Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege - Outbreak

Det extremt taktiska och metodiska Tom Clancy-spelet Rainbow Six: Siege möter Left 4 Dead och ljuv musik uppstår...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

När Ubisoft avslöjade Outbreak i samband med Rainbow Six Pro League-finalen i Brasilien sent förra året, var det många som reagerade på konceptet. Karantänsymbolerna, den rysliga atmosfären och en antydan om att det skulle bli något annorlunda - ledde till att många omedelbums tippade på ett zombietema. De hade fel. Lite iallafall. För vi snackar om utomjordingar, som dock beter sig som zombies på flera sätt.

Outbreak är ett fyra veckor långt Rainbow Six: Siege-event som alltså tar den överdrivet realistiska tonen i spelet och handgripligen slungar det ut genom fönstret, och istället roar på helt andra premisser. Här spelar du som en av tio operatörer, inklusive de två nya som medföljer Operation Chimera, och tar dig an tre storydrivna uppdrag där du ska utreda en utomjordisk infektion som hotar mänskligheten och helst sänka dessa monstrositeter när du ändå är i farten.

Jag fick spela två av tre kampanjer i samband med esportturneringen Six Invitational i Montreal nyligen, där båda erbjuder olika omgivningar och upplägg. I den första fick jag undersöka kvarter med väldigt mycket öppna ytor. Det gjorde det möjligt att smyga förbi fienden och plocka ut dem med välriktade skott från betryggande avstånd. I det andra uppdraget gällde det att ta sig fram igenom ett sjukhus och där handlade det snarare om trånga korridorer och en hel del närstrid.

Rainbow Six: Siege
Ondare, mörkare och mer fantasifullt.

Fiendevariationen verkar god där alla baseras på de infektioner som utomjordingarna fört med sig. Dels finns vanlig kanonmat (Grunts) som dyker upp överallt och är enkla att slå ut, och dels finns helt andra varelser inklusive sådana som exploderar när de kommer nära och andra som får dig att fastna i marken så du inte kan fly undan. Tänk Left 4 Dead för att få en uppfattning om variationen och hur fienden agerar. En av de värsta jag stötte på var Apex som har förmågan att åkalla massor av ondskefulla varelser som gör allt svårare. Alla har lyckligtvis sin svaga punkt och det gäller att ta reda på vad det är, så lite taktik är viktigt så du inte bara går rakt på.

Det är värt att nämna att springande och skjutande inte är någon bra lösning i detta spelläge. Precis som i huvudäventyret är det stealth som gäller. Ovan nämnda Grunts är till exempel betydligt lättare att besegra om de inte sett dig, och om de upptäcker dig kan de förvandlas till något mycket värre. Att samma sak gäller de exploderande fienderna är underförstått, det är ju inte så trevligt att ha en fiende som sprängs på en armlängds avstånd när man lika gärna kan spränga dem 50 meter bort.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Det är väldigt god fiendevariation.
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Outbreak är svårt. Riktigt svårt.

Operatörerna är för övrigt inte heller riktigt som du är van vid. Alla de tio valbara har modifierats något, och valts ut för att de anses vara praktiska i en Left 4 Dead-liknande situation. Det inkluderar bland annat Doc som helar medspelare och nykomlingen Lion som med sin drönare är perfekt för att hålla koll på vad som komma skall. Den andra nykomlingen Finka är också med och kommer extremt väl till pass med förmågan att kunna buffa sina medspelare (upp till tre andra, och tro mig när jag säger att ni kommer vilja vara ett fullt team).

Du har såklart säkert reagerat på att jag nämnt Left 4 Dead två gånger redan, och orsaken är såklart så enkel som att det finns mycket i detta spel som påminner om det. Inte minst sjukhuskampanjen som påminner väldigt mycket om Valves actionspel och de ilsnabba fienderna för också tankarna åt det hållet. Det fanns dock en anledning till varför Left 4 Dead blev så populärt , och att Ubisoft nu använder mycket av detta för att göra sitt annars långsamma och lite metodiska spel till en zombiefest (visst, utomjordningar, jag vet) av rang.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Förhoppningsvis tänker Ubisoft om och gör detta till ett permanent tillägg.

Det är även roligt att Rainbow Six: Siege får lite mer narrativ, eftersom vi hittills mest fått se filmsekvenser och kortare repliker. Den story som finns kommer istället från det månghövdade communityt som slungat sig över det och skrivit egna sidohistorier samt bjussat på läckra målningar. Här är det tydligare mål och berättande och Ubisoft låter oss känna karaktärerna lite bättre, som när en doktor ska räddas från nämnda sjukhus eftersom hon är enda som kan rädda mänskligheten. Hela tiden hörs dialog från Rainbow Six-teamet, med bland annat Thermite och Bandit i spetsen, komma med råd och uppdrag.

Även på normal svårighetsgrad är detta en redig utmaning. Ofta måste du försvara ett visst område när en dörr öppnas eller något sprängs. Direkt maxas svårighetsgraden då fienden måste slås ut omedelbart för att inte de ska komma kutande mot dig som ett frustande ånglok och övermanna gruppen. Dessutom kan de undvika fällor tack vare de förstörbara omgivningarna. Att ha rätt utrustning och bra kommunikation är livsviktigt.

Allt som allt är jag hittills väldigt imponerad av Outbreak med dess tre specialdesignade banor som dessutom har unika kampanjer. Dessutom har en imponerande mängd innehåll gjorts om och anpassats för spelet. Att detta bara ska köras i fyra veckor med det arbete som måste ha lagts ner är direkt häpnadsväckande, och se för sjutton gubbar till att inte missa det.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Rainbow Six: Siege

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter



Loading next content