Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Vi tog ett besök till Hever Slott i England för att för en sista gång sätta tänderna i spelet innan lanseringen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det kan kännas lite konstigt att tänka på att Ni no Kuni II: Revenant Kingdom utannonserades för så länge sen som december 2015, men först nu, efter ett några förseningar och över två år av väntan, är det snart dags för releasen till PC och Playstation 4 den 23 mars. För att vi skulle få en sista titt på spelet innan lanseringen, så bjöd Bandai Namco in oss till Hever Slott i England (inget mindre än Anne Boleyns barndomshem) där vi fick spela några timmar av spelet mellan kapitlen tre och fyra, vi fick även se en första titt på spelets Kingdom-läge.

HQ

Tidigare har vi bara fått prova på korta stycken av spelet som visat upp specifika spelmekaniker eller grafiken, men denna gång fick spelet andas lite mer och vi fick faktiskt se spelet mer för vad det egentligen är under vårt uppdrag att förhandla med ledaren för Goldpaws, Pugnacious, om överlämnandet av den närliggande skogen till sin rättmätiga ägare, Niall. Problemet är bara att Pugnacious är en otroligt girig ledare, och utan att avslöja för mycket, så bygger hela kungariket Goldpaw på tur och tärningskast, i allt från beskattning till rättegångar, som alla ses över av just Pugnacious.

Teamet hos Bandai Namco berättade att staden Goldpaw var ganska löst baserad på Taiwan, med sina neondränkta gator och sin asiatiska arkitektur. Dessutom ligger det ett stort fokus på hasardspel i staden, kanske inte helt oväntat i ett samhälle som är så besatta av chans och tärningar. Skulle någon råka hamna i skuld, så får de dock ett ganska ovanligt straff, staten skickar en fågel efter en som följer efter dig och skriker "YOU OWE ME!" tills skulden är betald. Vi kan ju säga att vi inte ville vara i skuld särskilt länge med den efter oss.

Detta är en annons:

Det här var alltså första gången vi verkligen kunde fördjupa oss i ett uppdrag och utforska runt fritt, och vi blev riktigt imponerade av den berättelse vi fick ta del av. Vi kunde interagera med i stort sett varenda karaktär vi passerade i Goldpaw, de bjöd på insikter i både sina egna liv och staden som helhet. Det fanns gott om datorstyrda karaktärer utplacerade, något som bidrog till att staden kändes som en riktigt livlig storstad. Staden kanske inte är allt för stor på själva kartan, men den var stor nog att ha flertalet "fast-travel"-punkter.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Goldpaw visade även oss en glimt av vad vi kan förvänta oss av butikerna och handelsmännen i spelet, det var dock lite svårt att uppfatta riktigt precis allt som fanns tillgängligt nu när vi fick starta en bit in i spelet. Allt vi med säkerhet kan säga är att det finns mängder av vapen som du kan köpa och tilldela individuella medlemmar i din grupp. Du kan även köpa lite andra saker, bland annat olika förbrukningsvaror som kan vara bra att ha när strider hettar till lite extra och du behöver lite hjälp.

Som vi nämnt i tidigare förtittar, så ändras spelets visuella presentation beroende på var du är, när du springer runt i städer som Goldpaw eller i skogen så är hela din grupp som i vilket annat tredje-persons spel som helst, men när du reser runt på världskartan, som vi fick göra under uppdraget, så skiftar perspektivet och du blir då en gullig liten avatar med stort huvud och liten kropp. Stöter du på fiender så skiftar allt tillbaka till det vanliga tredjepersonsperspektivet igen. Det känns som ett ganska bra sätt att se till att du inte alltid bara använder snabbresefunktionen för att ta dig fram, då utforskande av världskartan belönas, särskilt om du vågar dig på de stora stygga monstren som vaktar skatter.

Detta är en annons:

Det kan vara värt att nämna att du inte behöver ta dig igenom hela spelet som protagonisten Evan Pettiwhisker Tildrum, du kan med ett enkelt knapptryck byta mellan dina gruppmedlemmar som Tani och Roland, som alla bjuder på sina olika egenskaper i strid, så det är bara att anpassa efter situationen. Roland blev lite av vår favorit, då en av hans förmågor var en stor och vid svingande attack som kunde slå ut flera fiender i en smäll, och hans pistol var ganska användbar på avstånd. Oavsett vilken karaktär du bytt till, så är det dock Evan som syns i mellansekvenserna, han är trots allt stjärnan här.

Karaktären du styr är såklart i fokus i strider, men det är även värt att hålla ett öga på dina kamrater, då de kan bli nedslagna i strid precis som du kan. Det är därför viktigt att se till att hålla dem helade. Du kan dessutom närsomhelst ta direkt kontroll över de andra karaktärerna om du känner för att få ut det mesta av allas förmågor och inte riktigt vill förlita dig på spelets AI. Det går som tur är att pausa striderna för att hela dig själv och dina lagkamrater och få en bättre överblick av situationen, det är alltså ingen Dark Souls-aktig stressfest Level-5 bjudit oss på.

Ni no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant Kingdom

Vi fick se en annan del av Ni no Kuni II i spelets fjärde kapitel, då vi nu kunde delta i skärmytslingar på världskartan. Lysande markörer på kartan avslöjade var vi kunde hitta dem, och när vi närmade oss dem fick vi höra lite information om vad vår uppgift var, som till exempel att skydda vårt rike mot invasion, och fick möjligheten att fylla på våra styrkor innan striden började. Dessa strider bjöd på en rätt annorlunda upplevelse med sina lite mer strategispels inspirerade mekaniker istället för det vanliga striderna i tredje person. Vi fick även här se de storhövdade avatarerna från världskartan, som alla representerade större styrkor än den lilla grupp av individer vi kunde se på skärmen.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Skärmytslingarna går i stort sett ut på att du kontrollerar en karaktär, med olika styrkor runt den som elektroner kring en atoms kärna. Med R1- och L1-knapparna kan du rotera dessa runt dig (om du till exempel har en uppe vid klockan 12 och en vid 6 så kan du rotera dem till 9 och 3). Att få till denna positionering rätt är viktigt, om du stöter på några starka närstridskrigare, så vill du helst ha dina egna bästa närstridssoldater i fronten, inte dina mjuka bågskyttar, de hålls bäst längre bak där de inte blir slaktade.

Du får även tillgång till förmågor som luftanfall som du kan kalla in för att hjälpa dina trupper i strid, men du har bara en begränsad tillgång till dessa, så använd dem varsamt. Du kommer behöva vara smart i ditt användande av dessa tillsammans med dina trupper, särskilt då vi lärde oss den hårda vägen att dessa stridsuppdrag kan leda in dig i fällor och bakhåll där dina bakre linjer råkar ut för anfall, som snabbt leder till desperata situationer. Hela systemet bygger på sten-sax-påse principen, där vissa trupper är starka mot andra, som i sin tur är effektiva mot en tredje typ, och så vidare tills cirkeln sluts, att använda detta till din fördel är ett måste.

Denna förtitt var, som vi ovan nämnt, även den första gången vi fick sätta händerna på spelets Kingdom-läge, men att bara kalla det för ett spelläge gör det hela inte riktigt rättvisa, det är inte så mycket ett separat spelläge, snarare ett av spelets fullt integrerade funktioner. Du kan här se över ditt kungarike, och ännu viktigare, så kan du bygga diverse byggnader kring ditt slott för att ge ditt rike olika fördelar. Under ett av våra uppdrag behövde vi någonstans att forska fram lite nya trollformler, därefter behövde vi sticka in lite pengar och tilldela några medborgare uppgiften att forska fram en trollformel som kunde trolla fram en bro som vi behövde för att få tillgång till ett nytt område.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Bland de andra sakerna du kan bygga finns bland annat diversehandlare, baracker, brädgårdar och mycket annat, och alla dessa har sina egna fördelar i spelet, så du kommer behöva fundera på prioriteringarna. När de väl är byggda kan du tilldela medborgare baserat på deras förmågor, då de är alla olika bra på olika yrken. När de väl har tilldelats jobb kan de sen forska fram saker som nya trollformler eller taktiker i strid. Pengar och antal medborgare är såklart begränsat, så du får fundera över vad du väljer att fokusera din arbetskraft på, särskilt då forskandet tar en del tid i verkliga livet att avsluta. Utöver byggandet av nya saker kan du även uppgradera ditt slott, något som utökar ditt inflytande.

Det kan vara värt att nämna att du kommer få en hel del sidouppdrag, som i sin tur kan leda till att nya medborgare immigrerar till ditt kungarike och ger dig mer arbetskraft. Sidouppdragen är alltså inte bara lite extra story eller några extra erfarenhetspoäng, de bidrar ganska stort till huruvida du kan bygga upp ditt rike, som till exempel Li Li, vars kunskaper inom magi hjälpte oss att forska fram ovan nämnda trollformel för broar på ganska kort tid. Ju mer du arbetar på ditt kungarike, ju fler kistor kan du få tag på, något som i stort sett bara innebär att du får tag på mer pengar att invester i ditt rike gratis.

Vi fick visserligen inte chansen att helt sätta händerna alla delar av detta Level-5 rollspel, som handelsmännen och de olika vapnen, men vi fick se mycket mer än förr av handlingen i Ni no Kuni II: Revenant Kingdom. Vi visste redan att både de vanliga striderna och skärmytslingarna kunde vara roliga, men nu blev vi bra imponerade av både handlingen och Kingdom-funktionen. Vi längtar riktigt ordentligt efter den 23 mars, då vi kan dyka in i denna värld igen.

HQ
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Relaterade texter

Ni no Kuni II: Revenant KingdomScore

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Uppföljaren till ett av förra generationens mest älskade spel är här. Kim Orremark har tillbringat massor av tid med den lilla kungen med kattöron...



Loading next content