Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstittar
State of Decay 2

State of Decay 2

Slutet för världen som vi känner den är nära, så Microsoft bjöd in oss till att ta en sista titt på den kommande apokalypsen...

  • Text: Mike Holmes, GR EU (Översättning: Ronny Carlsson)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Varje zombieutbrott har en början. Du kanske inte vet vad det är, men personen som skrev romanen/manuset/spelet hade en start i åtanke när de började skriva. Det finns otaligt många scenarion där ute, från T-viruset i Resident Evil till rymdsonden som utlöste utbrottet i Night of the Living Dead. När jag frågade Undead Labs egna Richard Foge om vad som startade utbrottet i State of Decay och dess uppföljare, drog design director Foge ett skämt och bytte snabbt samtalsämne. "Vi pratar inte om det", berättade han med ett hjärtligt skratt, "det är en välbehållen hemlighet". Det finns dolda ledtrådar runt omkring den zombie-smittade världen, men om det är svar du söker måste du pussla ihop bitarna själv för att nå en egen slutsats.

Ja minsann, egen beslutsamhet är hjärtat av State of Decay 2, och tack vare vad som ser ut som en djup och detaljerad värld fylld med överlappande spelsystem, kommer din upplevelse bli unik i sfären av detta zombieäventyr sett ur tredjepersonsperspektiv. Din berättelse kommer inte att bli likt vår och vice versa. Ett flertal system ligger på lager ovanpå varandra, existerande tillsammans i en oförutsedd sandlåda som verkar kapabel till att leverera ett speldrivet narrativ med belöningar som matchar din personliga insats i den stora världen - och karaktärerna du stöter på.

State of Decay 2
Hård överlevnad i en ogästvänlig värld bortom all räddning och co-op. Välkomna till State of Decay 2.

Det finns en uträknad risk när du spelar, då systemen inte alltid snackar samma språk, vilket leder till opålitliga resultat. Till exempel, placeringen av zombies i världen har inget att göra med personerna du möter eller uppdragen du slutför åt dem. Uppbyggnaden leder till en oförutsägbarhet som jag definitivt uppskattar. Undead Labs vill att varje spelare ska ha en unik upplevelse, så att när de jämför varandras individuella berättelser kommer de att vara olika; definierade av handlingar istället för en förskriven struktur.

"Du kommer inte att stöta på såna ögonblick", säger Foge om avsaknaden av storydrivna mellansekvenser. "Du kommer att ha olika ögonblick där du skapade en stark koppling till en överlevare, för att något hos dem drog dig till dem. Och kanske att deras personliga uppdrag klingade rätt; kanske räddade de livet på en annan överlevare. De individuella ögonblicken samlas ihop genom ditt förhållande med dessa överlevare, och om du då förlorar dem kommer det känslomässiga nedslaget som uppstår inte bero på att vi har skapat en välgjord mellansekvens med perfekt tajmad musik, utan för att du hade påverkan och kontroll. Att de dog berodde slutligen på valen du gjorde."

State of Decay 2
Zombies kommer i flera sorters utföranden som du måste lära dig handskas med.

Min sparpunkt släppte ner mig och mitt team i en redan innan färdiskapad community med cirka sex eller sju timmar redan investerade timmar. Från vår huvudbas hanterade jag vårt folk, sökte efter resurser, och förberedde mig alltid för det värsta. Du kan hoppa mellan karaktärerna när du själv vill, och vissa överlevare i vår grupp hade uppdrag till mig (och när jag fortsatte mitt äventyr gav de mig kontext genom konstant pratande). Det verkade finnas mycket att göra, även om det endast verkade vara en liten bit av vad som kommer att erbjudas vid lanseringen.

Kartan jag spelade på var ganska stor, full av slingrande vägar och rester av ett lantligt Amerika. De berättade att detta var en av tre områden som kommer att finnas i det kompletta spelet. Mycket händer hela tiden och du måste ständigt fylla på ditt lager av material för att hålla farorna borta. Bland annat betyder detta att du måste ge dig ut i världen för att plundra övergivna byggnader och förhandla med de datorstyrda karaktärerna du möter. Det verkar finnas ett sunt antal uppdrag tillgängliga, men de var inte alltid instinktivt självklara att navigera, och jag såg inte tillräckligt mycket för att döma den slutliga variationen av uppdrag.

State of Decay 2
State of Decay 2