Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Kingdom Hearts III

Kingdom Hearts III

Årets E3 kommer gissningsvis vara pyntad med åtminstone tio minuter Kingdom Hearts-innehåll och ett avslöjande om premiärdatumet. Därför satte vi André Wigert på att sammanfatta vad vi egentligen vet om Soras fortsättningssaga...

Skip

E3 närmar sig. Petter har vevat ihop exklusiv grafik, Babord-Jonas filar på sina orakel-gissningar, och vi andra börjar vända på dygnen redan nu för att inte skriva helt oförståeliga utannonseringstexter mitt i natten under presskonferenserna, - ja förberedelserna är minst sagt igång. Jag själv är allra mest sugen på att se om From Software visar upp någonting från Shadows Die Twice, och någonstans i höjdpunktstoppen ligger också bara faktumet av att Square-Enix ska berätta när Kingdom Hearts III släpps. För väntan har varit förbannat lång. Hela fem år lång, nedsmutsad med bittra besked om att inte tillräckligt med personal har knegat på liret och att storstudion mitt under utvecklingen bytte grafikmotor från egenknackade Luminous till Epics Unreal Engine 4.

Tanken med den här förhandstitten är att klämma ihop det vi vet om Kingdom Hearts III såhär långt, samtidigt som att jag självfallet tar tillfället i akt och grisar ned texten med mina bittra tankar. För jag har varit negativt inställd till den riktning trean har tagit. De sekvenser som har visats upp skvallrar om en cinematics- och gimmick-proppad sörja, eller en rent orealistisk bild av hur spelupplvelsen egentligen kommer att vara. Men faktum är efter att jag har samlat på mig alla intryck ännu mera grundligt nu så börjar mitt sug att stiga en aning. Så jag tänkte att vi sparkar igång den här förhandstitten med att oväntat nog tala lite om treans ledmotiv som görs av den välbekanta sångfågeln Utada Hikaru.

Kingdom Hearts III
Det ryktades friskt om att vi skulle få återse Utada bakom micken i den alltid svindlande känslostarka cinematic-introt som serien har hållt vid. Låten hittar du här.

Som en passionerad Final Fantasy X-torsk håller jag hångellåten Suteki Da Ne som en av de (för mig) mest nostalgiska TV-spelslåtar som finns, dock tätt följd av Utadas intro-låtar till Kingdom Hearts ett och två. Jag var tio år när originalet släpptes. Hopplöst förälskad i Disney-karaktärernas medverkan och skadligt kärlekskrank på söta Kairi. Utadas låtar och introsekvenserna har alltid gett en känsla av djup som rimmar väl med berättelsen, och i februari fick vi höra ledmotivet till Kingdom Hearts III. Utada har en skön rytm i Don't Think Twice, men det låter för mycket som en billig poplåt i mina öron; lite för lycklig och lite för malplacerad. Den passar bara inte till melankoliska cinematic-scener där Sora och Kairi slits ifrån varandra och karga ödelandskap med rester av det förra Keyblade-kriget och uppladdningen inför ett eventuellt nytt sådant. Hur bra en introlåt är har dock absolut ingenting med själva spelet att göra, så nog om det och vidare till de hittills bekräftade spelvärldarna:

• Mount Olympus
Båda de tidigare konsolliren har haft med Hercules-världen. I ettan användes den till en turneringsbaserad arena där vi både mötte flygande kaffekoppar i mängder, den svårbesegrade istitanen och en legendarisk silverman vid namn Sephiroth som kan skryta med ett av spelvärldens mest ikoniska ledmotiv. I Soras tredje konsoläventyr är Olympus till synes en fullfjädrad värld som tar plats både uppe bland fluffiga moln, i en post-apokalyptisk småstad med klassiskt grekiska Disney-byggnader och på ett kalt berg med en förbannad stenbumling på toppen. Hercules-världen ska vara en av de första världarna vi får besöka. Auron från Final Fantasy X verkar dock inte vara på plats den här gången.

• Twilight Town
Alter-egot Roxas märkliga värld som fastnat i en ständig solnedgång är förutom Destiny Islands det första vi fick se när Square Enix presenterade att trean var under utveckling på E3 2013. Det var ett för serien revolutionerande klipp där ett rejält gäng med heartless hade bildat ett ondskefullt svävande moln av varandra som jagade efter vår kära nyckelpojke. Om någon sådan sekvens kommer vara med i slutprodukten är dock inte så säkert då studion under 2013 fortfarande knegade i Luminous Engine. I och med bytet av grafikmotor finns det stor risk att Square helt sonika skiter i att bygga några heartless-moln på nytt, för någon liknande sekvens har inte visats upp sedan dess. Vad vi däremot har sett i senare klipp är att Twilight Town är med, specifikt stadens torg där Sora lirar arkadspel inspirerade av gamla LCD-spel och klassiska Disney-filmer, och Mystery Mansion där två av Xehanorts former pratar om mörker och alter-egos - i vanlig ordning.

• San Fransokyo
Big Hero 6-världen är en fantastisk mix av San Fransisco och Tokyo. Den fiktiva staden är bekräftad av Square men vi har inte sett något av den förutom ett stycke konceptkonst. Troligtvis och högt gissningsvis är det den världen som kommer presenteras under E3, tillsammans med det länge efterlängtade släppdatumet vilket ska vara i år.

• Master Yen Cids Tower
Master Yen Cid kraxade ur sig att det var en lång och farlig resa som jag skulle ut på i Kingdom Hearts II. Snubben visste uppenbarligen mer än vad han ville berätta och förhoppningsvis har han samma mystiska roll ännu en gång när Sora och gänget ska upp i det idylliska lilla tornet.

Kingdom Hearts III
Det har hänt en del med Square-titeln sedan uppvisningen på E3 2013. Luminous Engine kysstes farväl i förmån för Unreal, vilket kan betyda att de här fräcka Heartless-molnen inte kommer finnas med i slutprodukten.

• Rapunzel-världen
Tangled är en av de mest dyrproducerade filmer som någonsin har gjorts med hela 260 miljoner dollar fakturerat. Att inte göra världen lika bedårande vacker i Kingdom Hearts vore förstås tjänstefel, så Square har visat upp en stadig ruga av strider och transportsträckor i de trailers som har släppts. En av Soras specialattacker verkar dessutom vara inspirerad av den långhåriga tösens torn då det är en liknande byggnad som han framkallar i strid, som en typ av "summon"? Eller "link" som det kallas i Kingdom Hearts III.

• Toy Box
Även om varken Tom Hanks eller Tim Allen står bakom röstskådespeleriet för Woody och Buzz så finns det andra saker att glädjas åt. Våra sydliga kollegor i plattlandet Danmark kallade Toy Story-världen för något av de vackraste de sett i ett TV-spel någonsin efter att ha provspelat hemma hos Square Enix, och andra spelmedier har slängt sig med liknande uttalanden. Andys rum, gatan utanför huset och en leksaksfabrik har bekräftats som spelbara scener och i det sistnämnda stöter Sora på en ung Xehanort.

• Monsters Inc.
Ett nytt inslag som visats upp i flera olika filmklipp är att Sora kan dyka genom luften som en tvättäkta fallskärmsjägare, vilket han bland annat gör i en sekvens medan Mike Wasowski och Sulley lubbar tätt bakom honom. Platsmässigt har vi enbart fått se insidan av fabriken som rysarmonstren knegar på, dock desto mer av olika stridstekniker där Sora kan svänga omkring lyktstolpar och fäktas med en keyblade-variant av något så konstigt som två stycken jojos.

Kingdom Hearts III
I takt med att Sora fäktar ihjäl ett gäng med fiendeslusk kan han transformera sin nyckel till köttigare knölpåkar.
Kingdom Hearts III
Kingdom Hearts III
Kingdom Hearts III