Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Assassin's Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey

Gamereactors brittiska systerredaktion har testspelat nästa del i Assassin's Creed-serien och här kommer vårt feta E3-förhandstitt...

  • Text: Bengt Lemne, GR UK (Översättning: Petter Hegevall)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Det är ingen mening att hymla med det faktum att denna spelserie gick lite på tomgång innan Ubisoft dundrade ut Assassin's Creed Origins, som vi här på Gamereactor med glädje korar till det överlägset bästa spelet i denna ambitiösa följetong. Origins var större, snyggare, tightare, smartare och mer varierat än de flesta andra spelen i serien och för egen del står det sig som ett av fjolårets överlägset bästa spel (alla kategorier).

Assassin's Creed Odyssey

Odyssey påminner väldigt mycket om Origins och redan i början märks det att Ubisoft varit lite extra ambitiösa den här gången. Jag får frågan om jag vill spela som Alexios eller Kassandra och genomleva hur konflikten mellan Athen och Sparta startade och därmed ta del av själva begynnelsen av den västerländska civilisationen där i antikens Grekland. Spelet äger rum 431 f.Kr. vilket såklart är flera århundraden innan händelserna i Origins vilket därmed innebär att brödraskapet ännu inte är upprättat i Assassin's Creed Odyssey vilket i praktiken innebär att varken Alexios eller Kassandra är några fullfjädrade "assassins". Det finns inga gömda knivar i skjortärmarna i årets spel, inga ikoniska huvor över huvudet och allt detta gör att Odyssey känns annorlunda. Själva grundmekaniken är intakt från Origins dock vilket glädjer mig. Det känns fräscht men lite som att komma hem, på en och samma gång.

Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

Narrative director Mel MacCoubrey:
"We were very fascinated by Ancient Greece and especially the time of the Peloponessian War. This is a time where we can see Greece in its golden age, This is a time when Athens is booming culturally. But there is also this war that prevades the atmosphere around what is happening."

Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

Som jag tidigare beskrivit är "valfrihet" ett av honnörsorden i utvecklingen av Odyssey och det märks genom hela introt. Förutom att jag fått välja huvudkaraktär (som man sedan lirar som under hela äventyret) är detta det första spelet i serien där vi kommer att få göra olika val under de längre och mer betydande dialogsekvenserna, lite som i The Witcher samt Dragon Age. Ubisoft har såhär på förhand pratat om att spelet kommer att innehålla mer romantik, mer nyanser, val, moraliska bekymmer och mer mänskliga karaktärer än någonsin tidigare.

Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

Narrative director Mel MacCoubrey:
"The more we read about Sokrates, through Plato's works we found out that he was very much somebody who would make people question their beliefs by asking them questions about their rationale, potentially making them change their opinion for a better or worse way. Sometimes it resulted in people throwing temper tantrums in the middle of the city. And so we really wanted to represent that as well as we could."

Assassin's Creed Odyssey

När det gäller nya färdigheter fick vi bland annat se en ny "Spartan Kick" som har möjlighet att sparka undan fiendesoldaternas sköldar och den kan chocka motståndarna som blir stillastående efter en välplacerad sådan i Solar plexus. Under en särskild stund när vi fick kika närmare på Assassin's Creed Odyssey smög vi oss på en vakt som stod med ryggen vänd mot oss ute på en klippkant och kickade honom i ryggslutet med en "Spartan Kick" och skrek "This is Sparta!" för allt vad rösten höll för.

Assassin's Creed Odyssey

Vår testsession med Assassin's Creed Odyssey varade i cirka fyra timmar och delen vi fick testa ägde rum cirka 20 timmar in i äventyret med en level 18-karaktär på platserna Delos och Mykonos. Jag fick absolut känslan av att det finns massor av variation här och precis som i Black Flag har Ubisoft stoppat in gott om sjöstrider här, vilket är en mycket glad nyhet enligt oss på Gamereactor. Till skillnad från i Origins där båtbitarna var väldigt begränsade får jag här ta full kontroll över mitt skepp, anställa rätt besättningsmän och vara mer delaktig i dessa strider än någonsin tidigare i denna spelserie.

Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

Alla olika delar av spelvärlden regeras av en ledare och dessa kan avsättas, precis som i Origins. Beroende på om de stöttar Athen eller Sparta kan man norpa särskilda specialuppdrag av dessa ledare och om man skapar bekymmer för dessa ledare skickar de ganska snart ut lejda hejdukar som jagar spelaren stenhårt. Det finns ett inbyggt efterlysningssystem i Assassin's Creed Odyssey som påminner mycket om stjärnorna i GTA och om du dödar civila eller stjäl från dem, höjs din "bounty". Detta gör Odyssey till ett mer organiserat äventyr än tidigare sett till olika spelsystem som styr olika delar av världen.

Bortsett från att du inte kommer att spela som en fullfjädrad "assassin" i Assassin's Creed Odyssey är den största enskilda skillnaden jämfört med gamla spel i serien de gigantiska conquest-striderna som gör att detta känns mer expansivt och omfattande än allt annat i Assassin's Creed-väg. Efter att ha slaktat gott om fotsoldater ställs man i dessa strider alltid mot en miniboss ("hero battles") som naturligtvis innebär en annan typ av utmaning jämfört med hur dessa stora slag vanligtvis ser ut. Vi blir även lovade att det kommer att finnas flera olika slut i det här spelet, vilket är en stor nyhet för spelserien och naturligtvis var vi tvungen att fråga Mel MacCoubrey om just detta:

Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

"It's important to know that there are both short-term and long-term consequences to your actions. But as you progress through the main narrative you will be making choices along the way that will impact the way your Odyssey does end."

Assassin's Creed Odyssey är ännu ett steg i rätt riktning efter det suveräna Origins och av de fyra timmarna vi fick se kommer detta att underhålla på i stort sett samma premisser. Det som imponerade oss allra mest under vårt besök var hur polerat och färdigt det trots allt redan såg ut, något som vi verkligen inte är vana vid. Huruvida detta kommer att kunna leva upp till Origins vet vi givetvis inte ännu men det vi definitivt vet är att Ubisoft djupdyker ännu djupare i rollspelsträsket med nästa del av Assassin's Creed.

Assassin's Creed Odyssey