Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstittar
Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege - Outbreak

Det extremt taktiska och metodiska Tom Clancy-spelet Rainbow Six: Siege möter Left 4 Dead och ljuv musik uppstår...

  • Text: Sam Bishop, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

När Ubisoft avslöjade Outbreak i samband med Rainbow Six Pro League-finalen i Brasilien sent förra året, var det många som reagerade på konceptet. Karantänsymbolerna, den rysliga atmosfären och en antydan om att det skulle bli något annorlunda - ledde till att många omedelbums tippade på ett zombietema. De hade fel. Lite iallafall. För vi snackar om utomjordingar, som dock beter sig som zombies på flera sätt.

Outbreak är ett fyra veckor långt Rainbow Six: Siege-event som alltså tar den överdrivet realistiska tonen i spelet och handgripligen slungar det ut genom fönstret, och istället roar på helt andra premisser. Här spelar du som en av tio operatörer, inklusive de två nya som medföljer Operation Chimera, och tar dig an tre storydrivna uppdrag där du ska utreda en utomjordisk infektion som hotar mänskligheten och helst sänka dessa monstrositeter när du ändå är i farten.

Jag fick spela två av tre kampanjer i samband med esportturneringen Six Invitational i Montreal nyligen, där båda erbjuder olika omgivningar och upplägg. I den första fick jag undersöka kvarter med väldigt mycket öppna ytor. Det gjorde det möjligt att smyga förbi fienden och plocka ut dem med välriktade skott från betryggande avstånd. I det andra uppdraget gällde det att ta sig fram igenom ett sjukhus och där handlade det snarare om trånga korridorer och en hel del närstrid.

Rainbow Six: Siege
Ondare, mörkare och mer fantasifullt.

Fiendevariationen verkar god där alla baseras på de infektioner som utomjordingarna fört med sig. Dels finns vanlig kanonmat (Grunts) som dyker upp överallt och är enkla att slå ut, och dels finns helt andra varelser inklusive sådana som exploderar när de kommer nära och andra som får dig att fastna i marken så du inte kan fly undan. Tänk Left 4 Dead för att få en uppfattning om variationen och hur fienden agerar. En av de värsta jag stötte på var Apex som har förmågan att åkalla massor av ondskefulla varelser som gör allt svårare. Alla har lyckligtvis sin svaga punkt och det gäller att ta reda på vad det är, så lite taktik är viktigt så du inte bara går rakt på.

Det är värt att nämna att springande och skjutande inte är någon bra lösning i detta spelläge. Precis som i huvudäventyret är det stealth som gäller. Ovan nämnda Grunts är till exempel betydligt lättare att besegra om de inte sett dig, och om de upptäcker dig kan de förvandlas till något mycket värre. Att samma sak gäller de exploderande fienderna är underförstått, det är ju inte så trevligt att ha en fiende som sprängs på en armlängds avstånd när man lika gärna kan spränga dem 50 meter bort.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Det är väldigt god fiendevariation.
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege