves till PC och berättar att han ser Game Pass som en fördel:

"Som utvecklare vill du bara ha så många spelare som möjligt, och det hjälps upp av crossplay och Xbox Game Pass."

Just Crossplay har dock varit källa till en del oro från spelare tidigare eftersom mus/tangentbord och handkontroll ju inte fungerar på samma sätt och ger olika fördelar och styrkor. Timmins är lyckligtvis positiv kring hur spelet balanserats, mycket tack vare den unika spelmekaniken. Tanken är att du ska kunna spela detta rättvist vare sig du sitter på en Xbox One X eller en gammal laptop som kör i 540p.

Sea of ThievesSea of Thieves
Det gäller att alla gör sin grej likt ett väloljat maskineri. Vilket är lättare sagt än gjort, det blir snabbt stressigt som i Overcooked.

Även större, mer publikfriande händelser kommer såklart vara en del av Rares piratsimulator och vi vet sedan tidigare att Kraken har läckt, och därefter officiellt bekräftats i en kort trailer där vi fick se förödelsen som denna best kan åsamka ett gäng muntra sjöbusar. Sedan finns Skulls Forts där ruskprickar förskansat sig bland extra fina skatter och rikedomar. Dessa hittar du genom lysande dödskallemoln. men tyvärr (?) är det ju inte bara du och ditt gäng som ser detta, utan även andra som finns i närheten. Räkna med att alla vill ha en del av godbitarna, och att det kan komma att handla om både samarbete och sabotage. Neate beskriver detta som "Rädda menige Ryan, men med pirater". Han fortsätter:

"Vad vi gillar med dessa är det är en framträdande grej i spelvärlden som driver fram intressanta beteenden från spelarna. Det i sin tur leder till lika intressanta äventyr, vilket i slutändan är målet för oss."

Rare har beslutat sig för att frångå normen i hur karaktärer skapas och därigenom gjort sig av med verktygen för att snickra egna avatarer. Istället får spelarna en generator som har ett oändligt (jo, Rare sade faktiskt så) antal alternativ och kombinationer. Utvecklarna hoppas att det ska få spelarna att våga köra med andra typer av personer istället för de mer traditionella småtråkiga skapelserna och samtidigt experimentera med faktiskt rollspelande. Neate säger:

"Vi försöker göra något lite annorlunda, vi vill ha en uppsjö av karaktärer i världen och vi vill att du ska möta många färgstarka personer längs resan."

Sea of Thieves
Grafiken är helt enastående, i synnerhet till Xbox One X.

Rare har såklart hört kritiken som varit kring loot-boxar och liknande. Neate förklarar att Rare "inte har några planer på att ta betalt för uppdateringarna som släpps som DLC" eftersom de inte vill separera spelarna mellan de som har och inte har. Däremot kan mindre föremål man kan köpa som exempelvis husdjur lanseras senare. Han utvecklar resonemanget:

"Sakerna vi vill lägga till ska vara frivilliga, alltså inget som någonsin påverkar styrka eller din utveckling. Du vet alltid vad du kommer att få, så det betyder att det inte blir några loot-boxar. Det vi vill att de ska lägga till är sådant som bidrar till att göra Sea of Thieves så roligt och speciellt."

Sea of Thieves
Skattkartor och märkliga ledtrådar. Det blir snabbt svårare och svårare.

Framtiden ser ljus ut för Sea of Thieves, det är uppenbart att Rare är måna om att bevara sitt ursprung när de nu gör sina drömmars spel, en piratsimulator i en öppen spelvärld. Den vilda jakten på skatter i betan tycks ha varit uppskattad att döma utifrån våra läsare att döma, och att spelet låg etta bland de mest streamade titlarna till Twitch vittnar om ett stort intresse. Den stängda betan nådde dessutom 332 052 spelare, vilket är väldigt bra med tanke på att förhandsbokning krävdes för de flesta för att få vara med. Potentialen finns där och när man kombinerar den improvisatoriska naturen i spelet med en spelbarhet som uppmuntrar alla att verkligen sköta sina roller i besättningen så får man en uppslukande och mycket fängslande upplevelse. Det inte helt blygsamma målet är att ge folk ett nytt perspektiv på hur engagerande spel faktiskt kan vara, vilket Chapman sade till oss:

"Det finns en väldigt endimensionell syn på multiplayer som vi nu försöker utmana med det här spelet, vi har har velat göra något nytt och unikt, och det är såklart underbart att se att folk tycks uppskatta det."

Sea of Thieves sjösätts den 20 mars i år till både PC och Xbox One.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Sea of ThievesSea of Thieves
Sea of ThievesSea of Thieves
Sea of ThievesSea of Thieves

Relaterade texter

Sea of ThievesScore

Sea of Thieves

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Rares efterlängtade piratspel är äntligen här, Kim Orremark skruvade på sig träbenet, flätade skägget och begav sig ut på havet...

Kameo gör ett gästspel i Sea of Thieves

Kameo gör ett gästspel i Sea of Thieves

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

De som var med tidigt under Xbox 360-eran, kommer säkert ihåg den sorgligt bortglömda Rare-klassikern Kameo: Elements of Power från år 2005 (vilket vi då recenserade, om...



Loading next content