Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Kingdom Hearts II

Kingdom Hearts II

Den lustiga koalitionen mellan Square-Enix och Disney fortsätter. Sophie har kikat närmare på Kingdom Hearts II!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

För nästan fyra år sedan utannonserade Square Enix ett rollspel som fick många fans av genren tro att spelföretagets högsta höns blivit spritt språngande tokiga. Inte för att det var ett rollspel, inte för att flera gamla Square-karaktärer skulle ha gästspelsroller av varierande storlekar, och inte heller för att det utannonserade spelet skulle handla om vänskap. Square-Enix hade nämligen allierat sig med ett företag som förutspåddes bringa tusen år av olycka, i alla fall om japanfjortisarna skulle få säga sin mening. Företaget som nästlat sig in på dessa nästan heliga domäner var inget annat än Disney, och den amerikanska inblandningen sågs inte på med blida ögon bland de rollspelsälskande japanfansen.

När Kingdom Hearts väl släpptes 2002, föll de flesta tråkande kommentarerna i glömska. Square-Enix hade, tillsammans med Disney, lyckats med att skapa ett gemytligt rollspel och blandat den japanska fräschören med Disneys ofrånkomliga charm. Sedan blev det tyst, och det dröjde tre år innan ett nytt Kingdom Hearts-spel släpptes på den europeiska marknaden. Istället för en regelrätt uppföljare till Playstation 2 släpptes Gameboy Advance-spelet Kingdom Hearts: Chain of Memories, vilket kan ses som en förberedande titel till det som komma skall. Inom en inte alltför avlägsen framtid är det nämligen dags att återuppta bekantskapen.

För att en uppföljare, vare sig det gäller spel, filmer eller böcker, ska bli något lyckat är det viktigt att några igenkännande element finns med från det som har varit föregående. I de flesta fall brukar huvudpersonen vara en av de mest genomgående igenkänningsfaktorerna, något som stämmer i Kingdom Hearts II. Precis som i de tidigare spelen är det Tetsuya Nomuras unga hjältekreation, Sora, som står för äventyrandet. Med sig på sin resa har han samma vapendragare som i de tidigare spelen, nämligen Kalle Anka och Jan Långben från Disneys enorma karaktärsgalleri. En annan igenkänningsfaktor är själva spelförfarandet. Som i Kingdom Hearts reser Sora runt med sin farkost, Gummiskeppet, och besöker flera platser som i majoritet är baserade på Disneys olika filmer och träffar både gamla och nya ansikten, både från Square-Enix och Disneys värld. Vad sägs om att stöta på Nalle Puh i Sjumilaskogen, Mulan i det antika Kina och ta en tur på gamla, gamla Steamboat Willie, ångbåten där Musse Piggs första animerade film tog plats på? Även kapten Jack Sparrow och många karaktärer från Square Enixs nya datoranimerade film Final Fantasy VII: Advent Children finns att bekanta sig med.

Precis som sin föregångare till Playstation 2 är Kingdom Hearts II ett rollspel med fräsch actionsmak. Striderna är alltså inte turbaserade, utan sker genom att spelaren styr Sora och väljer passande slagkombinationer i den meny som finns tillgänglig. Ju längre in i spelet man lyckas ta sig, desto fler kombinationsattacker och flashiga avslut kan man få Sora att lära sig. En nyhet på stridsfronten är att Sora kan träda in i olika stridsformer i det nya Drive System. Spelaren får helt sonika samla på sig olika Drive-sfärer som likviderade fiender släpper ifrån sig, och när tillräckligt många har samlats träder Sora in i till exempel närstridsformen Brave eller magiformen Wisdom. Dessa stridsformer kan dessutom bli starkare och kan ge Sora fördelar, även utanför strider.

Detta är en annons:

Den största nackdelen som spelet har är att det inte är ett så användarvänligt spel om man inte har spelat någon av föregångarna. Kingdom Hearts II åtföljer direkt händelserna i Kingdom Hearts: Chain of Memories, som i sin tur åtföljer Kingdom Hearts. Efter att ha spelat Kingdom Hearts II i ett par timmar har jag svårt att hänga med, mestadels för att min kopia av Gameboy Advance-spelet Chain of Memories ligger och samlar damm i någon låda. Att spela igenom de två tidigare spelen är således att rekommendera. En liten brasklapp för de som seriöst överväger att införskaffa spelet när det väl släpps, med andra ord.

Där Kingdom Hearts kändes mer som ett plojigt fanservice-orienterat spel känns det som om Kingdom Hearts II har lyckats med att sätta en något högre standard. Med en bättre bandesign än sin föregångare, mycket imponerande grafik och ett upp till 40 timmar långt äventyr har Kingdom Hearts II mycket stora potential att bli en riktig kioskvältare. Vi på Gamereactor kan knappt hålla oss i väntan på det europeiska släppet!

Kingdom Hearts IIKingdom Hearts IIKingdom Hearts IIKingdom Hearts II
Kingdom Hearts IIKingdom Hearts IIKingdom Hearts IIKingdom Hearts II
Kingdom Hearts IIKingdom Hearts IIKingdom Hearts IIKingdom Hearts II
Kingdom Hearts IIKingdom Hearts IIKingdom Hearts IIKingdom Hearts II

Relaterade texter

Kingdom Hearts IIScore

Kingdom Hearts II

RECENSION. Skrivet av Sophie Warnie de Humelghem

Gamla Disney-älsklingar och nya Square Enix-favoriter finns att återbekanta sig med. Sophie har begett sig på äventyr tillsammans med Sora



Loading next content