Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstittar
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Vi tog ett besök till Hever Slott i England för att för en sista gång sätta tänderna i spelet innan lanseringen...

  • Text: Sam Bishop, GR EU (Översättning: Kristian Kask)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Det kan kännas lite konstigt att tänka på att Ni no Kuni II: Revenant Kingdom utannonserades för så länge sen som december 2015, men först nu, efter ett några förseningar och över två år av väntan, är det snart dags för releasen till PC och Playstation 4 den 23 mars. För att vi skulle få en sista titt på spelet innan lanseringen, så bjöd Bandai Namco in oss till Hever Slott i England (inget mindre än Anne Boleyns barndomshem) där vi fick spela några timmar av spelet mellan kapitlen tre och fyra, vi fick även se en första titt på spelets Kingdom-läge.

Tidigare har vi bara fått prova på korta stycken av spelet som visat upp specifika spelmekaniker eller grafiken, men denna gång fick spelet andas lite mer och vi fick faktiskt se spelet mer för vad det egentligen är under vårt uppdrag att förhandla med ledaren för Goldpaws, Pugnacious, om överlämnandet av den närliggande skogen till sin rättmätiga ägare, Niall. Problemet är bara att Pugnacious är en otroligt girig ledare, och utan att avslöja för mycket, så bygger hela kungariket Goldpaw på tur och tärningskast, i allt från beskattning till rättegångar, som alla ses över av just Pugnacious.

Teamet hos Bandai Namco berättade att staden Goldpaw var ganska löst baserad på Taiwan, med sina neondränkta gator och sin asiatiska arkitektur. Dessutom ligger det ett stort fokus på hasardspel i staden, kanske inte helt oväntat i ett samhälle som är så besatta av chans och tärningar. Skulle någon råka hamna i skuld, så får de dock ett ganska ovanligt straff, staten skickar en fågel efter en som följer efter dig och skriker "YOU OWE ME!" tills skulden är betald. Vi kan ju säga att vi inte ville vara i skuld särskilt länge med den efter oss.

Det här var alltså första gången vi verkligen kunde fördjupa oss i ett uppdrag och utforska runt fritt, och vi blev riktigt imponerade av den berättelse vi fick ta del av. Vi kunde interagera med i stort sett varenda karaktär vi passerade i Goldpaw, de bjöd på insikter i både sina egna liv och staden som helhet. Det fanns gott om datorstyrda karaktärer utplacerade, något som bidrog till att staden kändes som en riktigt livlig storstad. Staden kanske inte är allt för stor på själva kartan, men den var stor nog att ha flertalet "fast-travel"-punkter.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Goldpaw visade även oss en glimt av vad vi kan förvänta oss av butikerna och handelsmännen i spelet, det var dock lite svårt att uppfatta riktigt precis allt som fanns tillgängligt nu när vi fick starta en bit in i spelet. Allt vi med säkerhet kan säga är att det finns mängder av vapen som du kan köpa och tilldela individuella medlemmar i din grupp. Du kan även köpa lite andra saker, bland annat olika förbrukningsvaror som kan vara bra att ha när strider hettar till lite extra och du behöver lite hjälp.

Som vi nämnt i tidigare förtittar, så ändras spelets visuella presentation beroende på var du är, när du springer runt i städer som Goldpaw eller i skogen så är hela din grupp som i vilket annat tredje-persons spel som helst, men när du reser runt på världskartan, som vi fick göra under uppdraget, så skiftar perspektivet och du blir då en gullig liten avatar med stort huvud och liten kropp. Stöter du på fiender så skiftar allt tillbaka till det vanliga tredjepersonsperspektivet igen. Det känns som ett ganska bra sätt att se till att du inte alltid bara använder snabbresefunktionen för att ta dig fram, då utforskande av världskartan belönas, särskilt om du vågar dig på de stora stygga monstren som vaktar skatter.

Det kan vara värt att nämna att du inte behöver ta dig igenom hela spelet som protagonisten Evan Pettiwhisker Tildrum, du kan med ett enkelt knapptryck byta mellan dina gruppmedlemmar som Tani och Roland, som alla bjuder på sina olika egenskaper i strid, så det är bara att anpassa efter situationen. Roland blev lite av vår favorit, då en av hans förmågor var en stor och vid svingande attack som kunde slå ut flera fiender i en smäll, och hans pistol var ganska användbar på avstånd. Oavsett vilken karaktär du bytt till, så är det dock Evan som syns i mellansekvenserna, han är trots allt stjärnan här.

Karaktären du styr är såklart i fokus i strider, men det är även värt att hålla ett öga på dina kamrater, då de kan bli nedslagna i strid precis som du kan. Det är därför viktigt att se till att hålla dem helade. Du kan dessutom närsomhelst ta direkt kontroll över de andra karaktärerna om du känner för att få ut det mesta av allas förmågor och inte riktigt vill förlita dig på spelets AI. Det går som tur är att pausa striderna för att hela dig själv och dina lagkamrater och få en bättre överblick av situationen, det är alltså ingen Dark Souls-aktig stressfest Level-5 bjudit oss på.

Ni no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant Kingdom
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom