Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstittar
Overkill's The Walking Dead

Overkill's The Walking Dead

Det är inte Left 4 Dead och inte Payday med zombies. Overkill's The Walking Dead har en helt egen stil som tvingar dig att sitta på helspänn...

  • Text: Bengt Lemne, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Att vara tyst är en självklarhet. Vi vill för bövelen inte attrahera några zomb... f'låt walkers i onödan. Så länge vi inte är upptäckta är de närmast att betrakta som farliga objekt i omgivningarna snarare än fiender och mina värsta motståndare är istället andra överlevande.

Overkill's The Walking Dead var varit under utveckling i över fem års tid, så det är ett milt sagt ambitiöst projekt som studion bakom Payday tagit på sig. Just framgångarna för Payday 2 tycks vara det som gett nog med intäkter för att kunna tillverka en påkostad postapokalyptisk titel som gör Robert Kirkmans värld rättvisa. Almir Listo, som är global brand director, säger:

Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead
Det finns flera lagmedlemmar att välja bland för att skapa dynamik i gruppen.

"Vi har jobbat tillsammans med Skybound och Robert Kirkman för att försäkra oss om att vi får fram den rätta The Walking Dead-stämningen i spelet. Inlevelse är en så viktig komponent och när du spelar tillsammans med fyra andra och kämpar för ditt liv så vill vi att det verkligen ska kännas som en genuindel av The Walking Dead-universumet."

Storyn följer varken serien eller TV-serien, utan sker parallellt och är att betrakta som kanon, enligt producenten Saul Gascon. När jag spelar får jag axla rollen som Heather, hon hör till scout-klassen och har ett armborst , precis som Daryl Dixon, men även en pistol med ljuddämpare och en hacka för närstrid. Vid hennes sida hittar vi Aidan (tank), Maya (support) och Grant (sniper). Varje karaktär har egenskaper som hjälper dem hålla sig vid liv, och Heather kan lättare hitta värdefulla föremål, vilket är extremt viktigt eftersom du behöver material för att skapa nya saker. Ett exempel på det hittar vi hos Maya som kan släppa ifrån sig första hjälpen, bara det att hon måste skapa dessa först.

Overkill's The Walking Dead
Som alltid med walkers blir det slafstigt när det hettar till.

Så länge ni spelar bra ihop som en grupp, går det galant att slå sig fram. Om det däremot går illa så blir det tuffare och ni kommer att behöva tampas med stora kvantiteter walkers och överlevare på otaktiska platser. Ofta måste ni utforska områdena för att komma vidare och det kan handla om att fixa bensin till en gaffeltruck eller säkringar till en hiss. Gascon förklarar:

Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead